[Alles over Jochems groene Xantia 1.8i Break, de nieuwste zaken staan achteraan]
Hoi,
Ik ben van plan binnenkort een Xantia te kopen op Marktplaats, bij voorkeur een break. Nu heb ik begrepen dat sommige types nogal benzine zuipen. Kan iemand mij vertellen welke types dat niet doen? Wat zijn verder de belangrijkste verschillen om op te letten tussen de types?
Groeten, Jochem
AX10(1989) -> BX16Break(1991) -> Xantia?Break(199?)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bij de diesel -en lpg modellen schijnt dat heel erg mee te vallen….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Ik heb zelf 2 Xantia Breaks gehad. Een 2.1 TD(1997), een onvermoeibaar doortrekkende, comfortabele diesel. Haalde zonder veel moeite 1:16/1:17. De opvolger was een 1.8/16V(2000) op LPG-G3, voldoende vermogen, maar moest meer toeren draaien om lekker te rijden. Verbruik was ongeveer 1:10.
Ik denk dat je jezelf af kunt vragen of je een instapper wilt, lichtere motor, iets lager verbruik maar ook minder vermogen, of een zwaardere motor met een iets hoger verbruik, maar voldoende vermogen.
Robert
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Voor zover ik weet lust de 2.0 8v een behoorlijke slok. En natuurlijk zijn er misschien wel mensen die er zuinig mee kunnen rijden, maar die van mij reed ronde de 1 op 10 liefst eronder en ik rij niet heel snel, ok ook niet heel sloom. De vader van een vriend van mij had ook een 2.0 8v en die luste ook wel een slok. Verder zijn ze allemaal wel redelijk zuinig. Trouwens bij een break is de 2.0 8v altijd automaat.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mocht je een Xantia op LPG tegen het lijf lopen dan hebben de 16V versies de voorkeur boven de 8V exemplaren, omdat die laatste mechanische klepstoters hebben en dus vaker kleppen gesteld moeten hebben. Zowat elke Xantia is voorzien van centrale vergrendeling en elektrische ramen vóór. De recentere exemplaren hebben vaak airco, de oudere lang niet altijd. Check altijd of de kachel goed werkt en er geen koelvloeistofwalm of -stank merkbaar is in het interieur. Doet de kachel het niet, of is er sprake van KVS-lekkage in het interieur dan is de kachelradiator stuk, en dan moet het volledige dashboard eruit. Een klus die al gauw 12-16 uur gaat duren, ook door een garage. Voorts zijn de achterste draagarmlagers, kortweg ADALs, iets om op te letten. Staan de achterwielen netjes recht onder de auto of meer standje /-\? In het laatste geval moeten de ADALs worden vervangen.
Bezoek anders ook eens www.xantiaclub.net, daar staat heel veel te lezen over Xantia’s en waar op te letten. Ook het forum geeft een schat aan info hierover.
Succes met je zoektocht, en hou ons op de hoogte!
Groet, Jochem
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Let ook vooral even op de kachelaanjager zelf. Als deze het niet doet en je achterruitenwisser ook niet kom je gauw op kosten voor een nieuw contactslot. Ook als de aanjager alleen kapot is kan dat erg lastig zijn. Op de sloop missen ze er meestal al wel uit en een Bart Ebben of Snuverink weten ook wel dat het een gewild item is en dat maakt de prijs soms erg hoog. Let bij een break ook even op de kofferbak. Deze kunnen nog wel eens nat zijn doordat er water via de achterklep binnenkomt. En wat voor een XM of een Bx geldt, dat geldt voor een Xantia ook. Neem iemand mee die weet van Xantia’s. Zelf ben je snel verliefd op een Xantia en dan vooral een Break. Iemand die objectief is en er verstand van heeft kan je mee helpen adviseren.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik heb nu een 2.0i 16v Break, en heb daarvoor een 1.8i 16v Berline gehad. Ik vind de 2-liter een beduidend fijnere motor, zeker in combinatie met de Break, alhoewel de 1.8 eigenlijk ook al heel fijn is. Bij de 1.8 berline haalde ik altijd 1 op 13, bij de 2 liter break altijd 1 op 12. Het verschil kan dus ook door het verschil in koets komen.
Neemt niet weg dat een Xantia, en zeker de Break-variant, een hele fijne betrouwbare auto is met enorm veel ruimte.
Als je gaat kijken, let dan op wat Break-specifieke zaken als een natte achterbak en roest onderaan de C-stijl.
mkatgert schreef:Het verschil kan dus ook door het verschil in koets komen.
En door het gewicht, een break is c.a. 60kg (voor een TD) zwaarder
Ik heb zelf ook een break, wilde graag een Berline, maar dit was het beste wat ik kon vinden, ben de enorme ruimte wel gaan waarderen. Maar kwalitatief is een Break wel minder dan een Berline
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Alles wat hier gezegd is, klopt wel zo’n beetje. Als je zelf handig bent en een beetje kunt sleutelen zijn alle problemen met behulp van dit forum goed op te lossen. Zelfs die kachelradiateur gaat dan nog wel lukken.
Als je wat meer kilometers rijdt zou ik omkijken naar een lpg(16v) of diesel. Maar wat je ook tegenkomt…..laat je ook weer niet afstoten door kleine gebreken. De meeste zijn goed te verhelpen en niet al te kostbaar. Onthoud goed….de Xantia is één van de meest betrouwbare Citroëns allertijden.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mocht je eventueel een diesel overwegen, vanwege de bewezen betrouwbaarheid bijvoorbeeld. Die van mij is te koop. Gemiddeld verbruik 1 op 17.2. Ik kan die betrouwbaarheid zeker onderstrepen in de jaren dat ik de Xantia heb gehad. Geen rammeltje, geen kraakje, geen storingen (op een doode dynamo na).De Xantia is inderdaad een uiterst solide auto.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is dus een 18iBreak geworden.
Jochem
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Beetje lang geleden! Toch bedankt voor de terugmelding.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ga je nog een eigen draadje openen over deze Xantia Jochem?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Tot nu toe heb ik steeds een draadje geopend per onderwerp dat ik over mijn Xantia wilde bespreken. Dat leek me wel zo overzichtelijk (hoewel ik dus wel een jaar lang over het hoofd gezien heb dat ik op dit draadje nog geen terugmelding gegeven had). Of is het hier gebruikelijk slechts 1 draadje per voertuig te gebruiken?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mwoah, hangt er vanaf. Als je regelmatig denkt vragen te gaan stellen is één centraal topic handiger.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
een centraal topic is idd wel handiger, en leuk voor anderen om te volgen.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!