Hoi, ik heb een c4 berline ligne prestige uit 2006 met de standaard radio / cd zonder mp3.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om de iphone op de 1 of andere manier te koppelen aan deze radio.
Iemand een idee?
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5929.jpg)
Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
In dit draadje staan misschien een paar ideeën voor je.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **
Dank voor je tip ik ga eens kijken !!
Mijn Citroens:
C5 Ligne Prestige 2.0 16V Aut. (2001) - verkocht in 2010
C4 Ligne Prestige 1.4 16V (2006) - naar iemand van familie gegaan 2011
C4 Exclusive 2.0 16v Automaat (2008) - naar iemand van familie gegaan 2012
C1 Collection (2012) huidige auto
Ik gebruik hiervoor de Parrot MKi9200. Die pairt makkelijk met mijn iPhone als headset voor bellen en ook voor alle audio. Als ik via de iPhone bijvoorbeeld een MP3’tje speel of een radiostation via internet aanzet, dan gaat dat automatisch over de speakers van de autoradio, die dan gemute wordt.
Enige nadeel is dat de volumeregeling dan via de aparte Parrot-volumeknop gaat, maar daar wen je snel aan.
http://www.parrot.com/nl/producten/bluetooth-hands-free-car-systeem/parrot-mki9200
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_13367.jpg)
Totaal aantal Berichten: 158
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
@tiezeman
Die parrot, dat is een goed idee! Mag ik je hier nog wat over vragen?
Heb jij toevallig ook JBL in de auto? En hoe is de geluidskwaliteit?
Als je een andere map of nummer wil opzetten, kan dit dan via de draaiknop van de parrot of doe je dit op je I-phone?
Ik heb de dension gateway. iPhone word netjes opgeladen en bediening gaat zowel via de iPhone als de stuurbediening/radio. Navigatie en muziek geluid gaat via de boxen. Alleen de telefoongesprekken gaan via de originele speakertjes van de telefoon (beetje jammer, maar went ook wel). Geluid van muziek en filmpjes klinken echt goed via de boxen.
C4 vts 2.0 16v coupe ‘05
Met de dension gateway neem ik aan dat je de zogenaamde USB box bedoeld.
Deze heb ik ook, echter in combinatie met rt3 werkt dit niet perfekt ivm titelweergave enz. Een goed alternatief zou dus deze parrot zijn, maar dan zou ik graag door de mapjes en nummer willen schrollen dmv de parrot knop en dat de kwaliteit van het geluid ok is. Ik ben dus erg benieuwd…
Ik heb de gateway 100, zo’n smal rechthoekig kastje, niet voorzien van een USB ingang. Het klopt wat je zegt, geen titelweergave op het display van de auto zelf. Maar ik heb mijn iPhone in een brodithouder aan het dashboard “hangen” en de iphone geeft bij het selecteren van een song(clip) of movie wel de titel plus illustratie aan.
C4 vts 2.0 16v coupe ‘05
oops schreef:@tiezeman
Die parrot, dat is een goed idee! Mag ik je hier nog wat over vragen?
Heb jij toevallig ook JBL in de auto? En hoe is de geluidskwaliteit?
Als je een andere map of nummer wil opzetten, kan dit dan via de draaiknop van de parrot of doe je dit op je I-phone?
Nee ik heb helaas geen JBL, hoewel ik de standaard geluidskwaliteit ook wel okee vind.
Deze Parrot heeft naast de bekende kleine interface met draaiknopje ook een touch-screen waarmee je vanalles kunt doen. Nu heb ik dat eigenlijk nog niet gebruikt, omdat ik mijn iPhone door middel van een Brodit-clip rechts naast mijn stuur heb geplaatst en dus makkelijk op die manier alles kan bedienen zoals ik gewend ben.
Ik zal morgen eens kijken wat die Parrot-knoppen precies doen in combinatie met de iPhone en wat ik met dat touch-screen kan doen. Volgens mij is daar van alles mee mogelijk, maar dat laat ik morgen dus wel even weten. Ik plaats dan ook wel even een fotootje hoe ik dat allemaal bevestigd heb.
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_5450.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1093
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
Ik heb wel JBL in de auto en het geluid is echt goed. Alleen vanwege NaviDrive zit er geen BT op en doe ik het met een 2e sim kaart.
@oops
Ik heb vandaag geprobeerd wat ik allemaal kan doen met de Parrot in combinatie met de iPhone. Als je alleen gebruik maakt van Audio-via-Bluetooth, dan is de iPhone zelf de interface om je muziek mee te spelen; de knoppen van de Parrot hebben dan geen invloed op de iPhone, behalve de stop-knop waarmee je het geluid van de iPhone stopt (en dus weer terugschakelt naar radio/CD).
Je kunt je iPhone ook via kabeltjes direct op de Parrot aansluiten, maar dat geeft weer allemaal extra werk en draden. Voor mij is dat geen optie. Ik heb door middel van een Brodit-ProClip (nr. 854127) mijn iPhone aan de ventilator-openingen rechts naast het stuur vastgemaakt en kan daardoor makkelijk navigeren in de iPhone. De Parrot-interface zit rechts naast de middenconsole.
Je kunt die twee ook omwisselen; Brodit heeft ook een clip om je iPhone rechts van de console te monteren en het Parrot schermpje kan dan bovenaan (zoals hier). Ook heeft Brodit nog een clip om de telefoon links van het stuur bij die ventilator-opening te monteren. Dat was voor mij geen optie, omdat ik een actieve houder heb en dus ook een snoertje naar de 12-volt aansluiting heb lopen. Brodit heeft trouwens aparte clips voor C4’s met en zonder navigatie in de console.
Hieronder de foto.
Zoals je kunt zien zit de Brodit bediening linksonder de ventilator-opening, daar kan ik dus het volume via de iPhone mee regelen. Het Parrot-schermpje zit rechtsonder op de foto en geeft wat algemene status-informatie weer (wie belt er, volume, etc.) In neutrale toestand geeft hij de naam weer die je je iPhone gegeven hebt. Dat schermpje kun je makkelijk op- en afklikken en dus meenemen als je de auto verlaat.
Het enige nadeel van deze constructie is dat ik de buitentemperatuur niet kan aflezen, verder vind ik ‘t perfect zo. De geluidskwaliteit via de iPhone is niet minder dan de normale geluidskwaliteit in ieder geval.
bedankt voor je info!
Even een vraagje. Ik twijfel tussen een dension Gateway 300 of NAvinc / Xcarlink om mijn ipod te contacten aan RD4 in C4 coupe.
Grootste verschil tussen die 2 (NAvinc en Xcarlink bijna hetzelfde) voor mij is het kunnen lezen en displayen van ID3 tags op de boordcomputer.
Prijsverschil is dan ook 100 euries. Misschien domme vraag: Hoe irritant of juist werkbaar is het om niet te zien welk nummer speelt? Je klikt door nummers heen, en dan is het handig als je ziet welke nummers. Anders is het steeds wachten ... o ja dat nummer .. volgende.
Als ik iets inbouw zal de ipod in het dashboardkastje belanden, dus kijken op de display gaat beetje moeilijk.
Iemand ervaring?