Hoi,
Mijn APK-keurmeester vond het niet OK dat er bruine vloeistof (LHM?) uit de rubberhoes (zie afbeelding) van mijn remklauw kwam. De hoes is nog heel en houdt dus de meeste vloeistof tegen. Tijdens het naar huis rijden was er ongeveer een vingerhoedje nieuwe vloeistof in verzameld. Weet iemand waar dit door komt, of het erg is en wat doe ik er aan kan doen?
Groeten, Jochem
PS: Ik heb mijn Xantia 18I Break uit 1997 (km-stand: 217 Megameter) gisteren gekocht. Eigenlijk wilde ik h’m eerst APK laten keuren voor ik h’m kocht, omdat de APK over twee weken afloopt. Maar dat wilde de verkoper niet. Dat vond ik verdacht dus toen heb ik gezegd er niet meer dan 300 euro voor te bieden. Tot mijn verbazing ging hij hiermee akkoord. Mijn verbazing werd vandaag nog groter toen bovenstaande euvel het enige APK-afkeurpunt bleek. Wel moet ik snel nieuwe voorbollen er op laten zetten en de distributieriem en de uitlaat gaan waarschijnlijk niet zo lang meer mee. Verder ziet ie er uitstekend uit, op een paar niet noemenswaardige ongemakjes na.
===
AX10(1989): 2003-2004
BX16Break(1991): 2004-2010
Xantia18Break(1997): 2010-...
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kennelijk is de remklauw lek, want in de genoemde hoes mag geen lhm komen. Dat is niet goed. Gewoon even een andere klauw scoren van een sloper en die op jouw auto zetten.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat klinkt niet duur of moeilijk.
Hoe kom ik makkelijk en snel aan een (kopie of originele) Haynes voor de Xantia. Kan iemand me in afwachting daarvan alvast een samenvatting van de remklauw uit- en inbouwprocedure geven. Of is dat gelijk aan die voor de BX, daar heb ik nog een Haynes van.
Groeten, Jochem
edit mod: quote gewist. quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Zal hem morgen ff voor je kopiëren en aan je mailen. Goed?
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Of bij bol.com
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
idd, daar heb ik hem ook vandaan, maar er zwerven op internet ook PDF bestanden van deze hayness…
Ik heb recentelijk de vraagbaak geleend van de locale bieb:)
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Het is volgens mij de hoes van het handremmeganisme. Ik heb hm eergisteren even binnenstebuiten gekeerd. Er zat een soort bruine modderige substantie in. Het leek eigenlijk niet echt op LHM, en ook niet echt op smeer. Smeer is dikker en LHM is dunner en beiden vormen minder snel druppels. Zou een mengsel van smeer en LHM zo’n ongedefinieerde bagger geven? Ik heb het schoon geveegd en weer dicht gemaakt. Na een dagje rondrijden bleek er nog geen nieuwe vloeistof in de hoes te zitten. Dus gisteren nog maar even bij de APK langs geweest. En hij is goedgekeurd! Droog is droog zegt m’n keurmeester. Ik ga h’m toch nog maar een beetje in de gaten houden, of er misschien niet alsnog een sloopklauw op moet.
Maar eerst ga ik m’n tentje achterin gooien om zondag-dinsdag te kamperen aan het Gooimeer, kan ik mooi meteen even bij Chyparse in Almere langs voor goedkope voorbollen. Zodat ik weer een jaartje (of meer) over de weg kan zweven.
Hier nog twee foto’s van m’n 18I break die dus tot nu toe slechts 350 euro gekost heeft:
Ik heb laatst die hoes weer eens binnenstebuiten gekeerd en de natte inhoud opgesopt met een stukje wc-papier. Helaas: het was geen regenwater want dat is niet geel-groen en het brandt ook niet…
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Dan vrees ik dat het toch tijd wordt om je remklauw te reviseren of te vervangen. Ik heb nog wel een goeie liggen maar dat is niet in de buurt van jou woonplaats.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Steenwijk is inderdaad wat uit de richting. Al kom ik daar 1 a 2 keer per jaar wel langs. Wat zou je voor die klauw willen hebben?
Overigens denk ik dat een exemplaar van de sloop ook niet heel duur hoeft te zijn. En dan kan ik altijd mooi even oefenen met loshalen.
Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Vervangen stelt niet veel voor. Borgpen verwijderen, remklauw openklappen en blokken verwijderen. Handremkabel uithaken en terugtrekken. Remleiding afklemmen en losmaken. In opengeklapte toestand van de remklauw twee bouten aan de achterzijde (T55) verwijderen en remklauw afnemen. Montage in omgekeerde volgorde. Vergeet niet te onluchten!
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton
Dit draadje is nog niet helemaal afgesloten…
De hoeveelheid lekkage is zeer gering, want ik merk geen noemenswaardig LHM-verbruik. Maar, aangezien ik toch nieuwe remblokken moet hebben en ik het toch niet helemaal vertrouw zo, wilde ik er maar meteen een sloopklauwtje rechtsvoor opzetten (langs Steenwijk kom ik toch minder vaak dan gedacht).
Nu heb ik drie vragen:
- Zijn alle Xantia voorremklauwen hetzelfde of is mijn 1.8i break afwijkend?
- Heeft iemand nog specifieke tips bij het vervangen die niet in de Haynes staan?
- Waar koop ik goedkope voorremblokken?
Groeten, Jochem
Bedankt voor de hulp!
Ik heb een klauw op de sloop gehaald (25 euro). Die was identiek aan de mijne; Ik geloof dat alleen bij ABS andere in gebruik zijn. Klauw er zelf opzetten was heel makkelijk nadat ik de bouten eenmaal los had. Die zaten behoorlijk vast, maar met wat kruipolie en een speciaal hiervoor aangeschafte torx-55-dop lukte het wel. M’n nieuwe remblokken heb ik bij Winparts.nl gekocht.
Groeten, Jochem
Is er werkelijk verschil in de remklauw als je ABS heb?
Ik wil t.z.t de grotere klauwen en schijven van mijn Break (zonder ABS) overzetten op de Berline HDI waar wel ABS op zit. Mechanisch gaat het passen, naaf en veerpoot zijn hetzelfde.
Ik heb echter geen verschil gezien in de klauwen van de break en de HDI, behalve dat die van de break groter zijn.
Met ABS heb je een ander formaat remschijven dus ook een andere klauw, dacht ik.
Ik heb mijn ‘nieuwe’ remklauw van een berline gehaald en ik heb geen verschil bemerkt met mijn break-klauwen.
Groeten, Jochem
Het formaat is waarschijnlijk het zelfde, activa heeft grotere schijven. dus ook klauwen anders.
Toch kan er onderling verschil optreden. Zelf heb ik abs
Pas linkerklauw van die van mij vervangen. Sloop klauw ook bendix toch had die een afwijkende klauw. van 2 één gemaakt. ging ook.
Groetjes Harry