Goedendag,
laat ik mezelf even kort introduceren: ik ben Bas, sinds kort eigenaar van een zwarte C4 VTS uit 2005. Hiervoor heb ik een paar jaar Toyota gereden, maar nu eindelijk de stap naar iets interessanters genomen Bij de Toyota uiteraard nooit enige problemen en ik moest daarom (nog) een beetje grinneken bij de eerste bug in m’n nieuwe auto:
Als er een passagier uit m’n auto stapt doet deze uiteraard eerst zijn gordel los, waarna het waarschuwingslampje gaat branden. Als hij echter uitstapt moet de druksensor in de stoel natuurlijk opmerken dat de passagier weg is, en zou het waarschuwingslampje uit moeten gaan. Dat gebeurt dus niet..! Sterker nog, dat ding gaat staat harder piepen dat er een gordel los is. De enige remedie tot nu toe is het uitzetten van de motor, daarna is alles weer goed. De druksensor in de stoel werkt dus in principe correct.
Komt dit iemand bekend voor?
Thanks!
Bas
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Welkom Bas.
In principe zou de melding moeten stoppen op het moment dat de persoon uitstapt inderdaad. Dan moet de druksensor registreren dat de stoel leeg is en dus geen gordelmelding meer geven. Wellicht een keer uit laten lezen?
Trouwens, ik weet niet of het bij een handbak ook werkt, maar bij mijn EB6V gaat de pieper ook uit zo gauw ik de versnelling in z’n achteruit zet.
Ha Tilanus,
dank voor de vlotte reply! Dat van de achteruit heeft weleens gewerkt ja… Maar dat is echter geen wet van Meden en Perzen, helaas Wat het uiteraard nog vreemder maakt.
Totaal aantal Berichten: 152
- C4 (2004-heden) Coupe 1.6 HDI 110
Zit er misschien ook stof ofzo in die sensor..
Had het bij mijn Alfa nl wel eens dat het airbaglampje ging branden van de bijrijderstoel. (je weet wel. Dat ie uitgeschakeld staat ivm kinderstoeltje ofzo)
Effe een paar keer op de stoel slaan (stof wegkloppen??) en het probleem was weer over..
Weet niet. Is zo maar een idee..
Totaal aantal Berichten: 446
- (Grand) C4 Picasso 1.6 VTi Selection
Een druksensor in een stoel van een C4 , haha
gordel vast betekend er zit iemand , gordel los tijdens t rijden is piepen , tijdens stilstaan is het passagier weg .
werkt bij mij goed , denk dat er bij jou een storing in zit ,
saxodriver85 schreef:denk dat er bij jou een storing in zit ,
Ik denk dat je zomaar eens gelijk zou kunnen hebben… Maar het zit em niet in de sensor zelf, die werkt gewoon. Het veranderende signaal wordt alleen niet goed opgepikt in de computer. Nah goed, ik zal tzt eens bij de dealer navragen… Geen ‘known issue’ dus?
groet,
Bas
Gaat de binnenverlichting wel branden als de deur opengaat?. Ik denk namelijk niet dat er een sensor in de stoel zit. De waarschuwing doet het dan alleen als de riem losgemaakt wordt. Als de deur opengaat is dat voor de computer een teken dat er iemand is uitgestapt.
Groetjes Marco
- C5 X Shine Hybrid 225
Hmmmm…morgen eens testen in de berline.
In m’n Grand Picasso zitten wel sensoren, maar nu twijfel ik over de berline…testen dus!
Totaal aantal Berichten: 285
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Volgens mij zitten er geen sensoren in de stoel.
Alle lampjes van de gordels branden als je het contact aan doet.
Ze gaan pas uit als je de gordel in de houder klikt. Als je niets
doet gaan ze allemaal vanzelf uit, maar ze gaan niet uit omdat je
op een stoel zit.
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
inderdaad, ik sluit me aan bij C4Marco en Herben.
Er zitten geen sensoren in de stoelen.
De lampjes gaan uit als je de gordel in de houder klikt, of na een minuut.
Het alarm dat een gordel uitgeklikt is gaat pas uit als de auto stilstaat en er een deur geopend wordt.
Ook is er geen alarm als je de achteruitversnelling ingelegd hebt.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
- C5 X Shine Hybrid 225
JLFME schreef:inderdaad, ik sluit me aan bij C4Marco en Herben.
Er zitten geen sensoren in de stoelen.
Tot die conclusie kwam ik gisteren ook.
Totaal aantal Berichten: 2120
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Bedrading van het luidsprekertje doorknippen, dat zou het eerste zijn wat ik deed als ik een moderne auto kocht. Wat irritant zeg, die gordelmelding.
Totaal aantal Berichten: 285
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Gewoon je gordel omdoen is veel gemakkelijker ...
- C5 X Shine Hybrid 225
Jullie hebben gelijk: de binnenverlichting gaat inderdaad niet aan bij het openen van het portier aan de passagierskant! Daar zal het probleem dus inderdaad zitten…
(Maar, de deur sensor gebruiken voor de gordel: wat is dat voor een crisis oplossing voor een niet bestaand probleem? Die druksensoren werken toch prima? )
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
= goedkoper. Die deurschakelaar zit er namelijk toch altijd al in…
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **