Zweefervaring
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 25 mei 2010 05:02 AM

Gisteren een stukje gaan rijden met familie. Met z’n vijven in de BX.
Ik wist niet wat ik meemaakte. De BX veerde zoals ik nog nooit heb meegemaakt. Geen hobbeltje of drempel was haar teveel. Alles in een heerlijke zweefmode, zowel voor als achter. Een totaal andere ervaring dan wanneer ik er alleen in zit. (Je zou bijna 300KG aan ballast in de auto leggen)

Waarom veert de BX zoveel minder als ze lichter is?
(Denk zelf dat het stroeve veerpoten zijn)

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 25 mei 2010 10:47 AM
  [ # 1 ]

je auto is lichter zonder meer inzittenden het scheelt al zo 2 a 300 kilo afhankelijk van persoonlijk dieet en leeftijd. Ik denk dus dat als de auto lekker vol zit de vering beter benut wordt.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 25 mei 2010 10:52 AM
  [ # 2 ]

Ik ben een keer een Xantia-rijder tegengekomen die standaard twee van die betonnen grindtegels achterin had liggen, dan veerde die beter Razz

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 25 mei 2010 10:55 AM
  [ # 3 ]

Laughing terwijl een xant al zwaarder is huh

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
BunnY
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2035
Geregistreerd: 19-06-2008

Gepost: 25 mei 2010 11:08 AM
  [ # 4 ]

De verhouding afgeveerd versus niet-afgeveerd gewicht wordt beter*. Dat is ook de reden dat een auto, theoretisch, beter veert met alu-velgjes.

Bij mijn BX (met niet 100% in orde hydrauliek) merk ik wel dat als de auto helemaal vol zit (dus als we met ons allen naar/van kamers/kot gaan/komen) dat de auto vanachter te slap veert. Gaat hij soms bijna helemaal tot aan de aanslag als ik van een drempel kom. Maar dan zit hij hoogstwaarschijnlijk wel over zijn maximale gewicht.

*als ik hier niets door elkaar begin te halen tenminste Wink

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 25 mei 2010 11:28 AM
  [ # 5 ]
halfgaar schreef:

Laughing terwijl een xant al zwaarder is huh

Maar daar zijn de bollen ook aan aangepast.

Inderdaad, zowel met de BX als met de Xantia is het weer genieten als ik met klasgenoten op pad ga! Super comfortabel! cool smirk

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 25 mei 2010 09:28 PM
  [ # 6 ]

Wat Pieter zegt klopt. Massa is traag, dus als de koets (geveerde massa) zwaarder wordt zullen de ongeveerde massa’s meer op gaan vangen, vandaar dat het lekkerder gaat veren.

Profiel  
 
Chrispy70
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009

- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gepost: 28 mei 2010 02:31 PM
  [ # 7 ]

Grappig dat je dat zegt Bunny over die alu velgjes.
Laat ik nou net een mooie set op Citro Mobile hebben gekocht.
Ik mis alleen nog de 16 wielbouten voor de alu velgjes.

EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.

Profiel  
 
halfgaar
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 15-12-2007

Gepost: 28 mei 2010 09:52 PM
  [ # 8 ]

vanmiddag vrij en naar de ikea geweest. Weer veel te veel mee maar o wat reed dat mooi. De kofferbak is normaal klankkast maar nu was ie lekker vol dus hij zweefde erover. Het klopt inderdaad dat het lekkerder rijd allemaal, maar ga geen grindtegels achterin doen.

Huidig: Citroen BX Chic 1.6 en Hyundai Kona EV 64 kw
Ex: Peugeot 308 SW Blue HDi, Citroën Xsara Picasso 1.8i 16v, Renault Megane Scenic 1.9dt, Citroën BX 1.6 TGI Break, Citroën ZX 1.4

Kalm an en rapn beetje!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook