Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Het oude filter was vies, het nieuwe filter is schoon, geen wonder dat de motor net ff iets soepeler reageert Zelfde principe als oude bougies omwisselen voor nieuwe.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
In mijn geval was het nieuwe ( K&N replacement ) filter vies en het “oude"filter schoon….
Met het vermogen meten aan de mini zijn alleen schone filters gebruikt
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Tsjah, bij mij wil het er niet in. Bovendien betaal ik voor een nieuw luchtfilter een paar euro. Kan het filter dus heel wat keren vervangen voor ik zo’n inlegfilter “er uit verdien”. Bovendien ben ik eerder geneigd om de bijdrage van DriverD over te nemen die waarschijnlijk zijn ervaringen haalt met daadwerkelijke metingen op een rollenbank dan wat eigen ervaringen met zo’n filter. Heel vaak zit dat namelijk gewoon tussen de oren.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Ik ben ook geneigd rollenbankresultaten betrouwbaarder te vinden dan allerlei “ervaringen” en “onderbuikgevoelens”... maar goed, net als slachtoffers van Nigeriaanse oplichtersbendes moeten er natuurlijk ook mensen zijn die die filters kopen.
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
zoals eerder beschreven is de test met de mini ook op de rollerbank gedaan
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
In hoeverre je een antieke Mini met carb kan vergelijken tot een Xantia of dergelijke auto met een modern mulitpoint injectiesysteem vraag ik me ten zeerste af…
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
ook bij een moderne auto met multipoint injectie worden nogsteeds dezelfde natuurwetten gebruikt, DAT is immers niet veranderd!
Ik snap niet waar het “verzet"tegen replacement filters vandaan komt!
Wel snap ik dat mensen die ( open) sjonnie dingen waardeloos vnden, en mits die niet 100% correct zijn ingebouwd dus koude lucht krijgen zijn ze juist een verliesgevende factor
Dat is het zelfde als je in een BX rijdt met 175/70x14 banden en je zet er 185/65x14 onder dat de BX ineens een stuk minder confortabel is, dat is ook een fabel!
Dat het verschil minimaal is , maar wel beter met een replacement filter en door veel mensen niet wordt gemerkt kan ik snappen, mensen die echter regelmatig het gas op de plank hebben of een gechipte motor zullen het bevestigen!
Waarom wordt er in de AX cup wagens dan geen standaard filter gebruikt als die zo goed zijn en waren, maar gewoon green of K&N replacements of zelfs 57I kits ( die zuigen koude rijwind aan)
Waarom gebruiken ze in de racerij WEL replacement filters of zelfs open filters met een buis waardoor het filter koude lucht krijgt?
kijk maar in een willekeurige race auto, daar vind je geen fram standaard filter
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia
Wat een discussie zeg over een luchtfilter
Een luchtfilter kost c.a. 10 euro, voor een Benzine Xantia is dat 50 euro op 100K, voor een diesel 60 euro aan filters. Dat je een replacement filter neemt omdat het meer herrie maakt of het tussen je oren zit dat je dan meer vermogen heb, dat is ok, dat moet je zelf weten. Maar de discussie dat het goedkoper is onzin, als je het van dit soort tientjes besparing op jaarbasis moet hebben, dan kun je geen auto rijden.
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Dus ik kan beter gewoon mijn oude bougies terug plaatsten…???? die zijn beter begrijp ik dan..
Gewoon monteren wat Citroen voorschrijft en als ze versleten zijn, nieuwe monteren.
Ik dacht bij elke grote beurt, dus om de 40K ???
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik heb de topic niet helemaal gelezen, maar bougies bij een Xantia echt om de 20.000 km.
Xantia’s zijn gevoelig op bougies om de een of andere reden.
Shame on me, maar ik ben twee keer met mijn neus op het feit gedrukt dat ik weer eens vergeten was om de bougies te vervangen met als gevolg van het een op het andere moment kloterig lopen van de motor.
Vervangen vd bougies en opgelost en eigenlijk niets te zien aan de oude bougies.
De laatste 100.000km. geen last meer van gehad omdat ik ze nu echt om de 20.000 vervang.
Ik vervang ze om de 100K
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Maar welke kan ik er nou beter in doen de orinele bougies of gewoon deze Denso Iridium Tough bougies….
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 27-02-2010
- Xantia 1.8 i X
- Xantia 1.8 16V Pallas
- C5 2.0i 16v Ligne Prestige break
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- C8 2.2i 16v ligne ambiance
Lijkt mij geen verschil toch…??
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xantia 1.8i 16v
just try…
Nee, ik denk dat deze bougies goed zijn, zo niet net 1 stap beter dan wat orgineel is voorgeschreven.
bij tuning gaat het soms om 10den, en als gewone bestuurder merk je dat niet, vandaar de discussie over luchtfilters….
Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia