kan ook passen he…
eens informeren..
wil ook eens langsgaan moet er hebben voor de C3picasso
Totaal aantal Berichten: 12
- C4 (2004-heden) HDi 1.6 90 pk Seduction
@ Romana: Bedankt voor de link! Ideaal dat ze in promotie zijn, ga deze week eens naar de garage.
@ Scottie: Dus als ik die velgen zou aankopen zoals in de link die Romina doorstuurde, kan ik mijn banden gewoon laten omleggen? Of is dat niet zeker dat het past? Het zijn wel 16’ers natuurlijk. Ik ken er niet veel van, dus sorry voor de domme vraag.
Ik heb de auto jammer genoeg nog niet. Normaal zou hij 27 februari aankomen in de garage, maar dat is natuurlijk nooit zeker. Het hangt er helemaal van af hoeveel keer de C4 in het wit besteld wordt, want hij wordt in de fabriek per kleur gemaakt dus.. Nog wat geduld oefenen
Er zijn een paar zaken die van belang zijn bij de keuze van velgen.
1.) Steek
Hiermee wordt de afstand tussen de tab-einden of bouten bedoeld, tevens het aantal.
Dus 4x108 zijn 4 gaten die op 108mm zitten.
Andere veel voorkomende maat is 4x100.
2.) Offset
Simpel gezegd, hoe ver komt de velg naar buiten ten opzichte van het montage vlak.
Dit wordt met ET (einpress tiefe) aangegeven.
Je kan niet een ET40 of ET45 monteren als er standaard ET25 op zit.
De velg komt te ver naar buiten (of binnen) waardoor de remmen kunnen aanlopen. Of de band tegen de wielkas. Erger nog is het stuklopen van wiellagers en de rest van de ophanging.
3.) Naafdiameter/gat.
Dit is het ronde gat in het midden. Dat moet uiteraard kloppen.
Bijvoorbeeld 54mm. Als ie kleiner is past het niet. Groter, dan kan je problemen met centreren krijgen.
(al bestaat er dan vaak opvulringen voor bij aftermarket velgen)
4.) Het aantal Inches
Simpel gezegd, hoe groot is de velg?
Als er dan nog een band op gelegde wordt, krijg je de grootte van het wiel.
Wel handig als dit niet teveel van origineel afwijkt. Anders klopt je snelheidsmeter niet meer.
5.) Velgbreedte
Aangeduid in J. Bijvoorbeeld 7J.
Als de velg te breed is, ga je dat merken in het stuurgedrag. Ook zal een smalle band er niet mooi opligger en is de kans op stoeprandschade een stuk groter (ook met de banden die stoeprandbescherming bieden)
Hopelijk is het zo een stukje duidelijker.
Als je banden wil overleggen, check dan in ieder geval de maat van de band.
Er zal zoiets als 195x55xR15 op staan.
Dit is dus een band die 195 breed is, 55hoog en 15Inch
(De letter R is voor de snelheidsaanduiding, zou ook ZR of V o.i.d. kunnen zijn)
Velgenboeren en de garages kunnen voor je opzoeken welke ET waarde je auto nodig heeft.
Dan je C4:
Bandenmaat = 205x55xR16
Mijn vermoeden is dat er 7J, ET25 en steek 4x108 onder zit.
Het naafgat zou dan 67,1mm zijn
Het ziet er naar uit dat je Ashera velg zou passen.
Nog een adresje om te kijken wat mooi is:
http://www.banden-pneus-online.nl/autovelgen.html
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb eens op internet gezocht en hier staat bandenmaat 195/55 R16 op. Mijn banden gaan 205/55/R16 als maat hebben dus dan ga ik deze niet op die velgen kunnen overleggen of zit ik nu verkeerd?
Heb ook even een mail naar de garage gestuurd vanmiddag en ze gingen het in de werkplaats vragen of het mogelijk was.
Totaal aantal Berichten: 5999
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Goede, heldere uitleg Scottie!
Totaal aantal Berichten: 694
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
NielsF schreef:Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik heb eens op internet gezocht en hier staat bandenmaat 195/55 R16 op. Mijn banden gaan 205/55/R16 als maat hebben dus dan ga ik deze niet op die velgen kunnen overleggen of zit ik nu verkeerd?
Heb ook even een mail naar de garage gestuurd vanmiddag en ze gingen het in de werkplaats vragen of het mogelijk was.
Normaal gezien zouden die nog wel moeten passen op die velg. Van 195 naar 205 is niet zo een groot verschil.
Maar bij de garage zullen ze u daar zeker mee kunnen helpen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Gaat niet passen. De 205 band is te breed voor een 6J velg. Ashera is blijkbaar 6J. (Ik dacht 6,5)
Als je van 195x55 naar 205x55 gaat, zal je teller een klein beetje afwijken
(1,8% te langaam. Je rijdt dan harder als op de teller aangegeven wordt. 100 = 101,8km/h)
De hoogte van de band wordt is gekoppeld aan de breedte.
2011 DS3 eHDI Mativoire + Rouge Carmen dak en Ashera velgen. Pack Perfo en Myway comfort. I am loving it
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Interactief filmpje met de nieuwe C4.
Citroën C4 Positive Power
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Totaal aantal Berichten: 508
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Heeft er al iemand proef gereden met de nieuwe C4? Zit te denken om er een te bestellen i.p.v. een C4 Picasso aangezien dit voor de bijtelling een stuk aantrekkelijker is.
traks schreef:Heeft er al iemand proef gereden met de nieuwe C4? Zit te denken om er een te bestellen i.p.v. een C4 Picasso aangezien dit voor de bijtelling een stuk aantrekkelijker is.
Ik heb er proef mee gereden voordat ik em kocht. Je hoort echt niks van de motor als je aan het rijden bent en voor mij persoonlijk rijdt hij echt heerlijk. Nog een tweetal weken geduld. Ik ben zondagnamiddag naar het autosalon in Brussel geweest en had daar even met een verkoper gepraat. Ik wou vragen of ik nu wel degelijk led dagrijlichten had en blijkbaar heb ik die ook! Wie nu een nieuwe C4 besteld (in België), moet wachten tot juni volgens die verkoper.
Totaal aantal Berichten: 508
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Ik begrijp dat je een 90 HDI met manuele versnellingsbak hebt gekocht? Helaas zit daar geen electronische handrem op wat ik in de Picasso als zeer prettig heb ervaren. Ik zit zelf te denken aan de HDI 110 EGS in de Business uitvoering. In de showroom stond een exemplaar in Show Rouge met beige interieur, erg sjiek.
Totaal aantal Berichten: 527
- BX SPORT
- XM 2.0i Turbo CT Automaat
Scottie schreef:blablabla….
Hopelijk is het zo een stukje duidelijker.
Als je banden wil overleggen, check dan in ieder geval de maat van de band.
Er zal zoiets als 195x55xR15 op staan.
Dit is dus een band die 195 breed is, 55hoog en 15Inch
(De letter R is voor de snelheidsaanduiding, zou ook ZR of V o.i.d. kunnen zijn)Velgenboeren en de garages kunnen voor je opzoeken welke ET waarde je auto nodig heeft.
Dan je C4:
Bandenmaat = 205x55xR16
Mijn vermoeden is dat er 7J, ET25 en steek 4x108 onder zit.
Het naafgat zou dan 67,1mm zijnHet ziet er naar uit dat je Ashera velg zou passen.
Nog een adresje om te kijken wat mooi is:
http://www.banden-pneus-online.nl/autovelgen.html
(De letter R is voor de snelheidsaanduiding, zou ook ZR of V o.i.d. kunnen zijn)
De letter R staat voor Radiaal, wat NA de insch maat staat is pas de snelheidsindicator.
traks schreef:Ik begrijp dat je een 90 HDI met manuele versnellingsbak hebt gekocht? Helaas zit daar geen electronische handrem op wat ik in de Picasso als zeer prettig heb ervaren. Ik zit zelf te denken aan de HDI 110 EGS in de Business uitvoering. In de showroom stond een exemplaar in Show Rouge met beige interieur, erg sjiek.
Jep die heeft inderdaad geen elektronische handrem nee. Waar ik toch naar benieuwd ben is het feit of ik nu led dagverlichting heb op niet. Die verkoper op het autosalon zei me van wel, het buitenste stuk van de lamp. Bij mij is die strook echter oranje getint (althans op configurator) terwijl deze op de exclusive wit gekleurd is. De pinker zit tegen de grill, dus vraag ik mij af waarom die oranje strook over die leds, want leds zijn het wel degelijk.
traks schreef:Ik begrijp dat je een 90 HDI met manuele versnellingsbak hebt gekocht? Helaas zit daar geen electronische handrem op wat ik in de Picasso als zeer prettig heb ervaren. Ik zit zelf te denken aan de HDI 110 EGS in de Business uitvoering. In de showroom stond een exemplaar in Show Rouge met beige interieur, erg sjiek.
Kan je me zeggen in welke showroom je deze hebt zienstaan?
Greetz
Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
NielsF
De nieuwe C4 heeft inderdaad dagrijverlichting, maar dat zijn “gewone” halogeenlampen, helaas geen led’s zoals bij de DS3 of C5.
Frank