Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zijn de spanrollen van de distributieriemen nog goed (niet droog gelopen)?
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Die zijn tegelijk met de koppeling vervangen en dat is nog geen 10.000 km geleden… Bovendien komt het geluid alleen voor bij ingedrukte koppeling, dus het lijkt daar iets mee te maken te hebben. Maar ik kan altijd die spanrollen eens een drupje olie geven om te kijken wat er gebeurt…
Extra info: het is een of twee maanden voordat ik d’r in de winterstop heb gezet al begonnen, dus het komt niet door het stilstaan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Spanrollen een drupje olie geven?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ja, goed gezien, dat schreef ik idd…
Eerlijk gezegd zijn de spanrollen niet mijn eerste verdachte want dan zou het geluid hoger of lager worden bij meer of minder toeren. Bovendien zitten die rollen er nog maar net op. Hetzelfde geldt voor de koppelingsset. Toch verdenk ik die want het geluid komt alleen voor bij ingetrapt koppelingspedaal. Als ik het pedaal laat komen dan wordt het geluid heel even hoger van toon en dan verdwijnt het. Net alsof de plaat gaat rammelen bij ontkoppeling. Zodra de ruimte krapper wordt, gaat het geluid omhoog in toon en dan wordt vervolgens bij volledige koppeling de resonantie gesmoord. Klinkt dat plausibel?
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo, vandaag even de bakolie ververst. De oude olie zag er niet heel erg smerig uit (zie plaatje) en er zat ook geen enorm dikke klont slijpsel aan het magneetje van de drainplug.
Om bij de vulplug te kunnen komen was het handig om de kachelmotor te verwijderen. En als je die er toch uit hebt… hij piepte soms bij het opstarten. Dus van binnen en buiten schoongemaakt, koolborsteltjes gecheckted, asjes gesmeerd en weer teruggezet. Plaatje: de ‘nieuwe’ kachelmotor die weer soepel loopt en niet meer muf ruikt.
Tot slot een totaalplaatje met Geeskje op de nieuw gespoten velgjes.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Ik moet dat ook nodig gaan doen, ik denk dat de bakolie van m’n GS nog nooit is vervangen.
Met betrekking tot dat geluid; kan het het koppelingslager zijn? Ik had het gepresteerd deze op m’n 309 verkeerd te monteren (zat niet op de vork “gehaakt”) en dan draait en rammelt dus het hele lager rondjes in plaats van alleen het binnenste deel dat rond hoort te draaien.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
In het geval van een fout gemonteerd lager zou je verwachten dat het geluid consequenter voor zou komen en dat het al meteen na de koppelingswissel zou zijn begonnen. Het is echter pas na een paar duizend km’s ontstaan en het is er maar zo nu en dan.
Ik kon trouwens een van de vier moeren die motor en bak met elkaar verbinden met m’n vingers losdraaien. Ik hoop eigenlijk dat dit de veroorzaker is geweest. Binnenkort ga ik er weer in rijden. We zullen zien.
En och, anders kreunt ze zo nu en dan ook maar wat. Het is niet zo’n hevig geluid dat ik me ernstig ongerust maak. Fietsers bij het stoplicht hebben er tot nu toe nog geeneens op gereageerd…
De koppelingsset is trouwens geplaatst door een specialist, tegelijk toen het blok droog is gemaakt. Je zou zeggen dat zo’n bedrijf wel weet hoe het moet. Hoewel… bij de Draak heb ik zelf precies dezelfde reparaties uitgevoerd en die heeft intussen al meer km’s gemaakt dan Geesk’ en maakt nog geen onverwachte geluiden. En er zitten ook nog geen belangrijke bouten los. Maar goed, een vergissing is snel gemaakt en kan de beste overkomen natuurlijk.
PS: Versnellingsbakolie stinkt naar ouwe trekkers!
Met de kachelmotor er uit is het verversen ervan een klusje van niks. In een halfuurtje klaar.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ja, bakolie stinkt echt naar 3 jaar oude zweetsokken, echt smerig!
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Wat plaatjes in het zonnetje. Gewoon voor de leuk…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Het is een tijdje vrijwel weg geweest maar inmiddels is het kreungeluid terug en het begint me nu echt te irriteren.
Het komt nu vrijwel altijd naar voren zodra het toerental terugvalt na indrukken van het koppelingspedaal. Als het er eens niet is, dan begint het zodra ik rollend met het koppelingspedaal ingedrukt in een versnelling schakel. Er onstaat dan een resontantiegeluid wat erg lijkt op dat van een brakke computerventilator, maar dan lager in toon. Het verandert alleen in toonhoogte bij meer of minder op laten komen van het pedaal en in het laatste stukje verdwijnt het volledig.
Ik kan niets anders bedenken dan het druklager. Aan het schakelen mankeert verder niks maar als mijn vermoeden klopt dan is het op deze manier wachten op het moment dat het lager vastslaat en de drukgroep naar de andere wereld helpt… Maar wellicht dat iemand nog andere suggesties heeft?
Al met al is dit best balen want dat koppelingsspul zou nog als nieuw moeten zijn na die paar duizend kilometers in amper twee jaar. Dit was niet helemaal de gedachte achter die investering.
Ik ben bang dat de specialist indertijd domweg het ding vergeten is te vervangen. Het lager dat nog in het doosje met oude onderdelen ligt vind ik er ook nog verdacht nieuw uitzien en aanvoelen… maar daar ga ik natuurlijk niet op gokken…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Midfriesland schreef:Als het er eens niet is, dan begint het zodra ik rollend met het koppelingspedaal ingedrukt in een versnelling schakel…
Als het het druklager zou zijn, dan maakt het niet uit of de bak wel of niet in een versnelling staat. Zodra de koppeling is ingedrukt, hoor je hem, en dat ook bij stilstand.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Hmmz, je hebt gelijk. Het geluid ontstaat ook bij stilstand als ik ‘dr vanuit hoge toeren terug laat vallen. Maar ook dan alleen met het pedaal ingedrukt. Bij een druklager zou je het juist andersom verwachten: geen druk = resonantiegerammel, wel druk = stil. En ik begrijp ook niet waarom het geluid begint zodra ik rijdend in een versnelling schakel met het pedaal ingedrukt. In principe staat alles achter de plaat na een tijdje stil. Daar vanuitgaande kan dit dus alleen liggen aan óf de drukgroep - of erger - iets aan de motor… Of maak ik hier een denkfout?
Ik heb Geesk’ voor de zekerheid maar even in Mantgum op de oprit gezet. Gelukkig is er altijd nog de JadeDraak. Die maakt slechts voorspelbare- en inmiddels vertrouwde- bijgeluiden, zoals windgeklapper door de roestgaten in de deuren en klopgeluiden door een te laag hangend uitlaatpijpje en een losgeroeste bumpersteun achter.
Met Geesk’ ga ik binnenkort eens even langs in Bolsward om te horen wat ze er daar van denken. Het is twee jaar geleden maar na nog maar amper 10 k zou dit probleem er in mijn ogen niet mogen zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Geesk staat intussen weer warm binnen te glimmen. Amper km’s mee gereden dit jaar. Jammer. Volgend jaar zien we weer verder.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Pfff. Even het stof van dit draadje blazen… Gelukkig lagen er kleden over de auto, ze kwam er mooi glimmend onder vandaan.
Ze staat nu bij het keuringsstation. Nog wel even gebeld dat ze niet naar de tellerstand moeten kijken… Ik heb er een tijdje terug nml een andere klokkenbak in gedrukt ivm de defecte toerenteller. De originele teller met correcte km-stand moest ik nog overzetten maar dat is blijven liggen ivm werkzaamheden aan de Draak.
Toch opvallend hoe anders deze GSA aanvoelt t.o.v. Draakje. Alles is wat happiger en feller. Tegelijk ook duidelijk merkbaar dat de achterbollen écht niet meer kunnen. ‘t Is nog net geen plank.
Allee, straks even afspoelen en dan gaat ze nog weer naar binnen.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Zo, ze staat alweer in de garage met 17-03-2012 als nieuwe keuringsdatum.
Het was gelukkig droog, dus geen last van pekelwater.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30