Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Onze Xantia heeft inmiddels de 280000 km overschreden en net een verse APK gescoord.
Nu staat wel code AC4 vermeld met tekst “Spoorstang kogel R < 1 mm speling”
Sinds een hele tijd merk ik dat als ik rechtuit rijd het stuur een beetje naar rechts staat. Ik houd m’n banden goed op spanning dus daar ligt het niet aan. Van m’n set winterbanden is er eentje in het 2e seizoen kapot gegaan, welke daarna vervangen is door een nieuwe (voller profiel), echter de scheefstand van het stuur merk ik ook bij de zomerbanden. Soms neem ik nog wel eens de bocht te kort en raak daarbij een stoepje, wat ik dan maar als mogelijke oorzaak zie.
Sinds deze winter merk ik een tokkelend geluid van links-voor als ik over een klinkerweg rijd. Er is verder niet veel te merken maar bij het wisselen van winter naar zomerbanden een paar weken terug heb ik gepoogd te kijken of ik speling kon ontdekken door handmatig aan het wiel te sjorren, geen merkbaar resultaat. Wel was van de linker-voorband de buitenste rand profiel vrij ver weggesleten terwijl de rest van het profiel nog goed was EN de rechter-voorband geen van deze tekenen had. Met deze gegevens wilde ik de auto naar een uitlijn station brengen nadat de APK gedaan was. Ik denk nu dat ik eerst de spoorstang moet oplossen.
Vergeef me, ik ben een leek mbt. de werking van de voortrein en bijbehorende terminologie maar heb de volgende vragen over de spoorstang kogel speling:
Als iets slijt, wordt de speling normaal groter, waarom kan er hier een opmerking komen dat er te weinig speling is ? Of hebben we het hier over overige speling in een verstel-mechanisme om kogel-slijtage op te vangen ?
Wat kost het ongeveer in materiaal en tijd om zoiets op te lossen ? Is de klus zelf uit te voeren ?
Verklaart dit het tokkelend geluid links (de opmerking van de spoorstang was rechts) ?
Verklaart dit (mogelijk) de vreemde slijtage aan de linker-voorband terwijl de speling aan de rechterkant niet goed is ?
Heeft iemand plaatjes van de voorwielophanging waar het e.e.a. op staat uitgelegd ?
Alvast vriendelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Waarschijnlijk is dit het stabilisatorstangstokje. Dit is de verbinding tussen je stabilisatorstang en je veerpoot. Dit maakt niets uit voor je uitlijning of wielstand. Is alleen een erg irritant geluid. Kosten per stuk zo’n vijfentwintig euro. Zoek maar eens op het forum: is een veelvoorkomende kwaal.
De keurmeester geeft bij zijn opmerking over de speling van de stuurstang aan dat deze minder dan 1 mm is en dus binnen de normen valt.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
@Bartjes: Het verwisselen van je spoorstangkogels is een vrij simpele klus. De speling die genoteerd is, is <1mm en dat betekent zoiets van: ” er is speling, maar het mag nog….”. Bestel op e-bay in Duitsland:
koppelstangen
(check onder je auto of dit voor jouw HDI de juiste zijn)
en misschien nog wat andere spulletjes, je betaalt namelijk 13 euro verzendkosten, dus zorg dat de doos vol zit!
Daarna auto in de hoogste stand; voorzijde opkrikken en opbokken en wiel eraf. De koppelstangen verwisselen spreekt denk ik voor zich. Spuit alles vooraf goed in met kruipolie/WD-40. Willen ze echt niet los? Slijptol erbij….
Bij de spoorstangeinden draai je de borgmoeren los en meet je de lengte van de schroefdraad op die uitsteekt (of is ingeschroefd) door met een schuifmaat te meten of met witte stift de draad te markeren. Daarna los je het conische deel in je fusee met WD-40 en een paar flinke klappen of met behulp van een kogeltrekker of potkrikje. De nieuwe schroef je er weer net zover in als de oude en als je beide kanten hebt gedaan laat je de zaak netjes uitlijnen bij een goede bandenboer.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Of je telt het aantal omwentelingen tot-ie eraf gaat en draait de nieuwe er met hetzelfde aantal omwentelingen weer op.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo GW-tje,
Duidelijk verhaal op een paar dingetjes na :
Die spoorstangen op e-bay hebben al van die spurstang-kopfen, toch ?
Bovendien kan ik voor onze 2.0 HDi break wel de stangen vinden maar staat dit type bij die kopfen er niet bij. Dit terwijl er 2 verschillende pagina’s van zijn als je de Spurstangkopf Xantia zoekt in die winkel.
Ik moet nog eens even een wiel demonteren om eens te visualiseren waar we het over hebben.
Laat nog van me weten,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
De spoorstangeinden zijn er in een linkse en rechtse variant en zijn eigenlijk niets meer dan een kogelkop met een draadeind. Dit draadeind wordt aan het einde in de spoorstangen geschroefd en de kogelkop wordt bevestigd aan een arm van de fusee. Volgens mij
zijn ze voor alle Xantia’s gelijk en kun je gewoon dezelfde kiezen als voor een 1.9 TD Break.
Met de koppelstangen moet je even goed kijken: als je ORGA-nummer >= 8051 is dan heb je een ander type als bij een lager ORGA-nummer.
Als ik het goed heb moet je deze hebben met een 2.0 HDI:
In mijn eerste linkje van de koppelstangen zag je het type voor een ORGA<8051.
Kijk je nog even rond in die winkel voor alle andere dure spullen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo GWtje,
Heb vanavond eens het rechter-voorwiel gedemonteerd en wat plaatjes gemaakt. Daarna alles als voorbereiding al ingespoten met WD 40 en zal de spullen binnenkort bestellen / halen bij een lokale automaterialen-handel.
Foto’s :
Die koppelstange is toch de (vertikaal gemonteerde) stang die de stabilisatorstang met de veer-poot verbindt ? Wat heeft deze met het APK probleem of tokkelend geluid te maken ?
Huidige spoostang uiteinden:
Kan de spoorstang ook nog speling hebben in het stuurhuis ? Zo ja, hoe heet zo’n ding in het duits ? Hoe kun je zo’n spoorstang dan demonteren ?
Zag verder op die site ook nieuwe gasveren voor zo’n 25 euro, heb daar ook wel oren naar…..
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Koppelstang heb je goed, dat is die verticale. Hierin zitten 2 kogelscharnierkoppen die speling gaan krijgen na de nodige kilometers. Dat geeft een tokkelend, pokkend geluid. Kijk maar eens op het xantiaforum en zoek op “stabistokjes” of “pokkepokstang”. Dan komt alles voorbij. Spoorstangeinden kun je zo niets aan zien, maar ook hier weer een kogelscharnier wat speling gaat krijgen.
Spoorstang kan ook speling hebben in het stuurhuis want aan de andere kant van die zeskantstang zit nog een dergelijk kogelscharnier voor de axiale krachten, dus de krachten die in de richting van het stuurhuis werken.(laatste foto)
Deze gaan eigenlijk nooit kapot en daar zou ik dan ook nog niet mee beginnen.
Als je de onderdelen in NL bij een autoonderdelenzaak haalt ben je gauw het 4-voudige per onderdeel kwijt. Bij ATP heb je alles met 3 à 4 dagen in huis.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
BTW…als ik je foto’s wat beter bekijk zou ik ook een vers setje schijven en blokken aan de voorkant doen!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo GWtje,
Had nog even rondgebeld voor spoorstangkogels volgens de wiskundige kosten-formule automaterialen handel dichtbij + afhalen < bestellen in buitenland + verzendkosten. Had echter de volgende overheersende formule vergeten: Autorijden in Nederland = Melkkoe.
Ik hoorde prijzen voor die kogel van 38 euro excl. BTW per stuk en zelf monteren ! (in Duitsland nog geen 12 euro voor beide kanten, excl. verzenden)
Hiervoor wil ik wel zelf klussen en bestellen, zowel kogels als koppelstange voor beide zijden besteld incl. verzenden voor iets meer als 41 euro.
Remschijven en blokken zijn zo’n 36000 km geleden nog vervangen, weet niet wat de levensduur is maar alle pekel van afgelopen winter heeft de kleur bruin wel wat nadruk gegeven.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Bizar toch? Dat die prijzen daar zo “vriendelijk” zijn. Ik heb me er ook enorm over verbaasd en ben helemaal om. Ook een dynamo of startmotor of voorgloeirelais kost bij de oosterburen een fractie van wat het hier kost. Zo geeft zelf sleutelen nog meer voldoening.
Nou moeten ze alleen de onderdelen voor onze ID/DS nog wat goedkoper maken daar..
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo GW-tje,
In ieder geval hartelijk dank voor de tip, de spullen zullen begin volgende week wel binnenkomen en zal dan ook even nieuwe foto’s maken na montage & rij bevindingen.
Ik heb nog wel even een paar vraagjes:
Kan ik die spoorstang-kogel eruit draaien door aan de zeskantige spoorstang te draaien ? (draai ik deze dan niet in of uit het stuurhuis ?)
Heb ik speciaal gereedschap nodig om de nieuwe kogel weer in de stuur-inrichting te krijgen / persen ? (tips zijn welkom)
De laatste vraag geldt ook voor de pokke-pokstang.
Alvast hartelijk dank,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Vantevoren alles ruim inspuiten met kruipolie/WD-40. De schroefdraad die uitsteekt onder de zeskantmoer van het spoorstangeind goed schoonmaken en deze moer dan lossen. Op een gegeven moment kan het zo zijn als de conus al los is, dat je kogel mee gaat draaien en dat de moer eigenlijk niet losser/eraf wil. Luchtgereedschap is hier dan ook het meest ideaal want dat rammelt de boel lekker los. Met handgereedschap moet je wat truukjes bedenken. Met een klem de conus in de fusee houden of een slijptol gebruiken en soms zit er inwendig zeskant in het draadeind. Dan kun je hem met een zeskantsleutel vasthouden. Om de andere kant te lossen moet je gewoon de zeskante spoorstang vasthouden en de borgmoer van het spoorstangeind lossen, waarna het uitdraaien kan beginnen. Meet van tevoren even
op een reproduceerbare plaats hoeveel hij uitsteekt anders wijkt straks je sporing enorm af. Uitlijnen moet je toch, maar toch…..
Opnieuw monteren gaat heel gemakkelijk en ook de conus in de fusee gaat prima, maak die conus schoon en droog en niet te vet, want je hebt weerstand nodig om hem aan te draaien, anders gaat de kogel weer meedraaien. De koppelstangen gaan op een zelfde manier…..
Luchtgereedschap is bij deze klus erg fijn, maar niet noodzakelijk zoals gezegd….
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
OK, bedankt. Ik ga de klus nu met vertrouwen tegemoet, ondanks dat ik geen luchtgereedschap heb. Als dingen tegen zitten verzin ik vaak wel ter-plekke een mooie oplossing.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vanavond na m’n werk lag er een pakketje uit Deutschland op de tafel. Ik had al zin gekweekt in deze klus dus na het eten meteen begonnen.
Zoals bij elke klus die ik doe begin je met wat gereedschap pakken en dit gaat al naar gelang de gehele klus door, misschien dat de helft ven de tijd wel ging zitten in het op en neer lopen om het juiste gereedschap te pakken.
Zoals GW-tje al beschreef, de klus is niet bijster moeilijk, een doppenset, verschillende grotere steeksleutels, Bahco en inbussleutels zijn een must. Bij het losdraaien van de bovenste moer van de koppelstange ging het zodanig lastig over de rioets dat ik de moer dus maar doorgeslepen had. Omdat ik gewoon aan de straat aan het werken was was het onderste bevestigingspunt zo lastig te bereiken dat ik hier meteen de slijptol in heb gezet…:lol:
Uitmeten van de juiste lengte van de spoorstangkogel heb ik gedaan vanaf de rand van de cirkel die bovenop de kogel zit. Nieuwe kogel had natuurlijk een andere radius wat een beetje rekenwerk opleverde. Na een proefritje lijkt het allemaal een stuk beter, hoewel ik nu alleen nog maar rechts heb gedaan. Foto’s:
oud en nieuw
Morgenavond de linkerkant en een afspraak maken voor uit te lijnen.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Kijk, vakwerk! Wat ik me alleen afvraag: wat voor constructie heb jij zitten op dat geleideoog van de handremkabel?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91