Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Staat ook erg goed, die originele doppen!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Mooie doppen ja, ik vind het mooier dan de “ik heb een leaseauto met winterbanden” look.
Nog even over de lhm lekkage, bij mijn Xantia was de aanvoerslang van de lhm pomp lek. Naast alle ellende met lucht in de remmen en geen stuurbekrachtiging was het ook zo dat ik lekkage had als de pomp veel moest werken, b.v. van de laagste stand naar de rijstand. Bij weinig vraag lekte hij vast ook, maar dat viel nauwelijks op.
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooie wieldoppen, dat is toch 14 inch?
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Klopt, net als de ZX-velgen en de velgen die ik daarvoor had.
@BX16TGI: Remmen werken prima, stuurbekrachtiging ook, en inmiddels komt ze ook weer redelijk vlot in de benen na lang stilstaan. Ik kan er nog steeds niet echt de vinger op leggen wat het is, wanneer het zich voordoet etcetera.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Tijd om mijn topic eens af te stoffen! De lekkage waar ik onlangs over schreef doet zich maar heel af en toe voor, en dan vooral met temperaturen rond of onder nul, bij het op hoogte komen bij het starten. Het LHM-peil is al weken onveranderd, dus voorlopig laat ik het wezen voor wat het is, al blijf ik wel regelmatig peilen.
De laatste maanden begon mijn rechter achterwiel steeds schever te staan, dus waarschijnlijk was de rechter achterste draagarmlager (ADAL) aan vervanging toe. Gisteren kon ik daarvoor terecht bij Citrotech in Oldebroek, maar het werd een latertje…
De borgpin die de veercilinder aan de draagarm houdt zat muurvast. Na een boel gedoe is het toch gelukt de draagarm te verwijderen. Wat er van het buitenste lager over was spreekt denk ik wel voor zich:
Die was compleet overleden! Vergelijk het oude en nieuwe maar eens:
En nu staat het wiel weer netjes recht! Links ‘voor’ en rechts ‘na’
Dus die kan er weer even tegenaan.
————
Onlangs werd er op MP bij een sloperij in regio Emmen een Rouge Furio sloper voor onderdelen aangeboden. Navraag leerde dat het linker voorscherm in nette staat was. Mijn eigen LV scherm heeft al sinds ik ‘m kocht een flinke deuk. Dus ben ik afgelopen zaterdagmorgen naar Emmen getogen om het scherm te gaan demonteren. Wat een pokkeklus is dat zeg! En natuurlijk draaide de bout die voorbumper en scherm aan het binnenscherm verbindt dol… Maar na dik twee uur ploeteren bij temperaturen amper boven nul, in natte sneeuw en regen, met een boel gemopper en getier is het me toch gelukt en ligt het scherm nu in de schuur te wachten op een gelegenheid om de boel te vervangen!
Eindelijk, want net Xantia-plaatwerk in Rouge Furio is toch behoorlijk zeldzaam. Helaas bleek de achterklep van de sloper al behoorlijk dof, dus die heb ik maar laten wezen voor wat het is.
————
Mijn Xantia bezat altijd een enkeltonige claxon (‘t is een X…) en dat vond ik wel zo armetierig klinken dat ik er toch een tweetonige van heb gemaakt. De missende hoge claxon heb ik van een sloop-306 geschroefd, nadat ik twee keer een naar later bleek defecte van 2 sloop-Xantia’s had geschroefd. Aftakking van de bedrading gemaakt linksvoor achter de bumper, toetertje gemonteerd, stekker erop en voila! Kijk en luister maar, klik op de foto hieronder voor een fillempie
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Goed werk Jochem! Die toeter is toch wel een verbetering, zo’n ééntonige was toch wel een beetje suf.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ja, toch wel hè? Maar dat lager, zó aan gruis heb ik zelden welk soort lager dan ook gezien…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat lager ziet er niet anders uit dan bij de gemiddelde CX, BX of Xantia. Ze gaan allemaal een keer. Nu de andere kant nog even.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Dat wiel staat er nog vrijwel recht onder de auto, dus die mag nog even mee.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mag ik vragen hoeveel je kwijt bent voor zo’n reparatie? (Mag ook per PB)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De rekening is nog niet op de mat geploft Maar aangezien die borgpin erg veel tijd heeft gekost zal het vast geen schijntje worden vrees ik. Ze hanteren voor het vervangen van een ADAL geen vaste prijs.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
De rekening was uiteindelijk €280,- waarvan 2½ uur arbeid á €61,- per uur door een volkomen vastzittende borgpin tussen veercilinder en draagarm. Uiteindelijk is de arm er afgekomen met veercilinderzuigerstang en al. Een dure, maar goed, hij is weer APK-waardig in ieder geval.
Afgelopen zaterdag ben ik met het ‘nieuwe’ spatbord aan de gang gegaan. Leuk klusje voor de zaterdagmiddag
Grille eraf, knipperlicht en koplamp links eruit, wielkuip en wiel weg en voilá, ruimte! Natuurlijk draaide de beruchte bout (binnenscherm-buitenscherm-bumper) dol, wie verzint er ook een tapse bus in kunststof voor dat soort constructies… Heb het bij het hermonteren opgelost met een bout met moer door het gat.
Schermloze Xantia.
Het eindresultaat mag er zeker zijn, staat een stuk beter! En gewoon géén kleurverschil!
Voor en na:
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Mooi werk Jochem!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 11788
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Och. Kleurverschil… Mijn Xantia zit in de fabriekslak, en dat ding hééft me toch een eind kleurverschil Maar: goed werk! Dat ziet er zeer zeker een stuk netter uit!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zeker! Is weer nieuw!
Citroen!