Bij het sluiten (electronisch) van het linkerportierraam hoorden we een forse tik. Meteen daarna geprobeerd te openen en het raam viel direct naar beneden, het portier in. De motor op zich werkt nog, die hoor je als je de knoppen bedient, maar het raam zie ik niet meer terug.
Ik heb vervolgens geprobeerd de bekleding te verwijderen maar krijg het deurpaneel niet los omdat het blijft steken op het “deurslotknopje”. Ik wil niets forceren dus heb alles maar weer even in elkaar gezet. Kortom: Heeft iemand ervaring met het repareren van het portierraam van een Xantia? Alle tips zijn zeer welkom.
Xantia 2000 - Berline - 2.0 16v
Totaal aantal Berichten: 824
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Als je het vergrendelknopje goed bekijkt, zie je onderin een klein pinnetje. Als je dit indrukt met een kleine schroevendraaier, kun je de vergrendelknop eraf pakken. Daarna kun je het deurpaneel wel verwijderen. Waarschijnlijk is de onderrails van je raam te ver weg geroest. Het makkelijkst is om dan op de sloop een ander raam te kopen. Ook kan het zijn, dat één van de geleidewieltjes is weggeschoten uit de rails, meestal ook gevolg van de weggeroeste onderrails van het raam.
Succes!
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Bij Xantia’s hoor ik weinig over verroeste rails, meer over verroeste kabels of gebroken raamhouderpallen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Verroeste kabels is meer een XM kwaal, het zal wel een kapot raamhoudertje zijn.