Hallo leden, ben hier helemaal nieuw op dit forum !
Wie kan mij helpen met een verings probleem.
Sinds een goede week heb ik een xantia 1.8 /16v automaat van 1998 gekocht bij een autobedrijf in alfen a/d rijn, tijdens de proefrit viel ons op dat de auto voor erg stug was, net of er bijna geen voorvering was. heb dit ook te kennen gegeven aan de garage en die heeft toen de veerbollen laten vervangen, volgens mij geen nieuwe, wij hebben de auto enkele dagen daarna gekocht in de veronderstelling dat e.e.a goed was.
Echter het valt ons op dat de auto voor weinig veert,wat vooral te merken is als men over een drempel gaat met een snelheid van 15 km dan zit je als het ware met je hoofd tegen het dak aan, of op de snelweg die nogal hobbelig is, verder vind ik dat het stuur niet al te licht gaat.
ik hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel met dit verhaal
Ronald
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klinkt als platte bollen, mogelijk heeft de garagehouder dus verzuimd om alsnog nieuwe of bijgevulde bollen te plaatsen. Is de rijhoogte voor goed? Of staat de auto voor heel erg hoog op de poten?
Zwaar sturen kan een paar dingen betekenen: óf de LHM (hydraulische vloeistof) dient broodnodig vervangen te worden en dan ook gelijk de filters in het vat schoongemaakt (liever nog een complete spoelbeurt door een specialist) óf de kruiskoppeling in de stuurstang is droog en moet eens flink in de teflonspray of een ander deugdelijk smeermiddel worden gezet. Of beide zaken
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
idd platte bollen!
Dat is eenvoudig zelf te verhelpen…
Nieuwe ( immitatie) bollen kosten +/- 30 a 40 eur
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Nou welkom op het forum. Jammer dat het al meteen met een probleem begint. Ga er maar van uit dat je bollen niet meer op druk zijn. Ook moet de LHM olie schoon en vers zijn. Dit is eenvoudig te controleren. Open de motorkap en dan zie je rechts voor een zwarte voorraadtank waar allerlei slangen op aangesloten zitten. Haal de grote dop er af. Vouw een wit A4 papiertje een paar maal dubbel zodat deze door de opening in de tank past. Dip het papier even in de olie en haal hem eruit. De olie moet fel groen zijn. Zo niet, dan is de olie verlopen. gaat hij naar bruin of donkerder, dan moet het systeem en filters gespoeld en gereinigd worden. Allemaal zelf te doen, maar als je de wagen net gekocht hebt, dan mag je verwachten dat dit bij de aflevering gedaan is.
Mocht het spaak lopen, dan is een bezoek aan Chyparse aan te bevelen. Zij zijn gespecialiseerd in het onderhoud van het hydraulisch systeem en vragen hiervoor niet de hoofdprijs.
Chyparse.
Rondebeltweg 14
1329 BA
Almere
036-5378472 begin_of_the_skype_highlighting 036-5378472 end_of_the_skype_highlighting
Kijk anders voor meer info even op de Xantia website. http://www.xantiaclub.net Op het forum vind je onder de link onderstel alle info.
Hier nog een leuk filmpje over hoe de vering zou moeten werken.
http://www.youtube.com/watch?v=RfkTgx-7L7k
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Of Renard, of Van der Laan, of Citrotech…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Of een gespecialiseerde garage, ook die zijn er natuurlijk.
Jammer dat het (redelijk simpele) onderhoud aan het veersysteem niet gedaan is. Dat geeft het systeem nu altijd een slechte naam, terwijl dat helemaal niet nodig is.
Succes.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!