Ik heb hetzelfde probleem met mijn stuurwiel,mijn wagen is pas 6 maand oud en 14000 km gereden en al duidelijk merkbare slijtage aan het stuurwiel,ik ga dit zeker melden bij het eerste onderhoud.
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 10-04-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDI 110 FAP Dynamic
- C3 SX 1.4 HDI
Zeker doen, dit is toch gratis maar zou niet mogen gebeuren op 10 of 14.000 km.
Ik heb er 173.000 km opzitten, wagen van 2007) en nog steeds een gaaf stuur. Vroeger was alles beter….
t/m 2011: C4 Grande Picasso 2.0 HDiF Ligne Business, Noir
27-10-10: Citroen Grand C4 Picasso HDi 150 EGS Ligne Business besteld
06-06-11: eindelijk in gebruik genomen
02-07-12: ruim 50.000 probleemloze kilometers gereden
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nou nee hoor, bij XM’s en Xantia’s slijten zowel de kunststof als de lederen sturen ook behoorlijk rap, al zit daar ook wel eens verschil tussen. Wellicht dat het gebruik van lotions, zeep of iets dergelijks of wanneer je van jezelf wat vettiger of zweterige handen hebt daarin ook een rol.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Had ik ook bij mijn VW Golf. Het stuur was na 1 jaar reeds aan het afbladderen.
Net voor hij uit garantie ging heb ik een nieuw stuur laten plaatsen onder garantie.
De wagen rijdt nu nog altijd rond (9 jaar oud ondertussen) en er is nog niets te zien
aan het stuur.
Conclusie: de after-market lederen stuurtjes zijn beter van kwaliteit dan de goedkopere af-fabriek.
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Testedoene schreef:
Conclusie: de after-market lederen stuurtjes zijn beter van kwaliteit dan de goedkopere af-fabriek.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Je zou ook gewoon kunnen zeggen dat je net een zogenaamd maandagochtend-stuurtje had getroffen.
Wanneer alle af-fabriek gemonteerde lederen stuurwielen, zoals jij zegt goedkoper (ik neem aan dat je daarmee op de kwaliteit doelt) zouden zijn, dan zou dat euvel veel meer tersprake zijn gekomen.
Vergeet niet dat er duizenden en duizenden wagens met zo’n stuurwiel worden uitgerust. Dan zal er best eens eentje tussen zitten waarvan het leder van mindere kwaliteit is, danwel dat het gebruik door de berijder hiervan van invloed is hierop. (zoals eerder aangegeven; lotions, creme, transpiratie, etc.)
edit mod; Quote gewist. Quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Misschien wel maar er zit zeker een grond van waarheid in: ik ken 3 eigenaars van een Golf, elk uitgerust met een lederen stuur en pook en alle 3 hadden we hetzelfde probleem. Na vervanging binnen de 2 jaar garantie had niemand er jaren later last van. Conclusie: de aftermarket-stuurtjes gaan 6-7 jaar mee zonder enige vorm van schade, de eerste en originele af-fabriek waren reeds aan het slijten na - 1 jaar. Ik blijf bij m’n bewering. Deit werd trouwens bevestigd door de persoon die m’n “herstelling” gedaan heeft.
Het is nu eenmaal zo dat er moet bespaard worden. Ik vermoed dat leder van 0,5mm dunner wel een hele slok op de borrel uitmaakt op x-aantal duizend auto’s?
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
@testedoene:
Ik heb eerder in een VW Touran gereden met lederen stuur af fabriek. Na vier jaar en 160.000 km geen merkbare slijtage te zien.
Nu in mijn C4 Picasso ook een lederen stuur af-fabriek. Nu 2,5 jaar en 100.000 km mee gereden en niks geen slijtage.
Je stelling kan ik dus niet onderschrijven.
Sinds 1 juli 2008 rijd ik in een GC4P 2.0 HDIF Exclusive EB6V Blue Oriental, Pack HiFi + NaviDrive + Pack Detection 2 + trekhaak + USB box
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Beetje vreemd om op basis van een paar gevallen maar meteen een heel produktieproces af te schrijven.
Maar ieder zijn mening en hoewel ik het volledig oneens ben met ‘testedoene’ mag hij dat natuurlijk gewoon vinden.
Maar dat is het dan ook; een mening. Ik kan er nog geen bewijs in ontdekken.
Ik ken wel vier mensen met een kroon. Conclusie; de door de natuur ‘af-fabriek’ geleverde tanden zijn niet goed. Neemt allen een kunstgebit!
Gewoon met losse handen rijden, blijft íe als nieuw (kijk is wat ik kan… )
Grand C4 2.0 HDiF LB EB6V Icare 06-07-2007.
Grand C4 2.0 HDi Icare EGS oktober 2010.
Grand C4 1.6 HDi ETG besteld januari 2015.
Heb 20.000km en geen problemen tot nu toe…
@ Tilanus: ik treed je hierin deels bij hoor maar als dit zelfs bevestigd wordt door de garagist (persoon die de garantie behandelt) dan moet er toch wel een (groot?) deel waarheid in zitten?
Ik vind het gewoon bizar dat we met 3 zijn die problemen hadden en die dan een X-aantal jaren en 100000 km’s verder totaal geen last hebben. Moest het dezelfde kwaliteit geweest zijn hadden we er binnen de 2 jaar toch opnieuw last van?
Nota: het stuur van 1 van m’n vrienden werd na 60.000 km’s vervangen en nu heeft de wagen 370.000 km’s en er is nog geen verder spoor van deze vorm van slijtage te bespeuren.
Enfin, we gaan er niet verder op ingaan, daar dient dit forum niet voor natuurlijk.
‘k Wou het toch maar even meedelen dat je bij zo’n slijtage dus wel een nieuw stuurtje kan vragen en dat je je niet mag laten afschepen door verhaaltjes zoals zweet, vuil, ... want dat dat niet noodzakelijk de waarheid is.
@ Gautier: misschien was het dus weldegelijk een slechte serie die standaard in de Edition’s gestoken werd.
Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89
Met 37.000 km op de teller is mijn lederen stuurwiel nog zo goed als nieuw.
2 x BX, 2 x Xantia, 2 x C4 Picasso—> 6 x gelukkig
Na 111.000 km nog een smetteloos leder stuurwiel…
C4 Grand Picasso 2.0 16V Lumière EB6V G3
Show Rouge - bèige bekleding
Afn. trekh. Multicon, USBbox, bluetooth. Tomtom 730 HD-T.
Sinds september 2008
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225