Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
En voordat ik in dit probleem duik heb ik maar eens even een praktische aanpassing gedaan voor m’n radio. Die heeft namelijk rechts een USB-poort aan de voorkant voor USB-sticks of om bijvoorbeeld je MP3-speler of telefoon er aan te hangen. Maar met een stickie of stekker erin wil het klepje voor de radio niet meer dicht. Dus heb ik op eBay een haakse USB-kabel gekocht, een sleufje gemaakt in het radiopaneel en een verlengsnoer achter het dashboard langs naar m’n dashboardkastje getrokken. Dus USB-stick uit het zich in het dashboardkastje, en het klepje kan dicht! Voila:
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Mooie oplossing voor een bekend probleem. Het is allemaal niet zo moeilijk als het er uit ziet. Zelf ga ik het volgende setje inbouwen.
http://cgi.ebay.co.uk/CITROEN-XANTIA-CHROME-SPEEDO-RINGS-DIAL-SURROUNDS-NEW_W0QQitemZ290380496742QQcmdZViewItemQQptZUK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM?hash=item439c06bf66
Lijkt me wel netjes staan. Kan ik meteen de lampjes vervangen.
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Afgelopen zaterdag op en neer geweest naar de forummeeting in Hedel, dik 300 km gemaakt, vooral snelweg. Het viel me op dat met name wanneer ik accelereer en wanneer ik met gas los in de versnelling hem laat uitvieren er rechtsvoor een gierend of schurend geluid klinkt. Ook bij stilstand in z’n vrij gebeurt dit, zij het in mindere mate, bij gas geven en wanneer met gas los het toerental terugvalt. De toonhoogte is gelijk, ongeacht snelheid of toerental.
Vanmiddag m’n hoofd eens onder de kap te luisteren gelegd, maar daar kan ik het niet terughoren, teveel lawaai van de motor zelf denk ik. Ik heb via de zoekfunctie al wel wat topics gevonden over gierende geluiden, maar dat betrof met name druklagerproblemen, en aangezien de koppeling aan de linkerkant van het blok zit lijkt dit me hier niet het geval. Maar wat dan wel? Iemand enig idee?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Overleden dynamo? Dat geeft ook vreemde bijgeluiden.
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
spanrol messchien overleden .
ik zou de multiriem er even af halen en luisteren .
of het dan weg is
gr sjoerd
Inderdaad, ik zou zeggen dynamo. Lagertjes, koolborstels, genoeg draaiende onderdelen. Alleen zou je het ook niet rijdend moeten kunnen horen. Is dat ook zo?
Groeten uit de Wormer.
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stilstaand hoor ik het ook, als ik in de auto zit. Onder de kap kan ik het geluid niet horen, en aangezien de dynamo bij mij bovenop zit, tussen radiator en blok, zou het dan toch wel hoorbaar moeten zijn, toch?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 177
Geregistreerd: 30-12-2008
- C5 3.0 v6 exclusief
japv schreef:Stilstaand hoor ik het ook, als ik in de auto zit. Onder de kap kan ik het geluid niet horen, en aangezien de dynamo bij mij bovenop zit, tussen radiator en blok, zou het dan toch wel hoorbaar moeten zijn, toch?
het hoef toch ook nie perse de dynamo te zijn .
messchien is het je hydro pomp wel ofzo .
messchien wel even verstandig om je distributie riem ect effe te checken
gr sjoerd
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Aircopomp? Als je die aan boord hebt tenminste, kun je luisteren of het verschil maakt of je die in -of uitschakelt. Daarnaast kun je nog controleren of de multi-v-riem netjes in de groeven ligt van de wielen. Dan zijn er inderdaad nog wat lagers te verdenken van de span -en omlooprollen. Luister ook eens met een dikke schroevendraaier aan het oor en met de andere kant tegen de kap van de distributie of je daar vreemde geluiden hoort…..(wel goed uitkijken voor de draaiende delen!)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Geen airco aanwezig, dus die kan worden uitgesloten. Die tip van die schroevendraaier is wel een goeie, ga ik zeker proberen! Multiriem maakt, als ik onder de kap luister, geen rare geluiden en loopt netjes en stabiel rond.
Voor de rest: blijf vooral reageren!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gisteren de multiriem er eens afgehaald. Dynamo draait soepel rond, geen noemenswaardige speling, hetzelfde geldt voor de HD-pomp en de spanrol. Motor laten draaien met gedemonteerde multiriem, maar nog steeds hoorde ik binnen in de auto wat geluiden. Met een stevige schroevendraaier op d-riemdeksel en op dynamo geluisterd, daar niet echt iets duidelijks kunnen onderscheiden.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dan moet het dus in de distributie, koppeling of versnellingsbak zitten…....ook daar maar eens
de schroevendraaier “ten gehore” zetten. Je weet zeker dat het niet alleen tijdens rijden voorkomt?
Want dan moet je naar wiellagers, remdelen, windgeruis, afrolgeluiden van de banden en dat soort
aanverwante zaken gaan speuren.
Luister ook eens onder je dashboardkastje rechts naar de interieurventilator, als daar af en toe een blaadje tussen zit, of een droog lagertje, krijg je ook vreemde geluiden. Deze draait, als het goed is, ook alleen als de motor draait.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik hoor het binnen in de auto duidelijk rechtsvoor. Bak en koppeling zitten links, schakelen en koppelen is ook geen enkel probleem, dus dat leek mij minder waarschijnlijk. En het geluid is duidelijk uit/rond de motor afkomsting, niet van wielophanging of iets dergelijks. Doet zich met name voor als de motor belast wordt, dus bij optrekken of remmen op de motor. Zonder belasting is het minder goed te horen, maar wel degelijk aanwezig. Dus kom ik dan uit bij de distributie; als een motor belast wordt dan krijgen rollen en poelies daar meer op hun lazer dan bij onbelast draaien lijkt mij toch.
Bovendien zit de distributieriem er al meer dan 5 jaar op, dus wisselen kan sowieso geen kwaad. Leeftijd van waterpomp en spanrollen zijn me niet bekend.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat is correct; maar als het zo stellig is als jij beschrijft, dan weet ik nu ook direkt wat er aan de hand is en ben je waarschijnlijk net op tijd. Je hebt het verrotte krukaspoelie probleem! Onderaan op je krukas zit de poelie gemonteerd en deze drijft zowel je distributieriem als je multi-v-riem aan. Het wiel voor de multi-v-riem is op je krukaspoelie gevulcaniseerd met een rubberlaag tussen het wiel en de poelie. Dit rubber gaat nog wel eens los op 1 van beide delen.
Als je de kap daar eraf hebt liggen en je pakt met beide handen het wiel voor je multi-v-riem beet, dan mag daar geen beweging in zitten. Ik denk dat jij hem met de hand kunt ronddraaien, probeer maar.
Vorig jaar was deze poelie bij mij ook stuk en ik heb via e-bay/marktplaats een nieuwe gevonden voor veel minder als bij de dealer; bestel ook gelijk een distributieset en waterpomp, want je distributie moet ervoor los. Die kun je dan gelijk meepakken.
bij de buren op xantiaclub.net is hier alles over te vinden.
Suc6.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
citroen9 schreef:japv schreef:Stilstaand hoor ik het ook, als ik in de auto zit. Onder de kap kan ik het geluid niet horen, en aangezien de dynamo bij mij bovenop zit, tussen radiator en blok, zou het dan toch wel hoorbaar moeten zijn, toch?
het hoef toch ook nie perse de dynamo te zijn .
messchien is het je hydro pomp wel ofzo .
messchien wel even verstandig om je distributie riem ect effe te checkengr sjoerd
deze hier idd. Met eenzelfde blok ook dit gehad. Bleek dat het de waterpomp was. Handel eraf gehaald en hola, de pomp bleek nog van de fabriek te zijn… Ding vervangen, en weg was al het gepiep en gegier…
Ding blijft vaak zitten ivm poging tot kostendrukken… iet smet penny wise & pound foolish.