Sinds 2 dagen heeft mijn Xantia de neiging om af en toe geen frisse lucht
via de roosters te verschaffen als de schuifregelaar in auto of
zelfs maximaal staat. Gisteren kreeg ik wederom geen lucht uit de roosters
en zag al weer een dure reparatie in de lucht hangen.
Nu heb ik al een beetje rond gekeken op het forum dus wilde vandaag kijken
naar de weerstand en kabels.
Ik nog even de motor gestart (had ik ook voorbij zien komen) en jawel hoor,
het werkt weer!!
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Of wat er binnenkort echt stuk gaat?
Alvast bedankt voor de reacties.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Wat is het bouwjaar van je Xantia? En heeft je achterruitverwarming ook problemen? Bij de oudere Xantia’s wil het wel eens gebeuren dat het contactslot doorbrandt, waardoor de blower en de achterruitverwarming het (soms) niet doen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Het bouwjaar is 1998.
Aangezien ik de achteruit verwarming nog niet nodig
heb gehad de laatste tijd zou ik dit dus niet weten.
Een 98’er, en dus een type 2? Als deze airco heeft denk ik dat je kachelmotor gewoon op zijn einde is. De weerstand zit bij een airco geloof ik ook op de kachelmotor zelf. Als ik het zo hoor lijkt het er op dat de borstels gewoon op hun einde zijn.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ja de mijne heeft airco inderdaad.
En inderdaad mogelijk na al die jaren dat het
een en ander versleten is.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 15-08-2010
- C5 1.8 (fase 1)
- Xantia Turbo Diesel
Hallo,
Ik heb dit probleem ook gehad. (1.9 Turbodiesel 1993). Ik heb het contactslot moeten vervangen. Probeer eens je sleutel te bewegen in het contactslot, het kan zijn dat de blazer dan ineens aanspringt.
Groeten,
Jantoon
De stekker van de dikke rode draad op de blower wil ook nog wel eens doorbranden en los gaan zitten.
Ik weet niet of mensen nog een berichtje krijgen als ik hier wat extra info plaats, maar ik geef het een poging.
De aanjager doet nu echt niks meer (overigens achterruit verwarming doet het wel, ter info)
Heb de kachelmotor eruit liggen om de weerstand onderhanden te nemen.
Alleen heb ik een vraag hierover. De weerstand zit met 2 schroefjes vast aan de motor,
en als ik die eruit haal zit de weerstand ook wel los, alleen krijg ik hem niet
langs die ronde fan (om het zo maar te zeggen). Daar zit die onder en ik zie niet hoe
ik die fan (of wat anders) moet los halen om de weerstand er onder vandaan te krijgen.
Ik zou morgen even moeten kijken, maar voor zover ik het me nu voor de geest kan halen
kon ik geen borgpen of splitpen oid zien bovenop de as.
Had precies hetzelfde probleem met mijn vorige Xantia en toen met mijn activa, heb er een originele blower op laten zetten, is niet veel werk en zelf ook te doen en hij werkt weer als vanouds. Bestel hem wel met weerstand erop, anders heb je vaak geen garantie, of kan je hem niet ruilen. Citroen heeft vaak de leukigheid om in het nieuwe model de blower uit het vorige model te plaatsen. dus ff goed opletten. Voor de blower was ik 177 ex b.t.w kwijt en deze is geplaatst onder het dashbordkastje. Succes ermee.
Voor het geval dat er anderen zijn die het zelf willen oplossen;
Transistors vervangen is een eitje. Kosten je bij Conrad geloof ik 14,- in totaal.
Om deze te vervangen moet wel de hele printplaat met koelribben uit de motoreenheid demonteren.
Dit doe je door ONDEROP de motor als ie uitgebouwd is, die twee boutjes los te halen. Zijn die los, dan schuif je zo de hele fan plus motor uit zn behuizing, en kun je vervolgens die printplaat-unit van de behuizing losschroeven. Daarna is het een kwestie van de popnagels waarmee de transistors vastzitten, losboren of slijpen, en dan de transistors lossolderen en nieuwe plaatsen. Die vervolgens borgen met boutjes/moertjes M4 en klaar.
Een beetje sleutelaar moet dit wel lukken. Succes.