Vorige week heb ik een Xantia Break gekocht. Bj. jan. 2000 lpg G3 met onderbouw, Vialle injectie systeem. Er zit geen ringtank onder maar 2 gewone tanks. Ik weet nog niet hoeveel liter omdat ik de rubbers van de injectoren moet vervangen.
De auto staat nu op bokken, wat ga ik doen:
Distrie wissel met waterpomp
Gas injectie klaar maken
Beurt geven
Multiriem vervangen.
Morgen krijg ik de distrubutieset en multiriem binnen.
De rubbertjes voor de injectoren heb ik vandaag binnen gekregen en ga die zo monteren. De boel ligt al los dus dat lukt vandaag wel.
Een vraagje, hoe krijg ik de spanner van de multiriem terug, is daar een foefje voor?
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?
Groetjes Harry
In de spanrol van de multiriem zit een vierkant gat waar een kleine ratel in past. Daarmee kan je hem spannen.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Het is een zelfspanner, ik heb hem er af, maar moet er ook nog weer op
Distributieriem is er al af met de rollen, waterpomp doe ik mogen. Het begint te rommelen hier, dus maar gestopt.
De gasinjectors voorzien van nieuwe rubbertjes, maar ik haal ook nog even nieuwe injector clips, die zijn ook niet zo goed meer.
Alles te bestellen bij http://www.lpginbouw.nl/ond.htm makkelijk.
Groetjes Harry
Welke olie gebruiken jullie voor de 16v?
Ik krijg diverse soorten op.
Groetjes Harry
10W40.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Bedankt, ga ik halen
Groetjes Harry
Zo de klus is klaar, morgen nog een paar dingen opruimen. Daar heb ik nu geen zin meer aan.
Driem met loop en spanrol vervangen incl. waterpomp.
Multiriem vervangen
Olie plus filter en luchtfilter vervangen
Bougies vervangen
Nieuwe antenne op het dak gezet.
Gas injectors alle rubbers vervangen.
De auto loopt op benzine en gas heel mooi, trekt op beide goed door.
Een vraagje heb ik wel.
Aan de de kop zit een blokje vast met de getallen 2022 2,2 uf, deze zit met een draadje aan de connector vast die aan kap van de bougies zit. Tenminste hij hoort aan de kop vast te zitten. Hij is los gebroken. Wat doet dit blokje? Het lijkt er op dat de bevestiging massa moet maken.
Zal proberen er morgen een foto van te maken. Het zit dus als je voor de auto staat aan de rechterkant van de kop vast.
Ook het lampje voor de asbak vervangen, wat zit dat lampje lekker handig in het houdertje, not
Nog te doen,
Draadjes onder de stoelen door solderen, airbag lampje knippert.
Rondje bollen, waar kan ik het beste heen?
Airco laten nakijken en eventueel vullen. Koud wordt hij wel, maar en check is niet verkeerd, ik weet niet wanneer het voor het laatst gebeurd is.
Achterdemper vervangen.
Apk laten keuren
Een wens is nog cc. daar moet ik maar eens naar opzoek. Ik heb er op de sloop wel één gezien maar die zat in een diesel en ik weet niet of dat ook geschikt is voor een benzine auto.
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi dat ze weer goed loopt, Harry! De rest zal dan ook wel lukken denk ik
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dumnoz schreef:Rondje bollen, waar kan ik het beste heen?
Niet naar de dealer, maar naar een specialist. Twee zeer bekende en alom geprezen adressen hiervoor zijn Chyparse in Almere en Renard in Beneden-Leeuwen. Maar ook andere Citroën-specialisten kunnen dit doorgaans wel doen. Maar de meeste dealers zittn niet echt op dit soort klussen meer te wachten.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een onzin! Er zijn genoeg goede dealers waar je hartstikke welkom bent met je xantia en die met alle plezier een setje bollen onder je wagen kunnen schroeven. Er zijn er zelfs bij die bollen vullen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Ja en die vragen dan de hoofdprijs !!!! ik zou lekker naar chyparse of renard gaan ik ben zelf naar chyparse gegaan ben er zeer over te spreken die/dat (soort) mensen mogen aan mijn auto zitten !!!!mensen die weten waar ze over praten e.d
Update
Vandaag is de dame zonder problemen goed gekeurd.
Volgens Sjors zijn de bollen niet slecht maar ik heb de lhm olie bekeken, die is niet groen maar bruin. Dus een olie spoelbeurt en verversen zal niet verkeert zijn.
Maar eens opzoek waar ik dat hier in de buurt goed en niet te duur kan laten doen. Anders maar naar Chyparse.
Eerst ga ik zaterdag op vakantie naar Berlijn, maar eens zien hoe zij haar gedraagt.
Ik ben lid van de WW
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Gefeliciteerd met je APK
Straight-forward LHM verversen & filters schoonmaken doen ze bij Sas Klassiekers in Leek prima. In de BX van I. dreef een soort koffiedik, en dat probleempje is daar uitstekend verholpen. Maar die zijn dacht ik omstreeks deze tijd ook even met vakantie, zoals zo velen (en gelijk hebben ze ) Het is allicht wel lekker in de buurt.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dacht ik al Harry, gewoon een tijdje op smurfenolie rijden dan moet het toch weer goed komen.
Ik vond de Xantia geenzins beroerd rijden mag iets soepeler dat wel maar geen reden om je echt zorgen te maken.
Citroen c32 Hilton XLS
@ Derk
Bedankt voor de tip. Ik werk in Leek dus dat kan dan ik best een keer een afspraak maken bij hun.
Edit: Heb je een adrs of tel nr? Ik kan ze zo niet vinden
Groetjes Harry
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91