15 van de 68
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
Jochem’s rode Xantia 1.8i X (‘93)
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 maart 2010 01:16 AM
  [ # 211 ]

Vanmiddag begonnen met de distri-wissel, allereerst heb ik maar eens klepspeling gemeten. De inlaatkleppen zitten allemaal op 0,25, eentje op 0,30; 0,20 is de norm. Bij de uitlaatkleppen zit alles tussen de 0,35 en 0,45, waar 0.40 de norm is. Leek mij niet al te spannend.

Toen begonnen met demonteren van de distributiekappen, en daarna wilde ik de krukaspoelie los gaan maken. Helaas kon ik nergens een opening naar het vliegwiel vinden om die te kunnen blokkeren. Echter tijdens het zoeken daarnaar trof ik dit aan bij de achterste motorsteun, aan de achterkant van het blok:

Het tussenlager van de rechter aandrijfas ligt dus aan puin, vandáár dus de herrie bij optrekken en remmen op de motor, door de dan optredende frictiekrachten. En vandaar ook dat ik het onder de kap niet hoorde maar wel in de auto Rolling Eyes
Op de foto’s heb ik de afdichtring (of wat daar van over is) alweer teruggedrukt, die bungelde dus halverwege de as, waardoor ik vrij zicht had op de kogeltjes, waarvan er overduidelijk een aantal misten. En zowat een centimeter speling daar. Gelukkig net op tijd achtergekomen dus! Dus nu change of plans, morgen een nieuw lager bestellen.

Wel gelijk de multiriem vervangen, de oude was behoorlijk verdroogd en al aardig glazig.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 25 maart 2010 09:14 AM
  [ # 212 ]

Shocked Die heb ik nog niet kapot gehad! Mooi dat je dat ontdekt hebt. Je hebt ons wel een beetje op het verkeerde been gezet door te zeggen dat je het bij stilstaande auto en draaiende motor ook hoorde. Deze hoor je niet als je stilstaat…....

Als je nu toch bezig bent; kijk dan toch ook die krukaspoelie nog even goed na voor je nieuwe riemen monteert. Het gat in het vliegwiel is gemakkelijker te vinden als je even met zijn 2-en bent. De opening zit juist achter de startmotor, dus als je die even aan de kant hangt gaat het makkelijker. Je laat dan 1 man een pen/boortje van 6mm. lichtjes tegen het vliegwiel aanduwen terwijl de ander de motor tornt. Valt ie op een gegeven moment vanzelf in het gaatje. Alleen is dit erg lastig om te doen.

Suc6 verder…..

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 maart 2010 09:30 AM
  [ # 213 ]

Ik heb mezelf er ook mee op het verkeerde been gezet hoor Razz We zullen zien of al het lawaai nu weg zal gaan. Wellicht was dit ook de oorzaak van het rammelen op oneffen wegdek, een stabistokje vervangen hielp niet namelijk. En ik zal nog even een nadere blik op de krukaspoelie werpen, goede tip!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 maart 2010 11:38 PM
  [ # 214 ]

Vanmiddag heeft m’n broertje een andere aandrijfas met een goed lager voor me opgehaald, dat leek me een betere optie dan gepiel met een lager wat niemand kon leveren hier in de regio. De auto wordt toch niet dagelijks gebruikt, dus dat hebruikte lager hoeft geen 100.000 km meer mee te gaan. Bovendien heb ik nauwelijks gevallen van kapotte tussenlagers bij Xantia’s kunnen vinden op de forums.

Nou wil ik vanmiddag de auto starten om ‘m omhoog te zetten, zodat de auto horizontaal kan staan i.v.m. bakolie vullen straks. Maar hij wil met geen mogelijkheid meer aanslaan, ook niet met een teentje gas bij tijdens het starten! Bougies krijgen geen vonk. Nu heb ik tijdens het klepdeksel verwijderen ook de condensator/massa van de bobine losgehad (die zit samen met een bevestiging van de luchttoevoerslang vast aan het blok) en later niet goed terug vastgezet. Na de eerste keer starten kwam ik daarachter en heb ik dit hersteld. Voor de rest zijn de bougiekabels zo goed als nieuw, heeft de auto nog nooit startproblemen gehad in de tijd dat ik ‘m heb en heb ik niet aan de stekker op de bobine, de ECU of het injectierelais gezeten. Stekkers zijn mooi schoon en niet gecorrodeerd. Iemand die me kan helpen?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 maart 2010 09:42 AM
  [ # 215 ]

Heb je een fout gemaakt bij de timing van de distributieriem? Controleer even of de blokkeerpositie van krukas en nokkenas goed met elkaar overeenkomt. Misschien krijg je het vonkje met de zuigers in odp?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 maart 2010 09:43 AM
  [ # 216 ]

Distributie is er niet afgeweest. Nog voor ik daar daadwerkelijk aan begon vond ik dat verrotte lager. Krukaspoelie is ook gecheckt en in orde.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 26 maart 2010 11:34 PM
  [ # 217 ]

Zo, de Xant loopt weer. Wat bleek nou: de stekker van de BDP-sensor zit precies onder de luchttoevoerpijp naar het luchtfilterhuis annex kleppendeksel. Tijdens het rotzooien met dat ding is de stekker, ondanks dat het klipje er nog opzat en hij nog vast leek te zitten, losgeraakt. Resultaat: geen BDP-signaal, en dus niet starten. Stekkertje weer deugdelijk in elkaar gefabriceerd, en starten maar!

Nu de auto horizontaal op 4 bokjes staat heb ik de bakolie afgetapt. Toen wilde ik beginnen met het losdraaien van de centrale wielmoer op de aandrijfas, maar dat ging dus niet, want we blijken geen passende dop te hebben. Dop 32 is de grootste die we hebben, en die is te klein. Morgenochtend dus maar op zoek naar een passende dop m.b.v. de wielmoer die op de vervangende aandrijfas zat.

Langzaam maar zeker komen we ergens! Iemand die zo toevallig de dopmaat van de wielmoer weet?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 27 maart 2010 12:09 AM
  [ # 218 ]

35

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 maart 2010 12:19 AM
  [ # 219 ]

Mijn dank Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 27 maart 2010 12:34 AM
  [ # 220 ]

Hi, ik lag vandaag wegens andere reden (handremkabels) onder de Xant. Ook gelijk even gekeken naar dat tussenaslager. Bij mij was de rubber keerring los, echter lager lijkt wel in orde. Zit er bij jou ook zo’n breee uitsparing voor het gedeelte waar de rubberen mof in het lager hoort?
Het is mij niet echt duidelijk hoe die rubberen mof geborgd hoort. Ben benieuwd als je die nieuwe as met dop 35 (36 gaat ook wel)(monteert, hoe dat zit.
Helaas is dop 35 overigens lastig te krijgen…misschien kan je dat ding beter van iemand lenen?

succes

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 27 maart 2010 11:19 AM
  [ # 221 ]

Ik zal straks even een foto maken van de vervangende aandrijfas, beelden zeggen soms meer dan 1000 woorden Razz En de dop 35 ga ik inderdaad van iemand lenen, erg fijn Smile

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 maart 2010 01:17 PM
  [ # 222 ]

Goed bezig geweest, Jochem! Mooi dat je alweer zo’n eind bent gekomen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 maart 2010 01:34 AM
  [ # 223 ]

Dankjewel GW!

En het is gelukt, de ‘nieuwe’ as zit erin! De centrale wielmoer moest uiteindelijk door de vriendelijke medewerkers van de lokale Euromaster worden losgedraaid met hun vrachtwagen-luchthamer, de 10 bar normale hamer kreeg ‘m niet los! Toen de fuseepen, en jawel, die wilde ook niet los. Uiteindelijk krik onder de pen met moer en flink (gecontroleerd) met de hamer op de draagarm tekeer gaan. Zowel erop als tegen de zijkanten. En ineens was het “POK”, fusee los. Verder weinig problemen gehad, gelijk ook de bakolie ververst.

Even wat feauteaux:


De ‘nieuwe’ as (close-ups hier)


Met de kont in het zonnetje


De as is eruit…


...en ligt hier naast de ‘nieuwe’


De stoffelijke resten van wat ooit een tussenlager was

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 28 maart 2010 07:35 PM
  [ # 224 ]

Ga je uit voorzorg het “nieuwe” lager op je “nieuwe” as ook nog vervangen of geef je deze een 2e leven?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 maart 2010 11:39 PM
  [ # 225 ]

De lager die er op zat was nog in prima conditie, heb ik ook specifiek om gevraagd bij de sloper. Dus heb ‘m er zo ingemikt. Oude as ligt er nog, wellicht dat ik daar een keer een nieuw lager voor ga regelen en die dan op voorraad leg voor ‘t geval dat.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
15 van de 68
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook