V6 start moeizaam
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2010 11:51 AM

Mijn XM V6 type II start moeizaam, zowel warm als koud. Met vol gas gaat het redelijk.
loopt verder prima, ook het gebruik is normaal.

Ik denk aan nadruppende injectoren.
Weet iemand een bedrijf dat die dingen ultrasoon reinigt?

Heeft iemand ervaring met reinigingsmiddel door de benzine?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 september 2010 12:14 PM
  [ # 1 ]

Ik tip wel vaker hier om een busje reiniger van wynns in de tank te mikken en dat schijnt vaak te helpen. Echter, als hij koud ook moeilijk start zou ik het niet in de injectoren zoeken. Dat beetje dat nog druppelt is dan wel foetsie. (maar het kost ook maar een 10tje dus je kan het eens proberen).

Is je accu niet moe? Of je startmotor?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 september 2010 12:15 PM
  [ # 2 ]

Nadruppelende injectoren is meer iets voor diesels, mocht het bij je benzine motor het geval zijn, dan merk je dat wel in de vorm van een backfire, neem aan dat je V6 een verdeleloze ontsteking heeft?

Reinigings middeltjes zoals van Wynns werken prima, kun je altijd proberen.

Hou oud zijn de bougies en het luchtfilter?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2010 12:49 PM
  [ # 3 ]

Accu en startmotor zijn prima.
Bij het starten is vaak een benzinelucht te ruiken. Bij volgas starten slaat hij aan.
Het is een ZPJ, dus ouderwets met verdeelkap en één bobine.

Nieuwe bougies gaan er vandaag in, was ik al van plan.
Vermogen en verbruik prima, 10,2 l/100km over meerdere tanks.

Het begon vrij plotseling.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 22 september 2010 01:05 PM
  [ # 4 ]

Brakke BDP-sensor?

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2010 01:23 PM
  [ # 5 ]

Dat zou wel heel bijzonder zijn. Het ding loopt zodra hij loopt perfect.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 september 2010 02:07 PM
  [ # 6 ]

Al aan een Lexia gehangen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 september 2010 03:28 PM
  [ # 7 ]

BDP’s worden niet brak; die werken of werken niet.

Wbt de opmerking over diesels: de ZPJ is erom bekend dat ze vrijwel allemaal op leeftijd moeilijk gaan starten door het nadruppelen.

Als hij wel goed start met open gasklep: loopt hij nog wel snel rond of bedoel je puur dat hij later aanslaat terwijl de snelheid nog hetzelfde is ?

Zet je benzine pomp wel alles op druk voordat je gaat starten? Start hij makkelijker als je slecht 1 keer op het gas trapt en daarna start ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2010 03:44 PM
  [ # 8 ]

Het lijkt op de verzopen brommer.
Starttoerental is prima.
met gas los lsaat hij ook na seconden niet aan.
Zodra gas open vrij snel aan de praat.
Daarna nog even “helpen” om te voorkomen dat hij afslaat.
Daarna steady 800 toeren stationair.

Ik verwacht daarom ook niets van de Lexia, die rapporteert geen druppende injectoren.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 september 2010 03:45 PM
  [ # 9 ]

Met name ook die benzinelucht doet denken aan de verzopen brommer.
Is ook over zodra hij loopt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 22 september 2010 03:55 PM
  [ # 10 ]

Misschien zoek je het dan verkeerd, als je hem moet helpen met lucht geven; evne de stappenmotor schoonmaken ?:)

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 22 september 2010 04:10 PM
  [ # 11 ]
JanSr schreef:

Het lijkt op de verzopen brommer.
Starttoerental is prima.
met gas los lsaat hij ook na seconden niet aan.
Zodra gas open vrij snel aan de praat.
Daarna nog even “helpen” om te voorkomen dat hij afslaat.
Daarna steady 800 toeren stationair.

Ik verwacht daarom ook niets van de Lexia, die rapporteert geen druppende injectoren.

Klopt, maar die kan je wel helpen andere oorzaken uit te sluiten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 september 2010 05:29 PM
  [ # 12 ]

Zoals de oude Ettore Bugatti al zei “Als je denkt dat er iets met de brandstofvoorziening mis is moet je naar je ontsteking gaan kijken”.


Bij het begin beginnen, dus eerst maar eens de bougies er uit. Alle zes mooi egaal bruin-grijs. Dat maakte lekkende verstuivers al minder waarschijnlijk.
Nieuwe bougies erin, probleem direct opgelost. Ik zei wel dat het vermogen normaal was, maar dat was dus niet zo. De stoplichtsprint is opvallend pittiger.

Het heeft mij wel vaker verbaasd dat bougies er zo netjes uit kunnen zien terwijl ze echt aan het einde zijn.

Jij had zeker ook geen nieuwe bougies in die motor gedraaid, Matthijs?

Eigenlijk is dat het eerste wat je moet doen bij een onbekende motor. Er is niets nieuws onder de zon.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 23 september 2010 06:02 PM
  [ # 13 ]

Ik heb geen idee wanneer die voor het laatst zijn gedaan Smile

Wel mooi dat het opgelost is!

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook