Stuurbediening XM Y4
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 mei 2010 02:55 PM

Ik heb een complete XM Y4-configuratie voor stuurbediening liggen; stuur met knoppen, sleepring en 7-polige XM-autokabel, allemaal uit een latere XM type 2. Deze wil ik werkend krijgen met mijn JVC-radio, die volgens de manual geschikt is voor analoge stuurbediening, i.c.m. een interface-/adapterset van AutoLeads voor XM’s van na 6/94 (= type 2), gekocht op eBay.

Als ik de boel in testopstelling aan een 12V voeding leg dan brandt de knopverlichting netjes en zijn ook de verschillende weerstandssignaaltjes van de knoppen meetbaar. Het systeem werkt met massaweerstandssignalen had ik al ergens gelezen. Het rare is alleen dat als ik het in m’n Xantia heb zitten (Xantia-radiobedrading is net zoals in de XM standaard ISO-werk, dus gelijk lijkt mij) dan lijkt het of alles achterstevoren werkt. De verlichting brandt alleen wanneer ik de knoppen indruk, en de weerstandssignaaltjes zijn alleen negatief meetbaar op de één of andere manier. Ook reageert de radio op geen enkel commando, op de jackplug aan de adapter kunnen we niets meten. Als ik de interface-set naloop dan wordt de stuurbediening gevoed door de oranje kabel die in het instructieboekje als “(+) weerstand” wordt aangegeven.

Ik ben niet zo’n enorm electrowonder en ben aan deze klus begonnen met de gedachte dat Xantia- en XM-stuurbediening en -radiobekabeling in de basis gelijk zou werken, wat XM- en Xantia-schema’s volgens mij ook bevestigen, maar kennelijk gaat er iets niet goed. Iemand die raad weet?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 28 mei 2010 06:19 PM
  [ # 1 ]

Ik ben indertijd ook met zo’n interface aan het klooien geweest maar heb die nooit werkend gekregen, staar je dus niet dood op de schema’s het kan goed zijn dat de interface het probleem is. Uiteindelijk heb ik de stuurbediening omgebouwd naar de correcte weerstandswaarden, een beschrijving staat hier op het forum.

succes

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 28 mei 2010 06:47 PM
  [ # 2 ]

Is dat dat topic waarin met losse weerstanden en een oude flatcable de boel werkend is gemaakt? En ik heb behoorlijk lopen googlen maar heb de JVC-protocollen nergens kunnen vinden.

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 28 mei 2010 09:06 PM
  [ # 3 ]

volgens mij was dat met een pioneer radio. Of dat het oude of nieuwe model (met P systeem) is weet ik niet.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 30 mei 2010 03:53 PM
  [ # 4 ]

Nee, was met een Sony, maar principe is volgens mij voor alle radio’s gelijk. Voor de exacte weerstandswaarden kun je proberen via je dealer de gegevens van JVC los te krijgen. Een alternatief is bij je electronica boer een stekkertje, een potmeter van 100 k en een drukknopje te kopen, aan elkaar solderen en de potmeter instellen op 100 ohm, knopje drukken en kijken wat er gebeurt, dan 200 ohm - 400 - 800 etc…. OP het moment dat je een reactie van je radio krijgt bepalen wat de minimale weerstandswaarde en de maximale weerstandswaarde zijn voor dezelfde reactie, die middelen en dan heb je je uitgangswaarde. door die steeds te verdubbelen krijg je als het goed is een lijstje met weerstandswaarden en functies.

Kosten van het dit experiment ongeveer 5 euro (er vanuit gaand dat je de beschikking hebt over een weerstandsmeter)

Niels

edit: misschien heb je hier iets aan:
http://www.350z-uk.com/forum/viewtopic.php?t=6941&highlight=pac

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 30 mei 2010 05:49 PM
  [ # 5 ]

Ah kijk eens aan, binnenkort maar eens proberen. Bedankt! Maar blijf posten, hoe meer info hoe beter!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook