Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Goed bezig geweest Bart! Geeft toch een lekker gevoel hè, als je dit lekker allemaal zelf kunt doen voor weinig geld.
Ik hoop dat ie weer als een tapijtje gaat straks!
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 26-02-2010
- Xsara 1.6 break Ligne Prestige
Dat ziet er weer goed uit.
Als de Xantia straks weer uitgelijnd is dan stuurt die weer als nieuw voor weinig.
Zo kun je toch heel wat besparen.
Gr.
Xsarajan
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dank je dank je,
Vanavomnd de linkerkant gedaan en kreeg er last van dat de nieuwe kogel een kortere draad heeft (de draad begint op een verdere afstand vanaf de kogel) hierdoor miste ik een millimeter stel-ruimte en heb dit van de rechterkant af gesnoept. Beide nieuwe kogels zijn nu bijna maximaal in de spoorstangen gedraaid. Nu staat m’n stuur een beetje naar links in de rechtuit stand…..
Ideaal zou zijn als ik de spoorstangen een beetje zou kunnen inkorten & afvlakken zodat er meer stelruimte ia, maar wellicht is de sporing nu zo slecht dat de wielen naar buiten gericht staan, dan lost de uitlijner m’n probleem op.
Ik weet even niets over vreemde constructies bij de handremkabel, welke foto bedoel je (JapV)? Ik ken alleen mijn eigen Xantia nu een beetje qua wielophanging en weet dus niet wat “normaal” is. Aangezien ik ook een DS heb kan ik daarover zeggen dat bijna elke DS anders is (op details), wellicht dat dit voor de Xantia ook nog geldt ?
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
bartjes schreef:
Bij jou zit er een soort plastic/rubber clip op de geleider op de fusee, bij mij niet:
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat is een kapje tegen het vettig worden van de schijf. Dat kapje (dat bij een BX meestal sneuvelt bij het demonteren) houdt het vet van de fusee tegen, dus enkel belangrijk als dat rubbertje van je fusee kapot is (als ik mijn garagist goed begrepen heb)
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nee, niet dat plaatje aan de stuurstang, maar dat oog waar de handremkabel door loopt, op beide foto’s halverwege het zichtbare deel van de handremkabel
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
BunnY schreef:Dat is een kapje tegen het vettig worden van de schijf. Dat kapje (dat bij een BX meestal sneuvelt bij het demonteren) houdt het vet van de fusee tegen, dus enkel belangrijk als dat rubbertje van je fusee kapot is (als ik mijn garagist goed begrepen heb)
Dan heeft jouw garagist het niet goed begrepen….het werkt net andersom. Deze kapjes beschermen het rubber van de stofhoezen tegen de hitte van de remschijven. Het rubber blijft heel én daardoor het vet bij de kogel en het stof buiten het rubber….
@japv: Bartjes heeft een HDI en dus een late Xantia, ik dacht van na 1999. Jij en ik hebben oudere modellen en dan zit er gewoon een kunststof gevoerd oog voor de handremkabelgeleiding.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even voor mijn duidelijkheid, er zit inderdaad een stukje plaatstaal aan de binnenkant van de remschijf, ook aan de buitenkant van de kogels, waarschijnlijk inderdaad om hitte tegen te houden van alle leidingen verder in de wielkast maar misschien ook om zand en andere deeltjes die via de remschijf geslingerd worden tegen te houden.
Aan de veerpoot zit een oog waar een dikke kabel doorheen loopt, waarschijnlijk de handremkabel ? Dit oog is met een soort kunststof ring gevoerd om schuring van deze kabel over dit oog tegen te gaan. In de DS heb ik meerdere van die rubber/ kunststof ringen zitten voor dezelfde doeleinden.
Mocht je hier ook iets aan willen laten doen, is het denk ik aan te raden een kunststof ring toe te passen. Een rubber ring zou krachten in de lengte van de kabel kunnen veroorzaken en daarmee de kabel juist kunnen beschadigen aan de uiteinden.
Vandaag voor 5 tientjes de auto laten uitlijnen en m’n stuur staat nu weer rechtuit ! Totale kosten van de operatie: iets meer als 90 euro, en 2 avondjes lekker geklust.
Groetjes en bedankt voor alle tips,
Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Fijn dat je het weer voor elkaar hebt Bart!
Maar is het lawaai nu ook daadwerkelijk verdwenen?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ja het lawaai was al niet meer voorgekomen toen ik de rechterkant had gedaan, ondanks dat het geluid van links leek te komen. Omdat ik alle spullen had liggen en toch al wilde uitlijnen heb ik de linkerkant ook meteen gedaan.
Ik denk dat rechts eerder problematisch werd doordat ik dagelijks op een smalle 60 weg rij waarbij het asfalt aan de wegkant slecht is en ook nog van die betonribbels liggen. Bij tegenliggers moet je hierover uitwijken en af en toe ook door die kuilen.
Vandaag heb ik de DS van APK en grote beurt opgehaald en deze heeft dezelfde aantekening op de APK, toch maar iets rustiger aan op dat soort weggetjes…
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.