Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik ga binnenkort kijken bij een Xantia 1.9TD met automaat van 1999.
De auto heeft net geen 3 ton gelopen en zou goed onderhouden moeten zijn.
Hydraulisch weet ik wel aardig waar ik moet op letten, maar zijn er voor de Xantia c.q. voor dit specifieke type punten waar ik op kan letten?
Roest? Lekkages? Rare geluiden? Soepel schakelende automaatbak? Dat soort dingen…
Bij voorbaat dank!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Break of berline? Breaks kunnen achter de achterdeuren behoorlijk gaan roesten!
Verder zal ik inderdaad even navragen of de bakolie regelmatig is ververst. En even aanvoelen hoe die schakelt.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Mijn ervaringen met de automatische bak zijn slecht: regelmatig kleine storinkjes en tenslotte heeft de bak ervoor gezorgd dat ik de motor opblies. Bak uitgelezen: nix aan de hand. Na reparatie van de motor bleek de bak niet meer te werken. Alsof er midden in iets gebroken was. Weer uitgelezen: geen storingen. Helaas einde voor de Xant Break, nu klein maar fijn een Xsara Coupe 16i handgeschakeld. Moet toegeven, toen het nog werkte was het superlui en relaxed rijen in de Xant.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
berline…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Eén van de Xantia’s grootste kwalen: de kachelradiator. Kijk onder de kap of de 2 slangen die het schutbord ingaan niet met elkaar zijn doorverbonden. Test de verwarming op zijn werking, of je geen zoetige KVS-geur ruikt in het interieur en controleer de voetenruimte van de bijrijder op KVS-lekkage. Is je kachelradiator stuk dan mag het volledige dashboard eruit, een klus die bij een dealer al gauw op meer dan 10 uur te staan.
Nog een typisch Xantia-verhaal: het contactslot. Werken alle standen van de aanjager en werkt de achterruitverwarming (evt. meten met een multimeter ofzo). Doen die het allebei niet of niet goed dan is zeer waarschijnlijk je contactslot doorgebrand.
Berlines roesten niet tot nauwelijks, kijk even bij de dorpel van de linkerachterdeur nabij de wielkast. De naad die daar zit wil soms wel eens roesten, zij het dat Breaks daar beruchter om zijn zoals McDean ook schrijft. Oorzaak: de witte kunststof dop die de dorpel afdicht voorin de LA wielkast is kapot of weg, controleer die dus ook even. Ook de veerschotels even goed controleren op roest, vanuit de wielkast en van onder de kap. Doorgeroeste veerschotels kunnen soms resulteren in een veerpoot die door je motorkap heen een weg naar buiten wil zoeken. Gebeurd maar zelden, maar het kan.
Verder willen Xantia’s nog wel eens rammelende reactiestangetjes voor hebben. Vervangen is makkelijk en goedkoop, maar het komt niet zelden voor dat ze daar dus rammelen. En controleer natuurlijk ook de ADALs goed op slijtage.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Betreft automaat, rond de 300.000 km zijn ze in principe af geschreven, uitzonderingen daar gelaten.
Het is de zgn AL4 bak seald for life aldus Citroen dus onderhouds vrij klinkklare onzin natuurlijk.
Op oa http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?t=10101&sid=ebf59c2c2a4b94291c9cdf27e47881fb staat e.e.a over geschreven daar komt bij dat de revisie van zo’n automaat vaak de economische waarde overstijgt.
dus goed bekijken/proberen en zonder historie laten staan
Ik mis ook de waarschuwing voor de portier scharnieren, die willen nog wel eens “afscheuren” wat uiteraard wel te verhelpen is maar het staat slordig als je deur opeens op straat ligt.
Citroen c32 Hilton XLS
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Nog een typisch Xantia-verhaal: het contactslot. Werken alle standen van de aanjager en werkt de achterruitverwarming (evt. meten met een multimeter ofzo). Doen die het allebei niet of niet goed dan is zeer waarschijnlijk je contactslot doorgebrand.
Dit geldt alleen voor de types 1 ( t/m aug.1998) dacht ik.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Sja, dat er aan de bak een risico zal zitten, dat calculeer ik in. Onderhoudshistorie is bekend c.q. zit erbij en mocht het idd zover komen dat er werk aan zal zitten, dan is dat maar zo. Ik wil graag een automaat en heb toch een ‘lichte’ voorkeur voor een hydraulisch geveerde auto en een C5 is me toch te duur. Ook daar loop je het risico dat de bak het opgeeft en een C5 diesel automaat in een redelijke tot goede staat kost toch nog minimaal 3000 euro (en heeft dan ook 2.5 tot 3 ton gereden).
Anyway, ik hou alles in m’n achterhoofd en ga kijken/rijden, mocht het wat worden dan laat ik het weten!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
De bak is gewoon uit te lezen hoor, er bestaat zelfs een software update.
Het probleem bij die bakken kunnen de electrokleppen zijn(ik weet even zo gauw niet wat de juiste benaming voor die dingen is) die slijten en kunnen simpel vervangen worden en na een update van de software kun je weer jaren verder.
Heeft de vorige eigenaar of die ervoor verzaakt om zijn optijd uit te laten lezen en zodoende de eventuele storing niet laten verhelpen is er geen hoop meer.
Verder bij een goede bak wil je echt niets anders meer, het rijdt geweldig.
Citroen c32 Hilton XLS
Toevallig een bruine met driespaaks velgen? TD automaat schijnt heerlijk te rijden.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Jij mag niet meer raden!
Die velgen zijn niet mijn smaak, maar ja, velgen zijn vrij eenvoudig te wisselen!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Hehe, zoveel zijn er nu ook weer niet. Die velgen vind ik wel bijzonder, ik kan nog niet echt bepalen of ik ze mooi vind. Mocht je ze weg doen, denk dan nog eens aan me.
De verkoper is in ieder geval vol lof over deze Xantia, dus een proefritje is het zeker waard. En over die automaat: lekker iedereen laten lullen met hun vage verhalen (de serieuze wel ter harte nemen, bv. die van geoarthc35!) en gewoon gaan voelen. Als het ding niet klappert, rare geluiden maakt, trilt enzovoorts, gewoon de gok nemen. WEL de olie een paar keer vervangen de komende maanden, want sealed for life is een mooie marketingterm, maar verder dikke bullshit.
waarom de olie een paar keer vervangen de komende maanden?
Trouwens ik had het over electrokleppen maar bedoelde magneetkleppen, het mooie word schiet me nog steeds niet te binnen.
Och en klapperen duidt meestal op de stabistokjes die heb je zo vervangen.
Citroen c32 Hilton XLS
Ik doel op een automaat die met een klap inschakelt als je bv achteruit wilt rijden. Dat is niet heel erg, maar wellicht wel een veeg teken.
En die olie een aantal malen vervangen: je kunt per keer maximaal iets meer dan 2 van de 6 of 8 liter vervangen. Om te vermijden dat je met erg oude olie rijdt, vervang je telkens 2 liter, zodat je telkens iets versere olie hebt. Tenzij je natuurlijk aantoonbaar hebt dat het elke x dkm vervangen is.
Zelf nog niet bij de hand gehad, maar als de olie verbrand ruikt is er ook iets loos.
Die olie vervangen moet dat niet bij een bepaalde temperatuur?
De theorie van olie vervangen dat er daarna allerlei ellende naar voren kan komen kan ik me trouweens wel in vinden.
Citroen c32 Hilton XLS