Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik zal de komende tijd de boel zeker in de gaten blijven houden, en sowieso staat voor later dit jaar of begin volgend jaar een distri-wissel op de rol, dan zal ik deze keerring meevervangen. Tot die tijd moet-ie het maar even uit zien te houden
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Potdulleme, het kreng lekt nog steeds/alweer olie! Ik ben er nu wel even klaar mee, tijd om de d-riem, waterpomp, spanrol en keerring (zelf) te gaan vervangen. Is dat ook maar weer gedaan, zoals ik al schreef stond dat toch al in de planning voor later dit jaar. Even kijken of ik ‘t een beetje kloppend op een rijtje heb:
- accu ontkoppelen
- bovenste kap demonteren
- multiriem demonteren
- krukaspoelie demonteren(auto op hand- en/of voetrem en in versnelling en dan luchtsleutel erop)
- middelste kap demonteren
- onderste kap demonteren
- krukaspoelie er weer op (handvast, letten op fixatiegat)
- centrale bout nokkenastandwiel lossen en weer handvast zetten
- krukas- en nokkenas fixeren met boortjes o.i.d.
- spanrol lossen en demonteren
- riem eraf
- waterpomp vervangen (na koelsysteem te hebben geleegd)
- nokkenastandwiel demonteren (zonder de nokkenas te verdraaien)
- keerring vervangen
- nokkenastandwiel hermonteren en handvast (idem), opnieuw fixeren
- nieuwe spanrol monteren
- nieuwe riem monteren (let op draairichtingspijlen en markeringen)
- riem opspannen
- centrale bout nokkenastandwiel vastzetten
- fixeringen weghalen
- krukaspoelie er weer af
- onderste kap monteren
- middelste kap monteren
- krukaspoelie monteren en vastzetten (letten op fixatiegat)
- multiriem hermonteren en opspannen
- bovenste kap erop
- KVS er weer in en ontluchten
- accu er weer op en gáán!
Dit is het verhaal zoals ik het zo gauw uit de Haynes heb geconcludeerd. Ben ik nog iets vergeten? Of zou ik iets anders moeten/kunnen doen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Vanavond een begin gemaakt met de distributiewissel. Maar de bout van de krukaspoelie wil niet los, zelfs niet met een luchtsleutel. Morgenavond weer verder proberen, iemand nog tips? Vliegwiel van de bak blokkeren (hoe?), wringijzer met flinke hefboom/verlengstuk of de startmotortruuk, of…?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
bandijzer gebruiken bij de BDP sensor ( sensor zelf weg halen!) of bij de startmotor
Je grootste probleem is dat de motor doordraait
dus idd vliegwiel blokkeren, een brede platte schroevendraaier kan ook helpen…
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Haynes/citroën schrijft een speciale haakklem voor. Ik heb je een PB’tje gestuurd met de bladzijde uit de Haynes manual waar de klem vernoemd staat.
Ik weet nog bij mijn vorige Xant (ook een 1.8-8V) dat deze bout behoorlijk vast zat. Uiteindelijk de kop warmgemaakt, Klap met een hamer erop en toen kreeg ik hem los. Pas op met lange pijpen op je sleutel te zetten. Als de kop afbreekt, ben je verder van huis.
Groeten uit de Wormer
Xantia 2.0 16V. Vert Vega. Orga 8192. Dorpelstrips. Chyparse bollen. KPH. Frisse Airco. Kofferbakspoiler. H.I.D. Xenon. Gepoedercoate Venise-2 velgen . Hoedenplank met rolgordijn. We gaan er weer wat van maken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, verhitten, da’s ook een goeie.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Niet verhitten, dan beschadig je de krukaskeerring en de krukaspoellie zelf.
Blokkeer de krukas, plaats de dop op de bout en zet hier wat verlengstukken op, zodat je buiten de wielkast komt, zet hier weer een wringijzer met een lang verlengstuk op. Ondersteun de verlengstukken net voor het wringijzer met een assteun, zo voorkom je dat de boel scheef gaat hangen. Een standaard assteun is net niet hoog genoeg, 1 a 2 stoeptegels of blok hout eronder zorgt ervoor dat het mooi recht staat. Nu kun je gaan staan op de verlengpijp, grote kans dat de bout dan wel los komt, maar je zult wat kracht moeten zetten.
O ja, let op de krukaspoellie, timing gat zit in de buitenste ring, en dat is vaak al verdraaid.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Oké, maar hoe blokkeer je de krukas?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Bak in zijn 4 en de handrem stevig aantrekken is in veel gevallen voldoende. Het timing gat van de poulie zou ik hier voor niet gebruiken! Sohail heeft gelijk, in veel gevallen is dit al verdraait. Kostte mij destijds een nieuwe poulie.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Zoals Traindriver zegt, bandijzer, of het speciaal gereedschap bij het vliegwiel.
Waar ergens woon je? ik heb wel dat gereedschapje.
Een andere methode is, het andere voorwiel op de grond, 1e versnelling selecteren en de handrem goed aantrekken.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik woon in Kampen, nabij Zwolle.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb je een PB gestuurd, bel of mail maar effe
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Yes!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Heb je ook een nieuwe nokkenas keerring?
Mail of SMS anders je chassisnr., dan kan ik deze straks bij een dealer voor je halen, als ik toch jouw kant op kom.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nieuwe keerring is al in huis, evenals distri-set inclusief spanrol, en een waterpomp.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91