Vandaag een prachtige Xantia HDI+ (90Pk) gekocht met slechts 150K op de klok, uit eind 2001.
Hiermee heb ik echt het gevoel mijn droom auto gekocht te hebben, het is een HDI, Berline, mooi interrieur en mooie kleur.
Wat rijd dat fijn en stil zeg, je rijd ongemerkt al snel te hard.
De auto is goed onderhouden, alleen wat kleine dingen, maar niets schokkends of grootst.
Wel vielen 2 vreemde zaken mij op, de isolatie-plaat onder de motor heeft geen luikje meer om de olie af te tappen. Het andere is dat de tankdop met een sleutel is, deze gaat dus niet met de CV op slot, heb het namelijk nooit anders gezien op een Xantia.
Voordat deze de stalling in gaat (blijf voorlopig in de TD rijden), gaan er verse vloeistoffen in, EGR buiten werking stellen en de afdekkappen op de motor schoonmaken. Niet dat het smerig of vuil is, maar ze zijn een beetje stoffig, ik heb graag een schone machine-kamer
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Fraaie voiture! Bijna jammer dat-ie voorlopig de stalling ingaat
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Nogmaals gefeliciteerd!
Ik mocht haar al live zien en je moet echt ontzettend muggeziften om hier onregelmatigheden aan te ontdekken. En dan die mooie kleur en heerlijk blok.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Het andere is dat de tankdop met een sleutel is, deze gaat dus niet met de CV op slot, het het namelijk nooit anders gezien op een Xantia.
Da’s normaal bij de laatste modeljaren (2000 / 2001) van de Xant, er is toen op allerlei dingen bezuinigd waaronder dit dus. In het rechterportier heb je b.v. ook geen sleutelgat meer IIRC.
Voordeel van het vervallen van de CV op de tankdop; de CV-motor wilde er wel eens mee kappen met de tijd, dat probleem heb je niet meer.
Gefeliciteerd met de ‘nieuwe’ .
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
ik had deze al voorbij zien komen in het ‘te koop’ gedeelte van het forum… mooie voiture, zeker in deze kleur!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Ook vanaf mij nogmaals van harte met je aanwinst.
Gisteren in het halfdonker even kunnen kijken, is inderdaad een zeer fraaie auto.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Fijne Xantia hoor, er zit lekker gang in.
Dit zijn de mooiste Xantia’s. In Gris Quartz met meegespoten bumpers en mistlampen voor.
Veel plezier ervan!
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Toch jammer dat ‘t geen 110 is
Nee hoor, mooie verschijning, ga je later vast veel plezier van hebben
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mooie aankoop Sohail. Maar eerst de TD weg voordat je met deze gaat rijden?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ZX1.4i schreef:
Wel vielen 2 vreemde zaken mij op, de isolatie-plaat onder de motor heeft geen luikje meer om de olie af te tappen.
Wat heb ik daar laatst weer op lopen mopperen… Dat heeft de C5 ook niet namelijk.
Veel plezier ermee!
Bedankt voor de complimenten
Het is me niet eens opgevallen dat er geen sleutelgat aan de bijrijders kant zit, morgen maar eens kijken.
Het oliepijl stond gisteren op minimum (knipperende pijlstok), dus een halve liter erbij gedaan, na een ritje van 150km was ik thuis. Ik zet de motor uit, en na een paar seconden zet ik het contact aan, was benieuwd welke controle lampjes er allemaal branden, knippert de pijl stok weer??? Contact weer uit en een minuut gewacht, daarna weer aan en geen knipperende pijlstok meer. Vanochtend zelf gepeild en bleek zelfs een halve cm boven max. te staan, en geen knipperende pijlstok meer. Viel me op dat de streepjes tussen min en max vrij dicht op elkaar staan, verschil is dan dus een kwart liter ???
Vraag me af of het lampje dus ook knippert als er teveel in zit ?
Gebroederlijk staan ze naast elkaar op deze regenachtige nacht.
2d schreef:Toch jammer dat ‘t geen 110 is
Nee hoor, mooie verschijning, ga je later vast veel plezier van hebben
Voor 299 euro wordt het een ‘120’
http://www.vtune.nl/chiptuning-citroen/citroen-xantia/
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Voor 299 euro word waarschijnlijk de levensduur ook een stuk korter
Zojuist even gekeken, het slot aan de bijrijderskant ontbreekt inderdaad.
Tankdop met sleutel vind ik minder fijn, iemand enig idee of e.e.a. al voorbereid is, zodat je deze makkelijk kunt ombouwen naar CV en een normale dop erop.
De chiptune-bedrijven geven altijd aan dat het de levensduur niet beinvloed… maar mij lijkt ook dat de belasting op alle delen meer wordt bij 120 pk dan bij 90.
Hoe dan ook, heb zelf ook met de 90HDI gereden en je komt nix tekort!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
De 110PK heeft niet voor niets zwaardere drijfstangen, zuigers en krukas.
Grappig detail is dat in de 90PK HDI, de krukas van een 1.8TD, en de 110PK HDI, heeft de krukas van een 1.9TD.
Met 90PK HDI komt je echt niets te kort, de vraag is alleen of dat ook zo blijft als je zwaar beladen ben? De 1.9TD break heeft er totaal geen moeite mee als je zwaar beladen ben en je rijd de van Brienenoordbrug op, geeft wat gas bij en de auto gaat nog harder.