1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX Chic: Stop waarschuwingslampje licht alleen op in lange bochten
Toon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-2008

Gepost: 19 februari 2010 05:14 PM

Ik ben de trotse eigenaar van een nette BX chic. Her en der wel wat storingen al gehad met sensoren en bedraging maar verder geen terugkomende klachten. ‘t ding verbruikt wel redelijk wat olie maar dat houd ik er goed bij en altijd op peil. Ik merk echter dat in voornamelijk in lange bochten (zoals snelweg lussen) dat ergens midden van de bocht na ongeveer 10 seconden in de bocht het STOP waarschuwingslampje begint te branden. Weet iemand wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn?

Groeten Toon

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 19 februari 2010 05:15 PM
  [ # 1 ]

Begin maar is met het LHM peil te controleren

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 19 februari 2010 05:21 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad, de korte maar krachtige reactie van mcdean is een van de drie hoofdcontrole’s die je kunt doen.

-Is je LHM op peil? parapluutje moet in de hoogste stand tussen de twee lijntjes vallen.
-Is je koelvloeistof op peil?
-Is je motorolie op peil?

Succes!

Emiel

Profiel  
 
Toon
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 31-01-2008

Gepost: 19 februari 2010 05:32 PM
  [ # 3 ]

Thanks voor de tips! Hoe zie je tijdens het bijvullen van de LHM hoeveel er precies bij moet? Kun je er bijv. teveel LHM in gooien?

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 19 februari 2010 05:47 PM
  [ # 4 ]

Niet vergeten je auto in de hoogste stand te zetten bij het controleren van het LHM-peil. Dat wordt soms nog wel eens vergeten.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 19 februari 2010 07:45 PM
  [ # 5 ]

Als je de auto in de hoogste stand zet, en bij het vullen het parapluutje in de gaten houdt boven op het vat, dan moet ‘t goed komen. Dat parapluutje moet dan tussen de merktekens in zitten. Zo zie je of er genoeg in zit.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 februari 2010 08:55 PM
  [ # 6 ]

Het stoplampje kan toch nooit alleen branden, altijd in combinatie met een andere…

Hoe het LHM peil te checken is, is al door een aantal mensen aangegeven. Te veel in je vat kieperen kan geen kwaad, wel geef ik het advies om de BX dan niet voor de deur te parkeren. Als de wagen zakt zal al je LHM in het vat stromen, mocht er te veel LHM inzitten loopt het er gewoon uit (en dus op straat)..

Succes!

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2010 09:49 PM
  [ # 7 ]

A propos het parapluutje. Ik ga er vanuit dat dat voor de andere auteurs hier te vanzelfsprekend is om te vermelden, maar: het oranje plastic schijfje direct onder het puntje is niet waar je op letten moet. Iets lager zit een koperen/messing schijfje - en dát moet tussen de merktekens. Just to be sure!

Overigens, voordat je een seintje krijgt over te laag LHM-peil zit de bovenste schijf ook al dik onder de merktekens, dat dan weer wel.

@ Deur 63: inderdaad, normaal gesproken zie je een combinatie van lampjes, maar de controlelampen in een BX blinken nou niet echt uit door betrouwbaarheid Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dinges
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 19-07-2006

Gepost: 19 februari 2010 09:51 PM
  [ # 8 ]

En let op, tijdens het vullen reageert het pluutje met enige vertraging (is mijn ervaring tenminste)

Mooie wagen buurman….

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 februari 2010 11:06 PM
  [ # 9 ]

@Penny Lane:
Dat geldt niet alleen voor die controlelampen.. Qua elektronica is het billig, zoals we dat in Limburg noemen. Mijn klokje geeft nogal erg vaak 1:00am aan, vooral als ik over een oneffenheid rijd Wink

Maar genoeg off-topic. Die 3 checks zijn inderdaad meestal voldoende voor problemen die in een bocht optreden. Mij valt wel op dat als ik een fanatieke bocht naar rechts maak, ook af en toe mijn olie-niveau-kerstboom gaat branden..

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2010 11:06 PM
  [ # 10 ]

Nóu! Dus NIET denken, ‘verhip er moet nogal wat bij… Laat ik eens wat minder genuanceerd schenken’. Dan zit de LHM even later overal Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11791
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 februari 2010 11:07 PM
  [ # 11 ]
deur63 schreef:

@Penny Lane:
Dat geldt niet alleen voor die controlelampen.. Qua elektronica is het billig, zoals we dat in Limburg noemen. Mijn klokje geeft nogal erg vaak 1:00am aan, vooral als ik over een oneffenheid rijd Wink

Maar genoeg off-topic. Die 3 checks zijn inderdaad meestal voldoende voor problemen die in een bocht optreden. Mij valt wel op dat als ik een fanatieke bocht naar rechts maak, ook af en toe mijn olie-niveau-kerstboom gaat branden..

Tijd om olie te peilen dus Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 20 februari 2010 01:27 AM
  [ # 12 ]

Penny Lane, hoe kom je er eigenlijk bij dat het koperen/messing schijfje tussen de merktekens moet zitten? Dit is alleen om het lampje te laten branden als het niveau te laag is (naar mijn weten). Het instructieboekje noemt het bovenste deel (parapluutje) dat bekeken moet worden:

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 20 februari 2010 11:11 AM
  [ # 13 ]

Daar is wel vaker onduidelijkheid over geweest, ik meen dat er verschillende instruktieboekjes zijn waarin het peilparapluutje verschillend wordt uitgelegd.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 20 februari 2010 11:35 AM
  [ # 14 ]

Ik vul hem gewoon bij in de laagste stand. Dan kan er in elk geval niets uitlopen Smile

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 20 februari 2010 11:48 AM
  [ # 15 ]

Als in mijn BX’en dat lampje ging branden in de bocht of tijdens remmen was altijd het motor-oliepeil de boosdoener.

En als bovenstaande reactie mbt laagste stand een grapje is, OK (?), maar het peilen en bijvullen van LHM moet in de hoogste stand gebeuren.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook