vsx liep prima maar opeens veel vermogensverlies. Dit was tijdens de laatste 100 km van de 1500 km vanuit Zweden. Na resetten ECU en rit van 100 km was het iets beter. Bij opnieuw uitlezen ECU foutmelding 44 (pingelsensor detectiefout) en 25 (variabel inlaatsysteem schakelklepje L)
Die pingelsensor vergeten wij maar even. Het AVAC is de verdachte.
Maar waar zit dat schakelklepje L? Ik lees ook iets over een solenoid is dat hezelfde ding?
Wie heeft er tips, tekeningen, foto’s, (prijzen van) onderdelen etc?
Wat kan er nog meer fout? Slangetjes en klemmen ga ik uiteraard checken. Hoe test je de twee drukpotjes die de vlinderkleppen bedienen. Hoe test je de vlinderkleppen, schoonmaken ,....?
Als de boel niet werkt betekent dat dan dat de vlinderkleppen dicht bliven en de motor dus te weinig lucht?
Jullie begrijpen het, HELP!
vervang die avac maar eens dan zal het probleem wel opgelost zijn, het jammere alleen is dat deze veel geld kosten.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik weet dankzij hulp via dit en XantiaForum inmiddels aardig wat af van het AVAC systeem. Heb het inmiddels ook onder de motorkap gevonden.
Vacuumpotjes werken. Bij een was de slangnippel eraf maar dat is inmiddels gerepareerd.
Slangen zijn dicht.
Als ik aan de slangen van de vacuumpotjes zuig trekken de balgjes samen en bewegen de hendels van de vlinderkleppen +/- 90 graden. Los gekoppeld draait de linker iets spoepeler dan de rechter
Als de motor loopr en ik trek de slang tussen het schakelklepje en het vacuumreservoir daaronder los dan sist het.
Schakelklepje/solenoid gedemonteerd. IOP de aansluitstekker staat 13,3 volt, de accuspanning neem ik aan.
Twee slangen op schakelklepje. 1x in lengterichting en 1x haaks. Achterop een stalen buisje zonder slang.
Als ik op de haakse aansluiting blaas dan komt de lucht achter uit de open stalen buis. Als ik op de aansluiting in lengterichting blaas dan is alle potdicht. Ik neem aan dat de solenoid de vacuumdruk vrij moet geven zodat de luchtstroom vacuumpotjes <> vacuum reservoir tot stand komt.
Solenoid doorgemeten: weerstand 1 dus waarschijnlijk de spoel doorgebrand.
Zover mijn kennis .
Vraag:
Klopt het dat de solenoid normaal 13+V spanning krijgt?
Hoe schakelt het vanuit de ECU, wordt de spanning verlaagd of is het een alles of niets (100% open<>100% dicht)?
Ik neem aan dat er een spoel in zit die een klep open of dicht trekt?
Is de schakelklep/solenoid inderdaad defect als de weerstand 1 is?
Onder op de solenoid Staat:
EATON
Monaco
1.95.051.0
Is dit de correcte?
Alleen duur bij de dealer of is zoiets unverseel (ik zie ze verder alleen bij diesels)?
Tweedehands zinvol of niet?
Ik hoop dat jij mij nog wat info kunt aanreiken om het probleem uit de wereld te helpen.
De klep krijgt accu spanning, dus die 13V(met lopende motor, of door en door geladen accu) is oke. Weerstand hoort uit m’n hoofd 50 Ohm te zijn dus je kan er idd vanuit gaan dat de spoel defect is. Komt overigens wel vaker voor, maar niet buitengewoon vaak. Tweedehands is mijn inziens een prima optie. Heb een klep voor je €20,- ex verzenden, op te halen in Den Bosch.
Dankzij het tweedehands schakelklepje van Razkin werkt het AVAC systeem weer als nieuw
Razkin bedankt
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Mooi zo
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91