Totaal aantal Berichten: 1228
- DS 3 So Chic 1.6 16V VTI
- Xsara 1.6i Coupe
- Xsara Break 1.6i / 2.0i VTS
IK wil voor mijn ouders een trekhaak onder hun C4 berline uit 2009 maken.
Gisteren heb ik een complete set gekocht voor €100. Nu zitten er een heleboel kabels aan.
Het grootste gedeelte weet ik waar die aangesloten moeten worden, maar er zijn enkele draaden waar ik niet weet waar ze heen moeten. Kan iemand mij hiermee helpen? of is er ergens een handleiding te krijgen?
Alvast bedankt!!!
Citroen DS3 1.6 VTi White/Black
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Citroen Xsara 1.6/2.0 Break VTS?
Ik heb er net een bij mij eronder gezet. (Bosal met bosal electrische set)
Welke draden weet je niet? de meeste zijn stekkers die zichzelf wijzen (achterlichten L/R en parkeersensor) de lange gaat naar voren naar het stekkerblok onder het stuur.
De draden die naar de trekhaakstekker gaan, zijn gebaseerd op een 13 polige stekker. Op een 7 polige stekker hou je dus wel wat over. Ik zou de multicon er dan opzetten daar past ook een gewone 7 polige stekker op (mits met kunststof buitenkant!)
C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)
En een Trabant
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Vergeet daarbij niet even langs de dealer te gaan om je trekhaak aan te melden in het systeem. Anders krijg je de vreemdste foutmeldingen.
- Xsara 1.6i Coupe
De kabels voor de achterlichting had ik inderdaad al gevonden. Aan een van deze 2 zat nog een extra stekker, is deze dan voor de parkeer sensoren? en waar zit die dan ergens?
Voor de rest zit er een lange oranje draad bij die op het einde gezekerd is en een lange kabels met een zwarte en rode draad.
Citroen Xsara 1.6 Coupe
De parkeersensor zit onder de dorpel van de kofferklep tegen het achterschutbord.
In mijn handleidig stond aangeraden om de extra kastjes/relais van de kabelset in de gaten van het achterschutbord te stoppen. Ze waren hiervoor al stevig in schuimstof ingepakt.
Er is dan nog een groene massadraad, die moet vast achter de bekleding boven het linker achterwiel.(bij jou misscien de zwarte?)
De zwarte en rode draad had ik niet maar wel een dikke 2mm2 (oranje of rood… wie zal het zeggen) met een kous eromheen, deze is voor de 12 v (koelkast etc) van een caravan. Deze moet dus langs de linker deurdorpels tot achter het stuur .... moet ik even opzoeken want hij komt op het stekkerblok erbij.
Nog een aparte zwarte en rode draad had ik in mijn set er niet bij (Bosal) maar jij hebt die groene weer niet… even nameten op welk contact van de aanhangerstekker ze zijn afgemonteerd… dat vertelt misschien iets meer
C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)
En een Trabant
tilanus schreef:Vergeet daarbij niet even langs de dealer te gaan om je trekhaak aan te melden in het systeem. Anders krijg je de vreemdste foutmeldingen.
Bij mij is hij nog niet aangemeld maar de parkeersensor werkt nog prima (geen valse meldingen met het kapje op de trekhaak.
Het kan zijn dat mijn sensor gewoon wat slechter is dan normaal
C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)
En een Trabant
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Het zit hem niet zo zeer in de valse meldingen van de parkeersensoren, maar veel meer in de vreemdste functies die in ene storingen gaan geven op het moment dat je je aanhangwagen/caravan/etc. aansluit op je connector. Tevens wordt dan automatisch je parkeersensor uitgeschakeld wanneer er iets achter de wagen hangt.
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Als voorbeeld op bovenstaande:
Het ‘vergeten’ van het aanmelden van de trekhaak door de dealer resulteerde bij mij in het feit dat ik na 2 minuten na het afsluiten de auto niet meer kon openen met de afstandbediening. Alleen maar door fysiek de sleutel in het slot te doen.
Als je het gelijk achter elkaar deed (sluiten en weer openen) ging het wel. een paar minuutjes werk om aan te melden en toen deed alles het weer normaal.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
- Xsara 1.6i Coupe
De trekhaak gaat dus zeker aangemeld worden!!!!
Ook heb ik een handleiding gevonden voor het aansluiten van de kabels, het is dan wel voor een peugeot 407 maar het is de zelfde kabelboom voor de trekhaak. Zaterdag dus maar eens beginnen.
Iedereen bedankt voor de info en jullie horen nog van me of t gelukt is.
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Ik heb hem aangemeld nu door de dealer.
Ze snapten er echter niets van omdat de orginele kabelset van Citroen 4 draden aangesloten moet krijgen van achter het dashboard en de Bosalkit die ik heb weer niet.
Volgens mij gebruikt de bosalkit niet de stroom van de achterlichten zelf maar schakelt hij met relais de lanmpen van de aanhanger. Zo stoort hij de detectie van defecte lampen niet omdat hij daar maar heel weinig stroom trekt.
Maar goed, hij is aangemeld terwijl dat volgens mij met de Bosal kit niet nodig is.
j-wvb, de handleiding die ik heb is ook C4 + Peug 407 maar blijkbaar een andere dan jij daar hebt.
Veel plezier met inbouwen iig.. we horen het wel
C5
Xantia II
Xara Picasso
C4 (non Picasso)
En een Trabant
- Xsara 1.6i Coupe
Ik ben nu op 50% trekhaak zit eronder. Ik heb de bumper er maar even vanaf gehaald, werkt wat makkelijker. Morgen beginnen met de kabels.
Citroen Xsara 1.6 Coupe
- Xsara 1.6i Coupe
Voor mijn kabelset moet ik een 12v van de accu hebben, iemand enig idee waar ik deze kabel door kan trakken? of is het mogelijk deze af te tappen ergens bij de zekeringskast onder het stuur?
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Daarvoor ligt al een kabel. Volgens mij een grijze, komt links in de kofferbak uit.
Die sluit je in de zekeringenkast aan op de aansluiting voor de stoelverwarming.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
- Xsara 1.6i Coupe
de grijze kabel heb ik gevonden, waar zit dan de stoelverwarming en waar kan ik deze dan aansluiten? De grijze kabel gewoon afknippen.
Alvast super bedankt
Citroen Xsara 1.6 Coupe
Ik heb wel de officiele handleiding. Kan ik je sturen, pb me dan even je emailadres. Daarmee ben ik er toen uitgekomen.
Als je stoelverwarming hebt, trek je die los in de zekeringenkast en sluit je de grijze draad daar bij aan. Als je geen stoelverwarming hebt, sluit je de grijze draad gewoon rechtstreeks op die plek aan. Dan moet er onder de motorkap nog wel zo’n maxizekering geplaatst worden die zit er dan ook nog niet in. Dat mag je officieel niet zelf doen trouwens….
Heb ik wel gewoon gedaan, geen probleem.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’