Hallo mensen,
Ik heb net iets meer dan een maand mijn rijbewijs en wil toch een leuke eigen autootje! Dus omdat ik door en door een Citrofiel ben, was mijn keuze snel gemaakt, welke merk ik wilde gaan rijden.
Wij hebben ooit een witte Xantia break gehad die tevens in onze woonplaats nog rijdt! Dus mijn eerste auto wil ik een Xantia hebben. Maar mijn vraag is alleen, is het verstandig om een Xantia te kopen als beginners auto? Zijn er nog zwakte punten en als een auto voor 500 euro aangeboden wordt, laten staan?
M.v.g. Rdaalwil
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ook de AutoWeek BeginnersSpecial gelezen?
De Xantia kan een prima beginnersauto zijn. Ze zijn zeer betrouwbaar, doen het altijd, roesten nauwelijks en er zijn op sloperijen en via Brezans e.d. veel onderdelen voorhanden, dus ook lage onderhoudskosten. Als je een doorsnee oudere Xantia voor rond de €500,- te koop ziet staan dan moet je wel ongeveer een gelijk bedrag incalculeren aan achterstallig onderhoud. Met name het veersysteem heeft regelmatig onderhoud nodig in de vorm van om de ongeveer 2 jaar verse LHM en bijvullen of vernieuwen van de veerbollen. Bij een Citroën-specialist zoals bijvoorbeeld Chyparse in Almere (maar ook vele anderen) zal een rondje bollen en nieuwe LHM + spoelen veersysteem neerkomen op grofweg zo’n €250,-. Een Xantia met platte veerbollen herken je door de harde, stuiterige vering.
Ander essentieel punt is kijken of de kachel goed werkt. Wordt die niet (goed) warm en/of is er lekkage van koelvloeistof (nattigheid, walm) in het interieur dan is zeer waarschijnlijk de kachelradiator lek. Het vervangen daarvan kost al gauw zo’n 10-15 uur, het volledige dashboard moet eruit.
Ook iets om te controleren is de stand van de achterwielen. Staan die behoorlijk |-\ of /-| of /-\ dan moeten de achterste draagarmlagers (kortweg ADALs) worden vervangen.
Voordelen? Veel keuze, veel ruimte, bijna geen afschrijving meer, comfort, en vrijwel alle Xantia’s zijn standaard al voorzien van centrale vergrendeling en elektrische ramen voor. De meeste motoren zijn onverwoestbaar en kunnen (mits natuurlijk netjes onderhouden) makkelijk grote kilometerstanden aan.
Bezoek anders ook eens http://www.xantiaclub.net, op het forum en op de site is een enorme hoeveelheid informatie te vinden die jou het zoeken naar een geschikte Xantia een stuk makkelijker kan maken. En wellicht dat iemand hier of daar je een keertje een blokje in hun Xantia wil laten sturen, zodat je referentie hebt als je zelf een proefrit gaat maken.
Heel veel succes en hou ons op de hoogte!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Haha, ik heb inderdaad ook de Autoweek BeginnersSpecial gelezen. Maar wilde daarvoor al een keuze maken tussen een Xantia of een andere Citroën. Het was wel grappig om te lezen dat Autoweek uberhaupt aandacht schonk aan een Xantia.
Ik zal ook eens aanmelden op de Xantiaforum. Voor meer informatie Bedankt voor de tips en belangrijke punten waarop ik moet letten.
Ook zal ik jullie op de hoogte houden over de stand van zaken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De Xantia staat ook wel bekend als de Toyota van Citroën, dat zegt toch wel wat
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
De Xsara ook, alleen slaat die niet op hol
Rdaalwil schreef:Haha, ik heb inderdaad ook de Autoweek BeginnersSpecial gelezen.
Is dat een special die deze week bij de Autoweek zit?
Nummer 16 met als cover een Alfa Guilietta. Op pagina 47 staat er iets over de Xantia.
Hmm, ik krijg het gevoel dat een Xantia niet zo slecht is wat men soms beweerd.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een Xantia is alleen redelijk pittig voor een student in de vaste lasten qua gewicht etc. Maar ik kan niet anders zeggen, het rijdt fantastisch!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
een xantia kan een heel betrouwbare auto zijn. Het is dan wel beter om een 16v motor te kopen. Let ook vooral op de slangen en leidingen van het veersysteem. Deze kunnen wel eens uitdrogen. Let ook even op de drukregelaar bij de voorraadbol. Deze lekken ook wel eens. Wat al eerder is aangegeven hier is de kachelaanjager. Dit kan simpelweg de motor zijn. Deze kom je op sloperijen wel meer tegen. Vroeger waren ze meestal wel al weg. Maar het kan ook zomaar je contactslot zijn. Dit merk je als de achterruitvrerwarming niet meer werkt. Remmen kunnen wel eens trillen bij eerste modellen. Neem een kenner mee, neem de tijd(ze staan best veel te koop) en wees niet snel tevreden.
Als je een goede hebt kan je er lang plezier van hebben, maar de Toyota van Citroen…... Maar goed meningen kunnen verschillen. Net als er ongetwijfeld mensen zijn die nooit problemen hebben met een 1,8 of 2,0 broodtrommel. De 16v zijn gewoon betrouwbaarder.
Heb net het artikel zitten lezen en lees dat de XM minder betrouwbaar is en dat je beter voor een Xantia kunt gaan. Hiermee ga ik een paar XM rijdende vrienden mee treiteren, nu horen ze het ook eens van een ander
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Alle bedrijfzekerheid staat of valt met goed onderhoud. Of het nu een toyota is of citroen.
Rij al 10 jaar XM V6 zonder echt gekke problemen.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Van het rijtje hydraulisch geveerde citroens heb ik alles al uitgebreid gehad maar is de XAntia wat mij betreft de betrouwbaarste. Nadeel kan zijn dat je niet anders meer wilt dan LHM geveerde citroens en helaas helaas, dat tijdperk is zo’n beetje over aan het gaan.
Zowel Xantia’s als Toyota’s kunnen kapot overigens en ik spreek als ervaringsdeskundige.
Voorts sluit ik me helemaal aan bij de hiervoor gegeven antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
citro-power schreef:Rij al 10 jaar XM V6 zonder echt gekke problemen.
Ik heb ook een aantal jaren tot volle tevredenheid in een XM 2.1 D12 Break rondgezweefd en ik moet zeggen dat veel probleempjes uit de XM ook gewoon nog in de Xantia zaten. Denk aan wielophanging en stabistokjes etc. Met de XM had ik wel veel meer elektrische/elektronische storingen, met name wat betreft HAII en de sensorenbende en aansturing van de kleppen om de middelste bollen bij of af te schakelen. Mijn Xantia heeft geen HA, dus ik kan niet beoordelen of dat bij de Xantia beter is geworden.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
citro-power schreef:Alle bedrijfzekerheid staat of valt met goed onderhoud. Of het nu een toyota is of citroen.
Klopt en de beleving van wie wat rijdt. Kijk maar eens naar BMW of Audi. In de beleving van de consument goede auto’s in de pechstatistieken zeker niet. Toen ik nog Opels verkocht was er eens een klant die letterlijk bijna iedereen week in de werkplaats met een storing. Toen ik eens met hem over inruil aan het praten was wilde hij beslist weer een Opel omdat je er nooit wat mee had. Bij Citroen is de beleving dat het een slecht produkt is, maar bij goed onderhoud valt het wel wat mee inderdaad.
Na een week vakantie in Frankrijk. Vind het altijd geweldig om in France al die oude Citroëns te kunnen zien. Heb in die week 15 Visa’s, veel C15’s en noem maar op gezien!
Maar nu terug op de Xantia, heb van sommige mensen doem verhalen gehoord. Dat er weinig Xantia’s zijn die redelijk zijn. En als er iets is. Dat het veel kost. Maar kan ook Broodje Aap zijn natuurlijk.
Ik kijk nog steeds beetje rond op internet. Maar vind het altijd lastig om keuzes te maken. Wat voor motor enz.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Die doemverhalen zijn niet echt realistisch en volgens mij grotendeels gebaseerd op het vooroordeel dat elke auto met hydropneumatisch veersysteem onbetrouwbaar en duur in onderhoud is. Tuurlijk, met name oudere exemplaren zullen regelmatig achterstallig onderhoud hebben, en ja, dán willen er wel eens problemen komen. Maar is dat de schuld van Citroën zelf en het veersysteem? Of veroorzaakt men dat zelf door te beknibbelen op onderhoud om vervolgens de fabrikant de schuld te geven? Je gaat toch ook niet op versleten of gebroken schokbrekers rijden? Of met een lekkend remcircuit?
Vergelijk het zo: elke ‘normale’ auto moet om de zoveel jaar nieuwe schokbrekers, een HP-geveerde auto om de zoveel jaar nieuwe of bijgevulde bollen. Wat is goedkoper? Bollen.
Elke ‘normale’ auto moet om de zoveel jaar de remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof vernieuwd worden, bij een HP-geveerde auo de LHM. Wat is goedkoper? Het zal weinig schelen.
Scheurende hydrauliekleidingen komen op een Xantia nauwelijks meer voor, ik heb tot nu toe maar zelden gelezen op de diverse fora dat Xantia’s de roemruchte ‘groene plas’ (=grote LHM-lekkage door gescheurde leidingen e.d.) doen, dus naar mijn mening zijn die doemverhalen vooral sterk gekleurde verhalen die een eigen leven zijn gaan leiden en niet erg op de realiteit van alledag zijn gebaseerd. Er staan niet voor niets nog altijd bijna 25.000 Xantia’s op kenteken in Nederland, 17 jaar na de introductie.
Als je moeite hebt met kiezen, ga dan eerst eens na wat je wilt met je auto. Wil je snel, wil je gewoon met de rest mee; wil je veel kilometers rijden of weinig; veel stadsverkeer of meer snelweg; wil je simpele techniek of toch iets moeilijker; wil je zelf sleutelen of toch veel door een garage laten doen; wil je veel extra’s of gewoon no-nonsense, etc.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91