1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
1.6 HDI:  olie boven op de motor
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 25 maart 2010 10:18 PM

Hallo, ben in het bezit gekomen van en Citroen C4 coupe 1600 HDI Diesel van 2005 ,mooie auto, rijd lekker,maar hopelijk en klein probleempje! Ik zag dat boven op de motor ,voor zover je het kunt zien wat olie liggen, verse dan wel ,kan geen lekkage vinden onder de auto .maar kan imand mij zeggen wat het kan zijn , en wat eraan te doen is!


edit: topictitel iets verduidelijkt

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 25 maart 2010 10:20 PM
  [ # 1 ]

Welkom Fritske!

Wanneer je zo’n soort vraag stelt, helpt het natuurlijk wel als je er even bij vermeld om wat voor een motor het gaat. Wink

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 25 maart 2010 10:21 PM
  [ # 2 ]

Het is en 1600 HDI diesel ,sorry dat ik het vergeten ben om het te vermelden

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 25 maart 2010 10:28 PM
  [ # 3 ]

En waar ergens zie je die olie liggen dan? Echt bovenop het blok, bij de turbo, bij het EGR-klephuis…

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 25 maart 2010 10:37 PM
  [ # 4 ]

Er zit en soort wit kunstof buisje dicht bij ,wat het precies is weet ik niet ,zoveel verstand heb ik er niet van!en daar zit het onder en omheen

Profiel  
 
JLFME
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007

- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Gepost: 26 maart 2010 11:14 AM
  [ # 5 ]

Omdat je zegt dat het verse olie is: bedoel je hiermee goudbruinkleurige nieuwe olie?
Misschien is er geknoeid met het bijvullen van de olie?

** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 26 maart 2010 11:23 AM
  [ # 6 ]

Nou ik heb het net weer schoongemaakt ,en het is niet bij de olievul punt ,maar mischien maak ik mij onterecht zorgen!
Maar om dat witte pijpje daar was het ook oude olie ,nu ga ik kijken wat er eventueel nog gebeurd .
Ik meld mij weer als ik wat meer weet .
alvast bedankt

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 26 maart 2010 01:11 PM
  [ # 7 ]

wat het ook kan zijn is dat het olie van de motorontluchting is
daar wil ook wel eens olie doorheen piepen volgens de garage
standaard worden ze er gewoon opgeschovendie slangetjes maar bij mij hebben ze toendertijd bij de berlingo 2,0 hdi er een klemmetje op gezet en toen was het probleem over.
ik ben nu ook in het bezit van een 1.6 hdi c4 gp en heb gelukkig nog niets gezien.
wat me wel tegenvalt is dat dit ford dieselmotoren zijn
psa maakt toch beste dieselmotoren zelf
de volgende word dan ook een 2.0 hdi en geen 1.6 meer
wel loopt hij lekker zuinig ik rij elke dag 220 heen en weer naar me werk met een max toegestane snelheid van gemiddeld 90 km per uur (van zweden naar noorwegen) en dan rijd ik 20,4 km per liter. volgens de kompu wat wonderbaarlijk genoeg aardig klopt.
ik weet niet of ze het in nederland ook doen maar hier flushen ze de motor bij de service
wat erg belangrijk is ook voor diegene die misschien zelf de olie verversen
volgens de garage koekt de olie sneller aan in de turbo dan bij de dieselmotoren van psa zelf met als gevolg dat de turbo sneller kapot gaat.
heb je een keer flink hard gereden is het ook raadzaam om de motor 2 minuten stationair te laten draaien zodat de olie temperatuur en de temperatuur van de turbo gelijk word om het aan koeken te voorkomen aldus mijn citroengarage in arvika.
very angry

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 26 maart 2010 01:55 PM
  [ # 8 ]
noorman schreef:

ik ben nu ook in het bezit van een 1.6 hdi c4 gp en heb gelukkig nog niets gezien.
wat me wel tegenvalt is dat dit ford dieselmotoren zijn
psa maakt toch beste dieselmotoren zelf
de volgende word dan ook een 2.0 hdi en geen 1.6 meer
very angry

Het is juist andersom…..
Het zijn wel degelijk PSA motoren hoor.
De 1.6 Hdi ( bij ford de 1.6 TDCI) zijn zeer zeker Motoren ontwikkeld door het PSA concern.
Ford neemt van PSA deze motoren af, evenals oa de mini one, enkele volvotype´s,natuurlijk Peugeot en Citroen en nog enkele andere merken waar ik nu niet direkt kan opkomen.
Bij de Ford 1.6 TDCI komen dezelfde problemen voor als bij de 1.6 HDI van Citroen.
Nl lekkage aan de kop en probs met de turbosmering.

Greetz

BIGcharlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 maart 2010 01:59 PM
  [ # 9 ]

volgens mij is het een samenwerking met ford..
daarom heb je ook die powerboost van extra 20 nm , dat is de inbreng van ford..

alleen heeft citroen ivm de turbo problemen nu 4.3 liter olie in het blok..
terwijl ford vasthoudt aan de oorspronkelijke 3.7 liter..

Profiel  
 
BIG charlie
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 798
Geregistreerd: 24-07-2005

Gepost: 26 maart 2010 02:06 PM
  [ # 10 ]
ronama schreef:

alleen heeft citroen ivm de turbo problemen nu 4.3 liter olie in het blok..
terwijl ford vasthoudt aan de oorspronkelijke 3.7 liter..

En hoe hebben ze deze inhoud dan aangepast ?  een grotere carterpan?
Weet jij dat ronama ?

Greetz
BIG charlie

Picasso was niet alleen een schilder…......

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 maart 2010 02:58 PM
  [ # 11 ]

volgens mij wel…

Profiel  
 
noorman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 03-03-2010

- (Grand) C4 Picasso Blue hdi 120 feel met eat6
- C4 (2004-heden) 1.6 blue hdi 120pk happy edition met discovery pac
Gepost: 26 maart 2010 03:59 PM
  [ # 12 ]

volgens de garage is het een ford motor waar citroen niks mee te maken had
als ik op sommige sites kijkt die bevestigen dit ook
ook zijn er weer sites bij die beweren dat een samenwerking is tussen ford en citroen
ik weet het niet meer maar ik ga voor de 2.0 hdi de volgende keer.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 26 maart 2010 05:56 PM
  [ # 13 ]

dit komt voort uit een joint venture tussen ford en psa..
en de 2.0 hdi komt ook uit die fabriek… dus net zoveel ford als psa..

ligt dus in de ford, psa modellen, volvo en zelfs de mini van Bmw..

en zo slecht is die 1.6 hdi niet, fatsoenlijk onderhoud is gewoon de boodschap..

http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_HDi_engine

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 26 maart 2010 07:00 PM
  [ # 14 ]

Ik ben vanmmiddag bij de daeler geweest, en het blijkt dat ik wel gelijk had van hert witte pijpje ,daar zit en rubberring omheel en die moet vervangen worden! zit direkt bij de luchtfilter.dus komt wel goed!
Bedankt allemaal voor de reacties,
er zal wel meer te vragen zijn door mij ,ik hoop dat ik dan weer hulp krijg ,nogmaals bedankt iedereen.
en wat Noorman zegd dat klopt het komt daar weg!

Profiel  
 
fritske
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 25-03-2010

Gepost: 01 april 2010 12:03 AM
  [ # 15 ]

Ben vanmorgen weer naar de daeler geweest ,had een afspraak voor de lekage ,maar ze hebben gewoon en rubbertje om dat pijpje gezet en nu geen lekkage meer!stom dat je voor zo’n kleinigheid 2 keer moet komen.Had het zelf ook kunnen oplossen.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook