Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Mocht je in de buurt wonen (Kop van Noord Holland), dan nodig ik je van harte uit om met mijn Xantia een rit te maken. Normaal onderhoud betaalt zich altijd uit. Mijn Xantia verkeert technisch in een zeer goede conditie. Als je erin rijdt geef je de auto zeker geen 410.000 km. Onknags zag ik wel weer Xantia’s rijden zonder enige vorm van vering, doodzonde. Het onderhoud van het systeem kost je de kop namelijk niet.
Overigens is ze te koop.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Met onderhoud staat of valt een auto….
Zelf heb ik een slecht onderhouden xantia gekocht MET een motorstoring.
Ik heb de auto gekocht van een student die er geen geld meer voor had, hij heeft de auto 2 jaar gehad en verwaarloosd ..
Nu ben ik 3 weken verder en loopt de motor weer als een zonnetje, veert hij weer top en heeft hij ook weer airco en een reserve wiel….
Alleen het motormanagement lamphe brand nu nog, maar hij loopt wel weer 1:11,5
De aanschafprijs is wel verdubbeld, maar zit nog steeds ONDER de 600 eur
Als zou ik als beginners auto eerder een ZX of xara nemen, en dan de 1.4
die zijn gewoon een stukje zuiniger!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Zo een 1.4i is ook veel makkelijker in onderhoud, als je het leuk vind, dan kun je een hoop zelf doen met de Haynes in je hand.
Heb zelf ook een xantia als 1e auto. Tis een 1.6 uit 1996 ( zwart ) en ga em inmiddels weg doen omdat ik een nieuwere versie wil ( v6 activia ).
Zoals iedereen eerder al heeft gezegd, onderhoud is het halve werk. Het zijn gewoon heerlijke auto’s en je moet ermee rijden zoals hij is bedoeld. Ga dus niet met een koude motor meteen de 5000 RPM aantikken zoals al die jonge nietswetende gastjes in Honda civics! Citroens zijn voor de relaxte mensen die niet elke stoeptegel in hun billetjes willen voelen
If you can’t beat it, bann it.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
xchristox schreef:( v6 activia )
Activa Activia staat in de koeling van de supermarkt
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
En ook dat civicje houdt dat niet lang vol hoor; 5000 tpm met een koud blok.
ZX 1.4 break ‘95
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Wat vooral ook erg belangrijk is, is wat wil je en wat verwacht je? Wil je een auto die nooit een storing heeft of is zo nu en dan niet erg? Verwacht je van een Xantia een goedkope auto te kunnen vinden? wat is duur? Er staat geen maat op “eerste” auto. Er is hier ook iemand die een CX heeft als eerste auto. Ik had een BX Sport als eerste auto en die moest behoorlijk opgeknapt worden en had vaak een storing maar was voor mij prima. Je stelt jezelf de vraag welke motor en bent helemaal gefixeerd op een Xantia, maar de tips over een ZX of Xsara zou ik zeker overwegen als je weet wat je wilt.
Een auto wordt altijd om een reden ingeruild, zeker de auto’s die wat ouder zijn. Ga er dan ook vanuit dat er altijd achterstallig onderhoud is en dat moet je meenemen in de aanschafprijs. Er wordt wel gezegt dat je makkelijk een paar bollen kan vervangen en dat is goedkoper dan schokbrekers. Dit klopt maar de gevolgen van een slecht onderhouden hydraulisch systeem zijn wat groter dan versleten vering. Bijvoorbeeld als je voorraadbol kapot is dan valt de druk gelijk weg als de motor uit valt. Dus motor uit geen remmen meer. Je moet daar dus altijd iets aan doen. Het is gewoon gevaarlijk en de auto rijdt veel te stug. Kan je al gauw €250 kosten. Met versleten vering kan je nog wel een tijdje uitzingen en veren gaan wel langer mee. Ben je handig? Kan je zelf een drukregelaar vervangen? Sloop onderdelen zijn niet duur en als je handig bent dan klus je het er zo onder. Ben je niet handig dan ben je aangewezen op een garage. een retourleiding kost je €180 ex en hij moet er dan nog onder. Dat zijn ook best hoge kosten naar mijn idee. Ik kan niet in je portemonee kijken, maar de Xantia kan dan misschien de Toyota zijn van Citroen(ik hoop het niet, want een gaspedaal dat blijft hangen is niet iets wat je wil ) dat wil niet zeggen dat de kwaliteit is te vergelijken met een Toyota.
Dus kijk gewoon wat je verwacht van de auto en kijk dan welke auto daar het beste bij past. Als je dat aan kan geven kunnen we je ook gerichter helpen.
Ik zal eens in het kort vertellen wat ik nou echt zoek. Vind het echt sneu van mensen die Citroën echt de grond in boren, terwijl het een fantastisch merk is! En dat men doemverhalen verzinnen over de Xantia is gwn waardeloos. Ik ga in iedergeval wel opzoek naar een Xantia waar alle onderhoudsboekjes aanwezig zijn. Want je kunt beter te voorzichtig zijn dan helemaal niet.
Ten eerste, Hard rijden doe ik eigelijk zelden tot nooit. Ik ben meer voor een rustiger rijder, dus meer genieten van het rijden en over de weg glijden in de auto van mijn vader (een Citroën C5). Maar er zijn wel een paar eisen wat de auto moet voldoen.
- Genoeg trekkracht. Dus dat ik met het verkeer kan meekomen.
- Veel luxe weet ik op dit moment niet te noemen.
- Airco? Of zeggen jullie, raampje open is ook lekker!
- Berline of Break?
Welke uitvoering moet ik absoluut vermijden? Of welke moet ik juist overwegen om aan te schaffen.
Ook sta ik voor in om meer in de techniek te verdiepen en de kleine dingen zelf te vervangen enz.
Een ZX vind ik geen mooie auto. Maar dat is mijn mening. Dan ga ik liever voor een Xsara. Maar is een Xsara wel net zo goed als een Xantia?;).
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Maar een Xsara heeft geen HP, en daar moet je ook van houden.
Als je genoeg trekkracht wilt, zou ik sowieso niet voor een 1.6 gaan. De 1.8 gaat al heel erg goed mee.
Verder is X een kale uitvoering, heeft alleen stuurbekrachtiging. SX heeft een luxer interieur, CV, en elektrische ramen.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik zou zeker wel een airco nemen. Lekker in de zomer en winter. Ik zou dan zelf gaan voor een 1.8-16v of natuurlijk de 2.0-16v. Let bij de laatste op dat hij niet moet tikken/rammelen bij stationair toerental. Dan zijn waarschijnlijk de cilinderbussen kapot. Ik ben zelf fan van de break, maar ja die zijn weer duurder in aanschaf en belasting en naar het schijnt iets gevoeliger voor roest heb ik ooit ergens gelezen. Ik weet niet in wat voor prijsklasse je zoekt. Er zijn garage’s die goud zien in een Xantia, die tijd is wel wat voorbij. Het is een mooie, fijne en redelijk betrouwbare auto maar ze hoeven niet de hoofdprijs te kosten en geeft daarmee ook niet de garantie op een goede. Neem een kenner mee bij het zoeken. Dan kan jij verliefd worden en de kenner advies geven. Nog een persoonlijke tip, neem geen Harmonie uitvoeren. Ja je hebt airco maar verder is het een redelijk kale uitvoering zonder zelfs een hoogte verstelbare stoel welke je naar mijn idee gaat missen. Succes met je zoektocht en houd ons op de hoogte.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Had ik al verteld dat ik er een te koop heb….
Aangezien ik een fijne kilometervreter te koop heb staan die ook nog eens goed onderhouden is en ultiem veert, vraag ik me af hoeveel kilometer je denkt te gaan rijden per jaar. De TD kan goed meekomen in het verkeer, dat staat buiten kijf. Eveneens voorzien van airco.
Patrick
zie ook: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205186/
Over de prijs valt zeker nog te praten.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Een diesel zou ik niet nemen, niet omdat die onbetrouwbaar zijn, mar gewoon omdat de maandelijkse kosten te hoog zijn!
Verder zijn er genoeg auto’s te vinden die betrouwbaar zijn en goed, maar geen boekje hebben….
Voorbeeld de 1.8 i van mijn zwager, die is uit 1994 en heeft slechts 96000 gelopen, en rijdt als nieuw…
gewoon goed zoeken!
En bij twijffel een nieuwe D-riem er op!
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
meestal moet je inderdaad nog incalculeren dat je nog geld moet neerleggen voor extra onderhoud, zoals distributieriem en dergelijke. vaak kan een rondje bollen en systeem spoelen ook geen kwaad.
kortom de oude eigenaar vragen naar de staat van onderhoud en bonnen opvragen.
simpelkostenvergelijk diesel, benzine is zo op papier te zetten. omslagpunt bij een tweedehandsdiesel ligt natuurlijk lager dan je denkt
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
Daar heb je gelijk in, maar als ik naar het maandelijkse plaatje kijk :
mijn ervaring :
ZX 1.9D break
Xant 1.8 16V
Beide auto’s uit 1997 en hebben de zelfde aanschafprijs
De diesel is goedkoper in gebruik, maar veel duurder om in eigendom te hebben
Onderhoud is bij normaal rijden (niet trappen) voor een diesel en benzine auto ongeveer wel gelijk.
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia