Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dan zou je het onderste paneel van de B-stijl los moeten nemen, daar loopt de bedrading van de interieurverlichting bovenaan de B-stijl. Het paneel zit onderaan vast met twee torx-schroeven. Dan een draad vandaar trekken en dan onder het deurrubber o.i.d. riching dashboard.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb ff het schema erbij gepakt, en ik moet hem i.d.d. van één van de interieurlampjes welke in de B-stijl zitten. De draad van de dimmer komt van de centrale unit af en wordt vertakt. Ff zoeken dus, maar gaat zeker lukken.
Groeten uit de Wormer.
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zoals bij Timo al te lezen was hebben Timo, Sjon en ik afgelopen vrijdag een middagje GAOS gedaan, en na afloop even onze beide Xantia’s naast elkaar gezet voor wat leuke shots.
Meer foto’s staan hier onderaan in de map.
mooie foto`s
ik zit er ook aan te denken om stuur met bediening er in te foefelen…en zou t liefst nog cruise controll erbij willen hebben!
is dat een beetje te doen? en zijn die te vinden op de sloop? onderdelen sites?
eerst aan de veerbollen beginnen, dit weekend ff sleutelen het is er in ieder geval lekker weer voor!
ik ga alvast een beetje op het forum snuffelen! groetjes Rob.
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Stuurbediening in een Xantia is zeldzaam, en op de sloop amper tot niet te vinden. Ik heb het mezelf nog moeilijker gemaakt door te denken dat stuurbediening uit een XM gelijk is aan die uit een Xantia, wat dus klaarblijkelijk niet het geval is
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Blaaah, staat m’n Xant vanmiddag even bij de Euromaster op de brug omdat ik het idee had dat de uitlaat soms wat bromde, zie ik dat het subframe aan bijrijderszijde behoorlijk nat is van de olie Een blik naar boven leert dat het aan de distributiekant zeiknat is, inclusief drijfas, draagarm, stuurstang, binnenkant van de velg… Eerst eten, dan straks eens opkrikken, wiel eraf, kuipen eruit en kijken waar het vandaan komt. Bah!
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Hmm, minder. En hoe was je uitlaat?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Het lijkt mee te vallen. Ik heb de boel van alle kanten eens bestudeerd, de bovenste distributieriemkap eraf gehad en het goede nieuws is: de distributieriem en alles daaromheen binnen de kappen is droog! Kan ik dan er gevoeglijk van uitgaan dat het niet de keerringen zijn maar (wat ik vermoed) toch de klepdekselpakking?
Ik heb het klepdeksel eraf gehad toen ik klepspeling ging meten 2 maanden geleden, ten tijde van (wat later bleek) de defecte aandrijfas. Ik heb toen geen nieuwe pakking gemonteerd en ook geen vloeibare pakking bijgedaan. Het olieverbruik is sindsdien niet toegenomen, maar de boel is wel aardig zeik, komt op mij over als geleidelijke lekkage. En bij de drijfaswissel was alles daar nog netjes droog. Zit ik nu in de goede richting te denken?
De uitlaat lekt iig niet, zal wel liggen aan het feit dat de middendemper een Bosal is en de achterdemper een ander elcheapo ding is. Geen rotterij of lekkage in elk geval. En nu even iets minder prio zoals je je kunt voorstellen
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanavond heb ik het klepdeksel gelicht, en de pakking zag er rond het punt van de lekkage zo uit:
Leek mij vrij duidelijk, en is nu gefikst. Nu eens afwachten hoe het de komende tijd gaat.
leuk joh, een beetje al jullie berichten met foto materiaal terug zitten snuffelen!
erg interessant! stiekum een beetje op zoek naar wat meer info
ik zit een beetje in dubio…ivm vervangen van mn veerbollen!(zijn hier ook fotoos van te vinden? met wat uitleg?)
kan ze bij bart ebben bestellen maar weet niet goed welke ik moet pakken…
ik wil dus comfort bollen hebben… zijn er met 40,50 en zelfs met 70 bar… dan spreken ze over 11 cm of 13 cm….ik weet niet goed welke ik nu moet bestellen!?
hier de link http://www.bartebben.com/index.php?option=com_wrapper&Itemid=157 (misschien weet iemand een beter cq goedkoper adres? “echte hollander!“hahaha)
enne… houden jullie ook wel eens club meetings? lijkt me leuk om er een keertje bij te zijn!
groetjes Rob.
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Over veerbollen is al oneindig veel geschreven, gebruik de zoekfunctie en dan kun je genoeg vinden. Als je comfortbollen wilt dan bel je gewoon Bart Ebben op en vraag je om comfortbollen. Xantiameetings worden incidenteel wel eens georganiseerd via de Xantiaclub website: http://www.xantiaclub.net. Neem daar eens een kijkje Daar hebben ze ook een uitgebreid Xantia-forum met nog véél meer informatie, ook over veerbollen. Hoeft daarvoor mijn topic ook niet gekaapt te worden
hahaha…sorry zal t niet meer doen… of topic plaatsen!
thnx en gaat goed komen! vandaag eerst ff mn bike klaar maken,moeten ook wat dingentjes aan gebeuren!
maar zal zeker even gaan kijken en mezelf registreren aldaar!
tot sinas! Rob
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mijn Xantia was van origine uitgerust zonder centrale vergrendeling. Toen ik de auto kocht waren de sloten dol en heb ik de sloten vervangen door een set uit een andere Xant, eentje mét CV. En ik had geen zin in gedoe met twee sleutels, dus heb ik toen de tankdop met slot vervangen door eentje zonder. Maar aangezien ik dus nog altijd geen CV op de tankdop had vond ik dat niet zo’n lekker idee.
Vanmorgen dus naar de sloop geweest en daar uit een sloper een tankklep-servo gehaald. Nu nog bedrading… Vanmiddag ben ik daarmee aan de gang gegaan. Rechterachterwiel eraf, wielkuip eruit, bumper half los, kofferbakbekleding deels los, C-stijlbeplating los. De bedrading afgetakt onderaan de C-stijl van de bedrading van de rechterachterdeur, langs de dorpel, langs de bankleuning naar boven, over het spatscherm heen, door een gat met rubber dopje in de achterbalk naar buiten, vervolgens opzij en door een ander gat richting wielkast en tankklep. Boeltje aangesloten, even testen en jawel, het werkt! Wel een kilo zand en modder in m’n haar, maar ach
Gelijk ook de CV-servo in de achterklep vervangen door eentje uit een t2, want die t1-servo klinkt echt door merg en been. een soort van KGGGGGRRRRRRR, heel naar De servo uit de t2 is dezelfde als die bij de tankklep, maar dan zonder het stalen frampje. Twee nieuwe gaatjes geboord, boeltje er weer in, en nu een iets subtielere klik in plaats van dat vreselijke geluid van de oude En ach, ik vond op de sloop ook een tankklepscharnier waar de lipjes nog aanzaten, dus die ook maar op de auto gezet, met behoud van m’n eigen tankklep natuurlijk.
Daarna de Xant gestofzuigd en gewassen, dus helemaal klaar voor de Xantia-meet van morgen!
Totaal aantal Berichten: 527
- Xantia 1.8i 16v
hoe heb jij trouwens je achterspooiler gemonteerd?
Ik wil het deze week gaan doen, maar weet dat er geen gaten te vinden zijn enzo ....
Mijn idee is uitmeten en dan alles doorboren en er eventueel ( electro) PG 16 pluggen in draaien aan de onderzijde ...
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De bouten van de spoiler steken precies door het vlakke uiteinde van de klep heen, dus pluggen zijn niet nodig. Gaten uitmeten en boren, spoilerbouten er door en moertjes erop, klaar! Als ik er aan denk zal ik er thuis even een fotootje van maken later vandaag.