Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Die andere remklauw leek het in 1e instantie gewoon te doen, dus daar hoefde ik niets aan gangbaar te maken. Maar het is wel goed dat je me hiervoor waarschuwt, ik zal er zeker rekening mee houden.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
GWHENDRIKS2 schreef:Goed bezig!
De stuurbekrachtiging-cilinder lekte die bij de retourleiding? Er werd mij verteld dat dit een Type 1 kwaaltje is, doordat de retourleiding op de retourleiding zit die vanuit de achtersubframe komt. Hierdoor komt er te veel druk op zodat hij gaat lekken bij de cilinder. Dit kun je verhelpen door de retourleiding meteen naar de voorraadvat te laten lopen. Vanaf type 2 is dit zo gedaan.
Ik kom weer even hierop terug. Ik ben weer aan het sleutelen geslagen, de GT is eindelijk zo’n beetje APK-klaar, maar de stuurbekrachtigingsunit is wederom aan het lekken bij de retourleiding. Om precies te zijn: het lekt vanonder de rubberen manchet waarop de retourleiding is aangesloten. Aangezien zo’n sterke retourstroom een aanduiding is voor een probleem denk ik toch maar weer aan vervangen, ondanks dat de stuurbekrachtiging goed werkte. Nu had ik bovenstaande eerdere reactie in deze topic nog in gedachten, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Waar haal ik een voldoende lange stuk van die doorzichtige leiding vandaan? En heeft iemand nog een idee waar die sterke retourstroom van de stuurbekrachtiging verder door kan worden veroorzaakt? Ik ben verder even door mijn ideeen heen, dus alle hulp is welkom.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Dus de lekkage zou nu komen vanwege hoge retour van achteren? Heb je al gekeken of de stuurcilinder op zich zelf erg lekt door deze los te halen?
Je kan ook een losse retour maken door een klein stukje plastic te recyclen en daarop weer een standaard slang te schuiven. Bij mij hangen er ook vaak wel wat druppeltjes bij deze retour, maar niet meer dan dat.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik weet niet of het de enige oorzaak is, maar het speelt vast een rol, aangezien retourleidingen -voorzover ik weet- geen grote hoeveelheden zouden hoeven verwerken, anders zou de constructie van zo’n retour vast wel wat robuuster zijn geconstrueerd. Ik zie overigens geen vloeistof uit de cilinder langs het zuigerstangetje lekken, dus die afdichting zit wel goed. Het lekt puur langs de rubberen manchet waarop die retourleiding is aangesloten. En omdat je die manchet er zo afschuift vermoed ik dat deze gewoon niet is berekend op de hoeveelheid retour dat deze krijgt aangeboden. In dat geval zou deze SB-cilinder dus ook wel behoorlijk op zijn. Als ik het verkeerd heb hoor ik het graag!!
Ik heb overigens een flink stuk doorzichtige retourslang van een ouwe sloop-BX weten te vinden, dus ik kan gaan broeden op die directe retour. Nu zien uit te vinden hoe ik die leiding een beetje netjes kan laten lopen.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Heb je het slangetje er al eens uitgehaald om te kijken wat de retourhoeveelheid is van de stuurbekrachtiging? Na wat gestuurd te hebben uiteraard.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nee, en dat kan ik nu ook niet meer doen, omdat ik de SB-cilinder weer van de GT af had gehaald voor verdere inspectie onder dat rubberen manchetje. Ik heb wel in het retourslangetje van de SB-cilinder richting voorraadvat geblazen om te kijken of er een verstopping in zit. Ik blies er gewoon doorheen, dus daar lijkt het probleem vooralsnog niet in te zitten.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou, ik ben eruit hoor. Ik heb het al gepost op het forum van de BX club, dus maar even copy>paste gedaan, zie hieronder:
.... Maar ik heb het voor elkaar, en heb ook de oorzaak ontdekt. Helaas geen foto’s wegens vette vingers en zo. Ik probeer het uit te leggen.
Die rubberen ring heeft aan de binnenzijde een geultje, daarop komt ook de retourslang te zitten. Aan de buitenzijden zitten dus verdikkingen. En die horen in daarvoor bestemde sleufjes te vallen op de SB-cilinder. Één van die sleufjes was echter smaller dan de verdikking op die ring. Oorzaak? Misschien hoort die ring niet bij deze SB-cilinder of iets dergelijks.
Hoe dan ook, ik heb de boel goed schoon gemaakt, het retourgaatje op de cilinder recht op het retourslangetje uitgelijnd en de boel met tie-wraps goed afgesloten. Vervolgens ontlucht, proefritje gemaakt, nog eens gekeken, flink heen en weer gestuurd, en het lijkt erop dat het nu helemaal lekvrij is aan die kant. Ik moet het later nog eens checken, maar ik kan nu in elk geval richting de APK.
Die tie-wraps zijn misschien niet helemaal zoals het hoort, maar better safe than sorry. Met de lekstroom lijkt het overigens erg mee te vallen, ik denk dat de afdichting van die rubberen ring gewoon erg slecht was. Dus nu alleen nog de APK, tenzij deze dame me weer met een onaangename verrassing opzadelt. Nou ja, in ieder geval één troost: de TZD Turbo -die deze week ook gekeurd moest worden- kwam er volgens de garage deze keer vanaf met alleen een rottig wiellagertje, dus die kan wat de APK betreft weer een tijdje vooruit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eindelijk, het is zover: gisterenmiddag is de NN-12-GV weer goedgekeurd voor de APK!!! Nu nog een verzekeringetje regelen en dan kan ze de weg op. Nou ja, er is nog zat aan te doen, maar ik mag nu in elk geval legaal rondrijden.
Natuurlijk heb ik al een indruk gekregen door de proefritjes die ik heb moeten maken om mijn reparaties te testen. Qua vering is ze prima, eigenlijk de lekkerst verende BX die ik tot nu toe heb gehad. Ook de besturing is heel licht en soepeltjes, en geen gerammel uit het onderstel. Wel opvallend is het forse brandstofverbruik. Dat kan natuurlijk door die autochoke komen, je ruikt bij wijze van spreken gewoon de benzine uit de uitlaat bij een koude start. Gezien de nogal stevige uitlaatlucht vermoed ik dat de carburateur nogal rijk staat. Nu heb ik wel LPG plannen met deze auto, dus ik moet nog even kijken wat ik met die carburateur ga doen. Ze reageert wel lekker op het gaspedaal, en door de korte versnellingsbak is het een lekker scheurmonstertje. Dat doet het brandstofverbruik uiteraard ook niet veel goeds. De 1: 11,8 gemiddeld die ik inmiddels een jaartje of 10 geleden overall had gereden met de vuile GTi (en tevens mijn eerste BX) zal ik uiteraard niet halen met de GT, maar ik schat nu dat ze zo rond de 1:7 a 1:8 zit. En dat is natuurlijk belachelijk veel, dus de brandstofvoorziening heeft zeker aandacht nodig.
Maar goed, 2 BX-en van mij zijn weer goed voor jaartje APK, dus mijn week kan niet meer stuk!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Super! Laatste keer dat ik je GT zag was toen-ie in Friesland stond gestald, ik zou ‘m wel weer een keertje in het eggie willen zien t.z.t.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Ik zal er zeker nog wel een keerje mee naar een meeting komen, hoewel het nog geen schoonheid is. Maar diegenen die mij kennen weten dat ik niet zoveel om uiterlijk geef. Zolang het maar niet te hard roest en de techniek in orde is vind ik het al snel best, een auto is wat mij betreft vooral om mee te rijden. De eerstkomende evenementen van de BX club vallen helaas op dagen waarop ik moet werken, maar Citromobile valt gelukkig eens een keertje in een vrij weekend. Dusseh…. zie ik je vast wel bij Citromobile! En de agenda van het forum hou ik natuurlijk ook in de gaten.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik zeg: 9 april in Hedel?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Helaas, de voorjaarsrit van de BX Club valt op dezelfde dag. Maar ik ben die dag wel vrij, en er is nog niets bekend over die voorjaarsrit volgens de site van de club, dus ik hou Hedel in gedachten. Is ook goed aan te rijden vanuit Voorburg.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
1 op 8 is wel erg gortig! ik reed met mijn GT 1 op 11,5.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, het testrijden is natuurlijk minder zuinig dan lekker cruisen met constante snelheid op de snelweg. Maar als jij 1:11,5 haalt met een GT is het verschil wel erg groot, ja. Nu weet ik door jouw reactie wel wat er mogelijk is met een GT, dank je!
En zojuist heb ik een verzekering geregeld en het kenteken via internet ontschorst. Handig, die website van de RDW!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Gefeliciteerd met de APK
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)