Het gaat om een 1.8i break LPG2 uit 1996.
Begin november ben ik bij Renard geweest om een rondje onderstel te laten doen. Vervangen/gefixt zijn:
- Hoofdbol
- 2 nieuwe bollen
- 3 veerbollen gevuld
- 4 liter hydrauliek olie
De auto reed daarna mooi strak. De laatste tijd echter hoor ik af en toe een klapper, boven de 115 gaat de auto bibberen alsof de balancering van de wielen niet meer goed is.
Hij stuurt ook niet meer mooi strak. Het lijkt ook wel of-ie zijwindgevoelig is geworden.
Kortom het is niet meer lekker rijden. Sinds de onderstel"revisie” door Renard heb ik hooguit 10.000 KM gereden. Onder de auto zitten nagelnieuwe winterbanden (ook van begin november)
Iemand suggesties?
Jos
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Tja, beginnen dan met wielen balanceren en de juiste bandenspanning. Daarna fusee -en stuurkogels beoordelen; nieuwe fuseekogels rond de 30 euro per stuk, nieuwe stabistokjes rond de 35 euro per stuk en eventueel nog nieuwe draagarmlagers mocht daar ook speling op zitten.
Spoorstangeinden kosten rond de 15 euro. Qua onderdelenprijzen allemaal niet echt duur, moet je het alleen nog monteren. Ik hoop dat je dat zelf kunt?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
tsja, er zijn legio dinge ndie dit kunnen veroorzaken.
hoe zijn je stabi stangen voro? ook wel pokkupokku stangen genoemd.
hoe is het met je lagers.
zijn je banden echt nog goed? nie ergens een stoepje geraakt oid ?
hoe fris zijn je stuurkogels nog
Zet um eens op een brug en kijk een sof je ergens speling kunt ontdekken.
ik weet wel dat mijn xm bijvorobeeld nadat de ADALs zijn vervangen, een stuk strakker stuurde.
Bandne spanning doet overigens ook een hoop hoor. Misschien wel meer dan je denkt.
Hmm. Wielen balanceren wil ik wel gauw gaan doen. In principe verdenk ik dat ook wel. Kan dat ook het “gedweil” veroorzaken?
Ik heb het probleem met de stabistokjes twee keer gehad met twee verschillende ZX-en. Ik herken het geluid en dit komt van achter en niet van voor.
Ook de stuurkogels zijn wat mij betreft verdacht. Ik kan me alleen niet voorstellen dat die in minder dan 10.000 KM’s zo hard achteruit gegaan zijn. Al ben ik daarin geen expert. Stuurkogels kunnen we eventueel wel zelf.
Als de ADAL’s af zijn dan staan de achterwielen toch ook scheef? (/—\). Dat zal ik eens nakijken.
De auto staat op nagelnieuwe winterbanden met stikstof. Ik zal de spanning laten nakijken bij het uitbalanceren.
Andere adviezen zijn welkom. Zodra ik iets heb laten doen kom ik er hier op terug.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Winterbanden hebben ook nog wel eens de neiging om wat dweilig te zijn, meer dan zomerbanden. Althans, dat is wat ik van enkele winterbandengebruikers uit mijn omgeving hoor.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik heb inderdaad gelezen dat de wegligging met winterbanden minder is. Toen de auto net gefixt was en de winterbanden eronder zaten heb ik daar weinig van gemerkt. Nu is het echt niet fijn meer.
Jos van der Voort
Ik herken dit probleem, mijn vorige Xantia en mijn huidige Xantia hebben er nu ook last vast. Bij de vorige heb ik de silentblocks (draagarmrubbers) voor vervangen en de auto lag weer superstrak en stabiel op de weg. Bij mijn huidige Xantia heeft de dealer vastgesteld dat rechtsvoor niet zo best meer is, dat merk ik ook aan een onbalans aan die kant, op zich niet zo vreemd, na 250K zijn die dingen een keer op.
Binnenkort een gebruikt setje draagarmen ergens scoren en op mijn gemak nieuwe rubbers erin persen en als ik een keer zin heb, ze eronder zetten. Ik vind het een rotklusje, dit doe ik niet graag voor de lol.
ZX1.4i schreef:Binnenkort een gebruikt setje draagarmen ergens scoren en op mijn gemak nieuwe rubbers erin persen en als ik een keer zin heb, ze eronder zetten. Ik vind het een rotklusje, dit doe ik niet graag voor de lol.
Ik snap de weerzin niet helemaal. Het is echt een vreselijk simpel klusje. Laatste keer had ik de arm er in 15 minuten naast liggen. Vervolgens op de fiets naar een kennis gegaan om die rubbers te monteren, en daarna in 10 minuten die arm er weer onder geklust. Ik vraag me af wat je er zo moeilijk aan vind.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Hé Silentblocks! Dat herinner ik me ook van mijn ZX. Ik heb toen de hele draagarm vervangen aan beide kanten.
Eerst maar eens laten balanceren. Misschien ben ik enkel maar een loodje kwijt…. (valse hoop??)
Jos van der Voort
ZX1.4i schreef:Ik herken dit probleem, mijn vorige Xantia en mijn huidige Xantia hebben er nu ook last vast. Bij de vorige heb ik de silentblocks (draagarmrubbers) voor vervangen en de auto lag weer superstrak en stabiel op de weg. Bij mijn huidige Xantia heeft de dealer vastgesteld dat rechtsvoor niet zo best meer is, dat merk ik ook aan een onbalans aan die kant, op zich niet zo vreemd, na 250K zijn die dingen een keer op.
Binnenkort een gebruikt setje draagarmen ergens scoren en op mijn gemak nieuwe rubbers erin persen en als ik een keer zin heb, ze eronder zetten. Ik vind het een rotklusje, dit doe ik niet graag voor de lol.
Vriend, als je hierheenkomt is dit het klusje wat nog aan de HDI gedaan moet worden… ... Bij het vervangen van de rammelstokjes en de stuurkogels dit weekend hebben we een paar uitgelubberde rubbers gezien. Eens kijken of dat kan in Nijverdal waar we al eens eerder geklust hebben aan de ZX. Daar staat tenslotte een pers.
Zijn het meestal alleen de Silentblocs of moeten alle rubbers aan de draagarmen vervangen worden?
Nieuwe draagarmen voor deze HDI zijn 150 euri per stuk en dat vind ik een beetje te gek. Overigens zijn de rubbers op hbase ook nog aardig aan de prijs. Zijn daar nog alternatieve sites voor te vinden?
Jos van der Voort
Aan de draagarm zitten 2 soorten rubbers, eentje is een bus en de andere heeft 2 beugels met gaten erin. Ik heb ze vorige maand vervangen, wat een schijtklus zeg, dit doe ik niet graag nog een keer, nieuwe draagarmen waar de rubbers al inzitten kan ik echt aanbevelen. Vooral omdat het rubber met de beugels eraan, in de juiste positie erin geslagen moet worden. Een pers heb je niet nodig, maar een zware bankschroef en wat doppen en stempels is wel aanbevolen.
De rubbers kan ik wel voor je regelen, heb daar een adresje voor
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Voorste rubbers kosten een euro of 8 en de achterste iets van 30 euro per stuk, althans wat ik er laatst voor betaalde.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Op ebay vond ik dit:
Achterste 10 euro voorste een euro of 4 en verzendkosten 15 euro. Alles bij elkaar zo’n 45 euro. Daar koop je bij de onderdelenhandel (hbase) 1 achterrubber voor.
Jos van der Voort
Ik heb het spul binnen. Er is een gewone internetshop die bij bovenstaande Ebay shop hoort:
http://www.qp24.de (in deze shop is het nog iets goedkoper dan op Ebay)
Je moet even door het Duits heenworstelen. Een draagarm is een querlenk. Als je dan filtert op Citroen en op Xantia dan kom je er met de plaatjes prima uit.
Ik heb 46 euro betaalt voor alle rubbers aan de draagarm dus ook de fuseekogels! En dat is inclusief verzendkosten.
Afgelopen donderdag besteld. Email gekregen dat het diezelfde deag verstuurd is en vandaag (maandag) in huis.
Even voor de goede orde: ik heb nu dus alles voor beide draagarmen links en rechts voor de prijs van ongeveer 1 stuurkogel (hbase €40,40)
Jos van der Voort
Fuseekogels zou ik lekker laten zitten, als er geen speling op zit, kan een enorm gevecht zijn om dat los te krijgen, in het ergste geval de complete naaf demonteren en in de bankschroef.
Wat de draagarmrubbers betreft, je heb 2 soorten, de ene is een bus, de andere is met 2 beugels eraan. Die met de beugels wil uitlubberen, het busje blijft meestal wel goed, die is opgebouwd uit laagjes metaal en rubber, in tegenstelling tot een type-1 waar het alleen rubber is. Als het op het zicht nog goed uit ziet, zou ik deze lekker laten zitten.
We hebben al in Nijverdal afgesproken. Ik zql je advies voor de fusees ter harte nemen. In Nijverdal staat een pers die voor de bus wel handig is. Ook is daar lucht en luchtgereedschap. Ik heb gezien op een filmpje dat de bus met de beugels er met de slijptol zo afligt.
Jos van der Voort