Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Na ruim een jaar is er 1 van de twee DRL’s stuk gegaan. Waarschijnlijk is er door een slechte afdichting / loslatende kitrand water in de behuizing gekomen. Natuurlijk was de garantie verlopen…
Maar goed, ik liep toch al een tijdje met het idee om ze te vervangen, want ik vond de lichtopbrengst in vergelijking met de nieuwe leverbare DRL-sets toch beduidend minder.
Dus had ik me voorgenomen om een setje van Pilot te bestellen. Deze was echter moeilijk leverbaar en na 6 weken uiteindelijk als alternatief een duurdere set (niet Pilot) gekregen voor dezelfde prijs.
Het omwisselen van de oude met de nieuwe set heeft ± 2 uurtjes tijd in beslag genomen, incl onderplaat de- en hermonteren, nieuwe bekabeling trekken en deze in de kabelboom solderen.
De nieuwe set heeft een beduidend hogere lichtsterkte dan de oude dankzij de 5 highpower LEDs.
(ik zal eens kijken of ik de oude nog werkende DRL ernaast kan hangen en een foto maak ter vergelijk)
Hieronder het resultaat van de transformatie.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
welke nieuwe heb je er nu in zitten?
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Een Hella Style 5-LED LEDayLine lookalike (ofwel Chinese imitatie).
Merk: Elenik
(de link verwijst niet naar de shop waar ik ze gekocht heb, maar heeft gewoon de meeste plaatjes)
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Wat is het prijsverschil tussen die “namaak” en die van Hella??
En vooral zijn ze kwalitatief even goed?
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
tilanus schreef:Zo op het eerste gezicht lijkt het me dat die LED’s erg weinig licht geven.
Had ik dus toch gelijk.
Maar zo op de foto zie je idd al dat de lichtopbrengst van deze set vele malen groter is. Mooi!
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
@knight-rider:
Het prijsverschil is zo’n €115,-(!). De Hella’s kosten €199,-. Ik heb de imitatie-set gekocht voor €79,- (incl. verzending). Het is natuurlijk wat je er zelf voor wilt uitgeven. Ik vind €79,- meer dan genoeg.
Kwalitatief ziet deze set er veel beter uit dan mijn vorige. Als ik alleen al kijk naar de kabelboom en stekkerverbindingen; de kabels zijn dubbel ommanteld, de stekkerverbindingen zijn aan de kabels gegoten en robuust uitgevoerd. De DRL schakeling zit in de units ingebouwd, dus er is geen apart relais meer nodig. Verder geeft deze set natuurlijk veel meer (gericht) licht door de High-power LED’s en de reflectoren die het licht bundelen.
En in vergelijking met de Hella’s? Tsja, ikzelf denk dat deze set net zolang mee kan gaan als een set van Hella. In principe kan er aan de elektronica weinig stuk gaan. De afdichting van deze set is ook prima in orde. Nogmaals: het is wat je er zelf aan wilt uitgeven natuurlijk.
@Tilanus:
Je had inderdaad gelijk. Een dik jaar geleden was Hella echter de enige met high-power LED’s in combinatie met reflectoren. Toch was de lichtopbrengst van de oude set wel goed te noemen. Zeker als je ook naar het prijskaartje kijkt. Van grote afstand viel de C4 met DRL meer op dan zonder. Maar nu zie je hem nog beter!
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Badankt voor de uitleg.
En als ik het goed begrijp zitten ook alle benodigsheden voor de installatie d’r bij? (alle kabels en zo)
Dan zal ik d’r eens voor moeten zien, maar zal nog niet voor dierct zijn.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
En waar heb je ze dan wel gekocht als ik vragen mag?
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Alle installatie benodigdheden waren bijgeleverd (kabels, beugels).
Ik had eigenlijk deze set van pilot besteld bij Xenon.nl. Omdat Xenon.nl die set voor onbepaalde tijd niet leveren kon, heb ik als alternatief de set van Elenik gekregen voor dezelfde prijs. Echter op de website van Xenon kan ik de Elenik set niet vinden.
De set staat bv wel hier te koop voor €159,-
En in het linkje van mijn eerdere post voor 150,- dollar.
Bij Autostyle staat volgens mij een vergelijkbare set voor €129,- (3e van boven)
-edit: ik zie dat ze wel op de Pilot website toegevoegd zijn. (helemaal onderaan links)
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Ook bedankt voor de aanvullende info
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Graag gedaan.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Ik lees dat je aan het solderen bent geweest in de kabelboom. Nu ben ik niet onhandig en ik durf veel aan, maar solderen in de kabelboom gaat mij net een paar stapjes te ver.
Ik neem dat je het volgende nodig hebt.
1. Een draad waar stroom op staat als de motor draait met voldoende “dikte” om het vermogen van de lampen aan te kunnen.
2. Een draad die aangesloten wordt op het stadslicht, op het moment dat daar spanning op komt te staan, de lampen uit gaan.
3. nul-draad
Welke draden kun je dan het best gebruiken en hoe werkt dat dan met CAN-bus?
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 18-01-2007
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Helemaal correct.
En het solderen klinkt erger dan dat het is, maar hoeft niet als je dat niet zou willen.
Bij de vorige set had ik eerst de (+)draad van het relais rechtstreeks aangesloten op de accu onder de klem, de massa (-) draad op het chasis en de schakeldraad in de fitting van het stadslicht erbij geduwd. Niet echt een mooie oplossing, maar om te testen ging het goed.
Enige nadeel van deze aansluiting is dat het relais soms in de war raakt door de aanwezige controlestroom van het canbus systeem. (het relais meet schijnbaar het spanningsverval over de accu om te bepalen of de motor loopt) Door de controlestroom gingen de DRL soms weer uit na het starten van de motor. 1e oplossing: door de verlichting even aan en na 5 seconden weer uit te zetten schakelde het relais de DRL weer aan. Een betere oplossing (namelijk een geschakelde (+) draad onder de motorkap) kon ik echter niet direct vinden.
Na wat research op het duitse C4 forum heb ik alsnog de geschakelde (+) draad gevonden.(zie ook de bijlagen als je geen toegang krijgt tot het duitse forum)
De foto’s zijn van een forumlid aldaar. Ik heb trouwens maar 1 grijze draad op de getoonde klem zitten, maar wel op dezelfde positie (2e van voorzijde). Hij heeft ervoor gekozen om de stroom af te takken middels zo’n blokje. Ik vind die blokjes niet erg betrouwbaar en heb ervoor gekozen om de verbinding te solderen.
Werkwijze: Je stript een klein stukje (±5mm)van de mantel v/d draad (dus niet doorknippen). Dan wikkel je de (+) draad van de DRL/het relais eromheen en houdt de soldeerbout erop. Heel even warm laten worden, soldeertin erbij, het tin vloeit uit en klaar is je verbinding. Nog even isoleren met tape en klaar. Voor de draad die naar het stadslicht gaat doe je precies hetzelfde.
Zorg er wel voor dat je het solderen als allerlaatste doet, nadat je de kabels al keurig doorgeleid en weggewerkt hebt.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
daar ga ik me eens in verdiepen, bedankt
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
ik heb ook van die kabeldoordrukklemmen liggen, ik weet eigenlijk niet wat de formele naam is. Solderen wordt het dan niet