Ik ben van de mijne nog niet toegekomen aan nieuwe olie. Staat wel op het programma hoor (was het aan het uitstellen tot het weer mooi weer was)
Volgens het instructieboekje moet je om de 10k km verse olie erin gooien en om de 20k km een nieuw filter en dus ook verse olie.
Ik geef om de 10k km een een vers filter + nieuwe olie en dan de rest om de 60 ofzo.
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Dit weekend een mooi avontuur meegemaakt.
Weekendje weg met vrienden, met de vouwwagen richting n-frankrijk.
Halverwege Belgie: waarom hangt mijn BX zo laag? Bleek de snaar van de hd-pomp plaatselijk behoorlijk doorgesleten. Hing op 1 plek nog net aan een stukje textiel, rubber was weg.
Het ding was 1.5 maand oud, dus geen normale slijtage.
ANWB gebeld, BX op de oplegger *snif*, wachten op vrienden, gelukkig was er iemand met een dikke Mercedes met trekhaak. Ook al heb je een ANWB-pas met alle opties, is vervangend vervoer met trekhaak echt niet mogelijk.
De rest van het weekend gereden met de Mercedes, de aanhanger achtergelaten in Belgie (die halen we op voor onze *echte* zomervakantie), en uiteindelijk kwam de ANWB op de proppen met een leenauto: Opel Meriva. Echt geen BX, wat een grafhok. Maakt alles kapot wat autorijden leuk maakt. Vreselijk.
De snaar zat na mijn montage goed vast (redelijk, niet strak had speling). De pomp begon echter meteen te ratelen en te piepen. Die gaan stuk, dus andere pomp. Die bleek niet goed (2e hands, kan gebeuren). Andere pomp geregeld. Snaar zat binnen een paar dagen weer los. Vastgezet. Zat opeens weer los (veel gepiep). Vastgezet. Zat weer los, en toen nog eens echt strak vastgezet, toen zal ik ‘m wel vermoord hebben….
Vermoedens: spanner niet goed, weer een slechte pomp, weet het nog niet. De BX komt deze week weer naar NL op transport, dan maar eens kijken.
‘k Had nog nooit pech gehad, dus al met al toch weer wat nieuws meegemaakt.
ANWB viel een beetje tegen: een vervangende auto kost echt moeite, al betaal je er wel voor, en een met trekhaak is onmogelijk. De vouwwagen mocht naar NL op hun kosten. Maarja, dan houd je vakantie alsnog op.
Gelukkig was het weekend verder geweldig! En nog nooit in een auto van na 2000 gereden. Viel een beetje tegen
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
oh mocht iemand een BX op transport spotten vind ik plaatjes natuurlijk gaaf
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
probleem opgelost.
Een nieuwe riem hielp niet, hij bleef slippen (met heel hard gejank erbij). Andere pomp uit een XM gehaald. Ja, die werkte.
Toch vreemd, beide pompen (de slechte en die van de XM) voelen hetzelfde aan als je ze draait, er komt hetzelfde plop plop geluid uit, je kunt op deze manier dus niet vaststellen wat de kwaliteit van een pomp is.. jammer..
Maargoed, hij rijdt weer
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Even een update (zo hee, van pagina 5 gehaald):
De zilveren gouden pakezel (bijnaam) doet het op ‘t moment niet zo mooi. Stotteren, leek iets beter met nieuwe bougies, maar wordt toch steeds minder. Nieuwe bougiekabels lijkt me een goed plan. Niet te lang mee wachten, als er qua spanning en stroom weinig van klopt heb ik altijd het idee dat andere onderdelen er niet blij mee zijn.
Verder is ie lek. Rechtsvoor, bij de hoogteregelaar. Deze heb ik gereviseerd, dus er zal wel een slangetje aangedraaid moeten worden.
Toch nog steeds elke 6 seconden een pffff-tik. Voorraadbol vervangen hielp niets.
Zal wel ergens interne lekkage zijn.
Hoofdverdachten:
- veerpoten (heb reserve klaar staan)
- als ik rem duw ik eerst ergens doorheen (dat hoor/voel je) en dan past remt ie -> lucht in de leiding. Dat is al zo sinds het begin. Moet ontlucht worden.
- iets anders??
Vragen:
- kan je het remservo reviseren?
- kan je de veiligheidklep (die hogedruk-beveiliging) reviseren?
- ontlucht je het remservo door gewoon de remleidingen te spoelen?
De pomp ging kapot, volgens mij omdat ie veel harder moet werken dan de bedoeling is. Dus daar wil ik graag snel iets aan doen!
Hartelijk dank voor de tips
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ohja, leuke ervaring (waar de naam vandaan komt): als je een AX blok + bak vervoert is het enige verschil dat je merkt dat ie iets Duitser gaat veren Past er makkie in
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Zo, de BX is nu officieel stuk
Na zoveel mooie kilometers:
De laatste tijd hikte ze af en toe. Alleen koud. Ff een schok en weer verder.
Maandje stilgestaan vanwege een LHM lekkage.
Het schokken is veel erger geworden. Niet meer rijdbaar. Invoegen op de snelweg was opeens gevaarlijk, met veel moeite 60 gehaald op de invoegstrook. Als ik zachtjes gas bij gaf ging het goed dus met 90 terug naar huis.
Symptomen
- Vol gas geeft heel veel geschok, geen vermogen. Hikjes en… soms een plof *pang*.
- Met rustig gas kan ik wel optrekken.
- Weinig gas: ook weer hikken.
- Warm of koud maakt wel wat uit op ‘t gedrag, koud is beter, maar in beide gevallen wil ze niet lekker rijden.
Ik vermoed een vacuumslang of een of ander sensor.
Bougies + kabels zijn nieuw.
Olie + bougie(kabels) zijn nieuw.
oplossing
Ik vermoed een lekke (vacuum)slang of anders de map sensor of iets in de kabelboom.
Temp sensor lijkt het niet, het is aanwezig bij warm en koud.
vraag
Voordat ik rucksichtloss onderdelen ga vervangen: weet iemand misschien zo wel wat het probleem is?
Bij voorbaat dank
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Brandt het MM lampje ook?
Al benzine, vonk etc gechecked?
Ik heb onlangs met mijn CHIC vrijwel dezelfde symptomen gehad, de bobine bleek langzamerhand de geest te geven. En dat was al de 2e keer dat dat gebeurde in 2 jaar, dus misschien een zwak onderdeel. Op de sloop 30 euro en nieuw ik meen 60.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
@hilko: geen MM lampje.
Benzine, vonk: stationair loopt ze wel. Dus als ik daar iets controleer, is er iets te controleren?
Bobine klinkt erg aannemelijk. Overslaan enzo.
Vanwege het toerental-afhankelijke gedrag dacht ik aan de map-sensor ofzo…
edit: benzinefilter is ook ververst…
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 492
Geregistreerd: 27-07-2008
- 2CV 2cv6
- AX AX 1.1i SPOT
Ohja: bobine > ik heb een disbobine.
Dan moet het de ontstekingsmodule zijn toch?
2CV 1985
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Disbobines van de BDY-blokken willen nog wel eens scheuren en/of overlijden, zoals Marcules ook schetst. Check ‘m eens goed, ook aan de achterzijde. Losschroeven en inspecteren.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zonder MM lampje zal het geen mapsensor zijn, ook geen andere sensor. Dan is het ontstekingsgebeuren inderdaad een goede verdachte. Kan gaan van rotte kables en een kapotte bobine tot oude bougies. En let ook op de klepspeling.
Juist Hilco; alle sensoren hebben een eigen code in het MM-systeem. Geen foutcode is geen verdachte sensor.
Controleer nou al je vonkjes gewoon even. Met een extra bougie is dat minder dan 5 minuten werk (zonder extra bougie gewoon je bougiekap tegen het blok en dan vonkt ie ook trouwens)
Ik zal nog eens goed kijken maar mijn oude bobine was aan de buitenkant nix aan te zien dus dat zegt ook nix.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1