Hallo,
Afgelopen week een Xantia gekocht uit 1996 (bordeaux rood,1.8 16v ‘basic’). Mijn eerste! Na de proefrit was ik gelijk verkocht. En dankzij de ‘checklist’ leek het mij ook een goede koop, zeker na al jullie enthousiasme (werd gelijk door het virus gegrepen )
Nu het volgende: afgelopen weekend brandde twee keer(na 15km onderweg) kort (1 a 2 seconde) het stopteken+ lampje water en nog een (kon niet snel zien welke). Ik dacht gelijk aan hydropneumatische vering.
Nu heb ik het systeem getest door het peil te controleren, standen testen en erop/af gaan zitten. Alles lijkt goed te werken,al duurt het aanpassen even en heb ik extra gas moeten bijgegeven (wel koude motor). Het peilniveau is aan de hoge kant: het peilhoedje zit aan de bovenste 2de ring. Nu viel me vandaag op dat er toch wat vocht zit op de ‘veersysteem’ (zie foto). Duidt dit op een lekkage? (misschien heeft de verkoper bewust zoveel LHM bijgevuld) Ook viel me op dat op contact niet alle lampjes branden. Of hoort dit bij mijn uitvoering (= zonder abs,elektrische ramen, airco).
Verklaart dit de tijdelijke storing?
Komt dit jullie bekend voor? Wat zou het kunnen zijn?
Groet,
Dennis, Arnhem
PS Forum doorgezocht, maar kon geen antwoord vinden.
PPS Probeer foto’s toe te voegen, hopelijk gaat het goed
http://picasaweb.google.com/lh/photo/2OIEC2BoD524_wCw_9MczQ?feat=directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/_BuyPSu68aB6J34Y42zGyw?feat=directlink
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Die natte bovenkant van het LHM-vat komt vrij veel voor, dan is de rubberring tussen vat en filters kapot, maar doorgaans is dit niet de oorzaak van allerlei narigheid en kan niet heel veel kwaad. Ring kost niet heel veel en is verkrijgbaar bij de dealer.
Heb je het peil wel gecontroleerd met de auto in de hoogste stand?
Als het veersysteem zelf lekt dan zou je ook lekkagesporen onder de auto tegen moeten komen, zij het op de grond, zij het aan de pomp en andere vitale delen her en der onder de auto. Controleer dat ook eens door gedurende een (droge) nacht een stuk schoon karton onder de auto te leggen.
Wellicht dat de stekker van het peillampje (de stekker onder het peilglaasje) wat vuil is, haal die eens los en maak hem grondig schoon met contactspray. En controleer ook eens de kleur van de LHM, door met een stukje keukenpapier in het vat te dippen. Is de vloeistof op het stuk keukenpapier felgroen dan is-ie vers, is de vloeistof geel, bruin of misschien zelfs zwart dan is de LHM verouderd en aan verversing toe. In het vat kijken alleen zegt niet genoeg.
Dat op contact niet alle lampjes branden klopt, niet alle lampjes zijn in gebruik. Zo zitten er o.a. ongebruikte lampjes van het ruitensproeiervloeistofniveau (alleen in Scandinavië e.d. in gebruik), doorslipregeling en nog een paar anderen. Controleer maar eens in je instructieboekje welke er zouden moeten branden. Dat boekje hoort in de klep van het zekeringenkastje te zitten, linksonder je stuur, aan de onderkant van het dashboard, naast de ontgrendelingshandel van de motorkap.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Japv bedankt voor je reactie!
Zij stond inderdaad in de hoogste stand
Ik ga morgen kranten onder de auto leggen, vloeistof op kleur controleren en ga dan ook opzoek naar die ring en contactspray. Is die ring makkelijk te vervangen? (ik ben niet echt een techneut, kan wel een vriend vragen)
De boekjes zaten er niet bij, zou ik nog krijgen van de eigenaar via het autobedrijf waar ik hem gekocht. Vandaag weer de melding en via http://www.xantiaclub.net/instructie/instructie1a/ zag ik dat het de stop,olie-,lhm-lampjes waren die branden. Morgen dan ook maar even de olie controlen (zal wel toch wel goed zijn, net apk).
Autobedrijf gaf aan dat het geen kwaad kan en als klachten verergeren ik maar langs moest komen, maar ik wil het gewoon zeker weten.
Komt goed.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ring is te doen, tis alleen wel veel plastic, dus niet lomp te werk gaan. Bestel anders eens een Haynes Workshop Manual (werkplaatshandboek) voor je Xantia, ideaal voor de minder ervaren sleutelaar. Wel in het Engels, maar veel foto’s en duidelijke uitleg. Onder meer bij Bol.com te krijgen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Of tweedehands op marktplaats en ebay voor wat minder.
Morgen dan ook maar even de olie controlen (zal wel toch wel goed zijn, net apk).
Wat heeft apk te maken met het oliepeil? Zelfs als er geen olie inzit wordt ie gewoon goedgekeurd… Ik zou maar eens heel snel het oliepeil controleren, blijkbaar viel de oliedruk in bochten al weg en da’s nooit goed.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
japv schreef:Bestel anders eens een Haynes Workshop Manual[...] Wel in het Engels, maar veel foto’s en duidelijke uitleg. Onder meer bij Bol.com te krijgen.
Veel leveranciers doen er heel vriendelijk een woordenboekje bijin waarin de belangrijkste termen vertaal worden. Dus dat hoeft eigenlijk voor niemand een beletsel te zijn
Kijk voor de grap ook nog even in je eigen link naar pagina 22; daar staat het oliepeil-controlelampje beschreven. Werkt dat allemaal volgens het boekje? Niet dat dat alles zegt, maar als die niet al waarschuwt is dat op zich merkwaardig als je olie echt zo onder peil staat…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De ring gaat me denk ik wel lukken en de tips over de Haynes handleiding zijn erg handig (ik houd marktplaats/speuders in de gaten)
De LHM is idd meer geel dan groen, belangrijker is het dat oliepeil inderdaad iets te laag is (ik dacht, olie is zo belangrijk dat hoort wel bij de apk, achja zo leren we bij he).
Welke olie past het beste bij de 1.8 16v motor? (in online handleiding stonden meerdere typen, op het forum las ik ergens 10w40 halfsyntheet). Ik heb hier nog twee flessen 15w40 van de lidl staan (mijn oude 205, had vaak dorst). Is dat ook goed?
(ik dacht, olie is zo belangrijk dat hoort wel bij de apk, achja zo leren we bij he).
Onderhoud heeft niks te maken met APK.. vaak wordt het wel gecombineerd omdat ‘t allebei ongeveer jaarlijks gebeurt.
Als de LHM geel is, zal de auto waarschijnlijk al vrij lang geen onderhoud meer hebben gehad. Als je niet weet wanneer ie voor het laatst onderhoud heeft gehad, is het verstandig om gewoon te beginnen met op z’n minst een oliewissel (met filter natuurlijk), dan heb je in elk geval een nulpunt. Laat dat dan wel doen bij een betrouwbare garage, dus niet bij een Kwikfit…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
In een doorsnee Xantia hoort 10W40 halfsyntheet. Zie ook je instructieboekje.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
De boekjes zaten er niet bij, zou ik nog krijgen van de eigenaar via het autobedrijf waar ik hem gekocht.
Al in het zekeringenkastje gekeken, daar horen de boekje thuis.
groeten Theo
net bijgevuld. Er kon 2 liter bij. Morgenvroeg maar even zoeken naar plasjes en de olie-stand wat vaker controleren.
Grrr… sta ik net stil na een rit van 100km, begint ie ‘spontaan’ LHM te lekken (zie foto).
Er lag een plasje op de grond. De auto past zich nog wel aan bij het starten en ‘tikt’ niet overdreven, maar als ik erop ga zitten voel ik geen tegenstand.Zou dit een kapotretour slangetje kunnen zijn (zoals ik op het forum over bx las) kunnen zijn? Of is het erger? Zag 1..2..3.. niks lekken..
In ieder geval morgen even langs bij de citroendealer of kent er iemand nog een specialist uit de omgeving venray/venray (daar ben ik nu).
Kan me zo niet veilig voelen in mijn auto..
Fijn weekend!
http://picasaweb.google.com/lh/photo/BOGZIYSrtZjbAzOfgBIGcw?feat=directlink
Aan de kleur te zien lijkt ‘t me eigenlijk eerder koelvloeistof? Volgens mij zit er in die hoek weinig LHM-spul maar misschien wel een of andere kvs-leiding…
spot on Harm…radiator is lek, zei de automonteur…
hm… als de automonteur zegt dat ‘t kvs is, denk ik toch aan LHM
Maarja een radiateur kan nou eenmaal eens gaan lekken, kwestie van een nieuwe erin beunen en klaar.