Weer een reparatiepuntje, als de achterkant inveert na een drempel hoor ik als die terug uit zn vering komt een krakend geluid, zal dit de achterdraagarmlager zijn?
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
die mogelijkheid is sterk aanwezig!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Grote kans inderdaad. Staan ze nog een beetje recht? En hoor je wat tijdens gymnastieken?
Links achter staat een beetje scheef maar niet overdreven volgens mij, als ik ermee gymnastiek hoor ik ook niet echt iets, maar toe ik instapte in de laagste stand kwam er een kloenk geluid vanaf achter dus toch de lagers? hoe kan ik dit verder nog controleren?
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dit komt erg overeen met de symptomen bij mijn versleten lagers, dus ga er maar vanuit dat het dat ook is. Als je na een drempel niet de rubberen stop-blokken raakt, maar wel gekraak hoort, dan zijn de lagers het enige wat lawaai kan maken (naar mijn weten). Hoe lang zitten ze er al onder?
Al een heel bx leven naar mijn weten, ik heb ze nog nooit vervangen.
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dan kenne ze weleens op wezen ja.
Totaal aantal Berichten: 678
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Mijn BX heeft 110.000 km gedraaid en nu gaat het rechterachterbandje ook een klein beetje scheef staan viel timo1990 laatst op.
Echter merk ik er ondanks dat de achterkant hobbelt en stuitert niks van en hoor ik ook helemaal niks.
Kan je hier lang mee doorrijden is dan mijn vraag?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Het geluid is nu sinds gisteren weer weg, zal het dan toch niet het langer zijn geweest? want het klonk of alles in het lager lag te rammelen en nu zou het dan weer goed zijn dat kan toch niet?
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Met alle vorst, pekeltroep e.d. van de laatste weken kan het ook zijn dat er wat derrie tussen de bewegende ophangingsdelen is gekomen en dat die nu met de dooi weer is verdwenen. Mocht het zich weer eens voordoen sleur dan je auto eens door een wasstraat met bodemwassen, wil wel eens helpen.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dit doe ik regelmatig maar heb ik de laatste weken niet gedurft ivm vorst, gisteren idd eens gewassen en nu lijkt het weg te zijn.
nog niet te vroeg juigen natuurlijk:-)
Vorige week de bx maar is voor de APK laten gaan, en na het vervangen van 1 stuurhuishoes is die weer goedgekeurd.
Maar een paar dagen later legde mn vader een paar tegels achterin en ik natuurlijk gewoon rijden, maar bij iedere drempel ging het kraken aan de achterkant, dus toch zijn de achterdraagarmen heel ver versleten.
Die ga ik dus vervangen gisteren een setje bij vermond opgehaalt met nog vrij nieuwe lagers erin.
Maar nu wil ik op de site van Roel Tiemersma kijken maar ik kom niet verder dan de hoofdpagina kan iemand hier misschien een link van plaatsen direkt na de beschrijving van het monteren van de draagarmen?
Totaal aantal Berichten: 9070
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gefeliciteerd met de APK!
Hierbij de link: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Onderhoud-6-a.html
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Bedankt.
Maar het is dus een bout moer constructie waarmee de draagarm vastzit, is dit een borgmoer aan een kant?
Want dan haal ik die even 2 nieuwe.
Totaal aantal Berichten: 2255
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ja, de moer die op de lange bout zit waarop de draagarm scharniert zit aan de binnenkant erop gedraaid en is voorzien van een nylon borgringetje. Je kunt ‘m ook opnieuw gebruiken, doe dan een beetje loctite op de schroefdraad of iets dergelijks. Ze zitten wel heel erg vast, dus zorg dat je een verlengstuk paraat heb of gebruik een luchtsleutel. Misschien is het om die reden wel zo makkelijk om dit bij de DHZ-garage te doen die bij je in de buurt zit, alhoewel het in principe ook gewoon voor de deur te doen moet zijn.