1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
KVS peil daalt, kachelradiateur of toch niet?
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 05 april 2010 07:04 PM

hallo allemaal,

ik kwam er vanmorgen achter dat mijn KVS peil langzaam daalt. ik kan onder de motorkap geen lekkage ontdekken. nu ben ik bang dat mijn kachelradiateur lek is, wat een bekend kwaaltje van de xant is, maar ik ruik geen kvs luchtje in de auto! is het mogelijk om te kijken of de kachelradiateur lek is zonder het hele dashboard er uit te slopen?

alvast bedankt,

Henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 05 april 2010 10:01 PM
  [ # 1 ]

Is die niet door te lussen?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 april 2010 10:21 PM
  [ # 2 ]

Als de kachelradiateur lek, dan ruik je dat duidelijk, die van mij was lek en het kvs niveau daalde nauwelijks. Heb je de radiateur aan de voorkant al goed bekeken, die van mij heb ik afgelopen weekend vervangen, daar zaten wat rotte plekken in.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 april 2010 10:32 PM
  [ # 3 ]

Systeem met een extern pompje op druk brengen is de enige goede methode .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 06 april 2010 12:21 AM
  [ # 4 ]

tja denk dat ik daarvoor dan toch naar de garage moet…
(dat op druk zetten bedoel ik)

ik ruik totaal geen kvs lucht in de auto, kachel op vol gas maar geen stinkerij.

kvs peil daalt met ongeveer 2 cm per 300km.

ben trouwens het hele koelsysteem bij langsgelopen en kan echt nergens lekkerij ontdekken.
de radiateur is zo goed als nieuw en het expansievaatje lekt ook niet.

ben bang dat m’n koppakking verrot is! zou ik wel raar vinden, omdat er nog maar 160dkm op staat!
en ik niet echt pluimen witte rook uit de uitlaat krijg. ik sta echt voor een raadsel.

groeten henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 06 april 2010 12:27 AM
  [ # 5 ]

Wat wbogaerts ook al zegt: een keertje goed (laten?) ontluchten cq. op druk brengen helpt al een hoop denk ik.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 06 april 2010 12:31 AM
  [ # 6 ]

dan zal ik dat zo snel mogelijk laten doen! ik maak me namelijk nogal zorgen om die koppakking.
mocht het nou zo zijn dat de koppakking wel lek is zou ik deze zelf kunnen vervangen? of zeggen jullie dat ik het zowiezo beter aan de garage over kan laten? en wat denken jullie van toralin?

groeten henk

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 06 april 2010 08:22 PM
  [ # 7 ]

Even een zijstraat: Ligt er een plasje koelwater onder je auto als je hem een paar minuten stationair hebt laten draaien? Als dat aan de rechter (bijrijderskant) ter hoogte van het motorblok is, kan het ook nog je waterpomp zijn die lekt.

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 06 april 2010 08:25 PM
  [ # 8 ]

ook al naar gekeken!

motor een tijd laten draaien geen kvs onder de auto! ik had gehoopt dat het zoiets was dan wist ik tenminste wat het was.

maar goed

als ik m’n hand voor de uitlaat houd wordt m’n hand wel wat vochtig maar er komt geen witte rook uit ofzo.

kan iemand mij uitleggen hoe ik het systeem moet ontluchten? miss dat dan nog helpt…

groeten

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 06 april 2010 11:39 PM
  [ # 9 ]

Dat er wat vocht uit je uitlaat komt is zeker als de motor nog niet warm is niet vreemd. Er hoopt zich altijd wel wat vocht op in de uitlaat, en als ik me niet vergis komt er ook wat water vrij bij de verbranding van benzine. Ik zou me pas zorgen gaan maken als je uitlaatgas naar echt vies gaat ruiken, en er een flinke witte wolk uit de uitlaat komt. Als er ook geen olie in je koelwater zit, en/of koelwater in je olie is je koppakking niet verdacht.

Het kan ook gewoon domweg een lekkage zijn in een van de slangen van/naar de radiator..

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 06 april 2010 11:53 PM
  [ # 10 ]

ja precies,

m’n uilaat stinkt gewoon naar verbrande benzine ... en er verdampt wel wat vocht als ie warm begint te worden. ik dacht eerst van nee he.. normaal gesproken is het starten en wegrijden dus dan valt me dat amper op. maar om te kijken of er ergens lekkage was en de auto dus stilstaand heb laten draaien zag ik het wel! eerst geen damp maar zo gauw de uitlaat warm wordt wel wat witte damp dat duurt wel een tijdje. maar de motor wordt dan ook niet echt warm 50 graden ongeveer. als ik een stuk gereden heb en de motor rond de 75 / 80 graden is, is er geen damp te bekennen.

geen kvs in de olie en/of andersom dus krijg goede hoop dat het de koppakking niet is;)

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 06 april 2010 11:54 PM
  [ # 11 ]

ohja..

ik krijg toch steeds meer de indruk dat er lucht in het systeem zit .. want gister na een eindje rijden rook ik wat kvs buiten de auto. direkt onder de motorkap gedoken maar niets te zien.

groeten

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
tzi_break
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 208
Geregistreerd: 14-11-2005

- XM 2.1 TD SX
Gepost: 07 april 2010 12:23 AM
  [ # 12 ]

als het goed is zit er ergens (waarschijnlijk aan de bestuurderskant) van je radiateur een grote schroef. Dat is je ontluchtingsschroef. Met koude motor die schroef open draaien, ook met het bijvuldop open, kachel vol aan, starten.

Zodra de fan van je radiateur aanslaat vuldop d’r op, maar ontluchtingsschroef open laten. Als er lucht in het systeem zit komt daar de eerstkomende tijd alleen lucht uit. Zodra d’r water uit komt dicht draaien, even laten lopen, en dan weer heel voorzichtig een beetje open draaien. Dit net zo lang herhalen tot er alleen nog water uit komt. Als het goed is is je motor dan ontlucht..

Deze beschrijving haal ik overigens uit m’n geheugen. Ik heb een keer de kachelkraan bij een BX gangbaar gemaakt, waarna het systeem dus ook vol met luchtbellen zat en ontlucht moest worden. Dit was in ieder geval bij de BX de manier om te ontluchten als ik het goed heb.

Als ik het niet goed heb laat ik het graag aan de experts mbt het xantia koelsysteem over om mijn verhaal te verbeteren!!

Groets,
Martijn

NU: Renault Laguna 3.0 V6.24, XM 21 Turbo D12 SX (te koop)http://images.spritmonitor.de/376788.png
(& Xantia 1.8 16V Tentation Airco van m’n pa)
Voorheen: BX 19TZI YZ-90-NN - Gesloopt, XM 2.0i 16V SX - Gesloopt, BX 19TZI break XY-15-XY - verkocht, BX 14 NT-57-PX - verkocht, BX 19TGI Routiere FT-ZL-74 - gesloopt, BX 19TZI Break DP-VX-56 - gesloopt, BX 16TZI YN-67-PL - verkocht
http://www.van-gink.nl

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 april 2010 01:43 AM
  [ # 13 ]

Een Xantia heeft geen kachelkraan Wink

De methode van Martijn klopt in grote lijnen, de Xantia heeft 2 ontluchtpunten, één bij de kachelslangen net voor het schutbord, de andere zit bij het thermostaathuis of in een slang vlakbij of over de kop. De radiator is als het goed is, zelfontluchtend, daar zit geen ontluchtpunt op, maar een slang die naar het reservoir gaat.

Persoonlijk denk ik dat je radiator niet helemaal lekker is, er kunnen miniscule gaatjes inzitten, waar de vloeistof doorheen verdampt/zweet. Te klein om lekkage te zien, want het water verdampt de rest van de stoffen in de kvs laat een (wit/groen) zoutachtige aanslag achter. Inspecteer de radiator eens goed, kijk naar verdachte donkere plekken of zoutachtige aanslag.

Profiel  
 
Henkvdwijk
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 18-05-2009

- ZX reflex 1.4i
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
- Xantia 2.0 C.T. Turbo Activa
Gepost: 07 april 2010 08:27 AM
  [ # 14 ]

hallo

ik ga vanavond die ontluchtpunten eens even opzoeken!  Misschien zit er nog ergens een belletje verstopt, wat zoveel uitzet als ie warm wordt dat mijn kvs via dat buisje op het reservoir d’r uit wordt gegooid!

x Citroen ZX1.4i reflex ‘94
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’97
x Citroen Xantia 2.0I C.T. Turbo Activa’96
x Citroen Berlingo 1.9D ‘98
x Citroen Jumpy 1.9D L1H1 ‘01
Citroen C-Crosser 2.2HDI ‘09
Citroen jumpy 2.0HDI L2H1 ‘13

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 07 april 2010 04:15 PM
  [ # 15 ]

Een belletje kan geen kwaad, maar als het via het buisje op het reservoir eruit gedrukt word, dan is er wat anders aan de hand. Of de radiateurdop is kapot, dat komt wel vaker voor, of de koppakking is lek. Begin maar eens met een nieuwe dop, dat is het goedkoopste en meest simpele.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook