Heren en dames,
Mijn Xantia geeft een vreemd geluid bij accelereren, sinds gisteravond. Het klinkt als een geluid dat ergens tussen schuren en brommen zit, en alleen tijdens optrekken. Het is constant aanwezig met optrekken maar wel met korte tussenpozen; gnn..gnnn.gnnn.gnnn.
Lastig een geluid te omschrijven
Dus geen geluid bij constante snelheid. In 1e en 2e versnelling het meeste geluid, daarna steeds minder en in 5 eigenlijk niet meer. In de achterruit versnelling is het helemaal niet aanwezig.
Gister zijn er werkzaamheden aan de auto geweest, hydractief blok voorzijde uit elkaar en gereinigd, nieuwe einddemper geplaatst en achterste hoogteregelar schoon gemaakt.
Iemand een idee?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Doet me enigzins denken aan het geluid van het tussenlager van de rechter aandrijfas, toen die bij mij stuk was. Ook alleen bij accelereren en remmen op de motor. Lager zit bij de achterste motorsteun.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Jap dat klinkt mij best wel logisch. Hoe is dit te testen? Is deze gemakkelijk te vervangen?
MJ
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Gisteren is er een nieuwe einddemper geplaatst??? Waarschijnlijk een van het merk bosal. Dan is de kans groot dat de gehele uitlaat naar voren wordt geduwd. Hierdoor wordt de bocht na het spruitstuk tegen de tussenbalk van het onderstel geduwd bij accelereren. Haken van de einddemper bijbuigen lost het probleem op. Ik spreek uit ervaring.
Groet JanS
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
Ook dat klinkt logisch! Ik ga even knutselen dit weekend.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Heb zojuist onder de auto gekeken, tussenbalk en uitlaat zitten 5mm uit elkaar, heel weinig dus en er is al een kleine verbuiging in de tussenbalk zichtbaar. Ik ga er vanuit dat dit het gewoon is.
Ik laat het nog weten, bedankt zover!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Ik heb medestadgenoot Marcules gisteren geholpen, we moesten de ophangsteunen van de einddemper inderdaad bijbuigen, anders was de afstand tot de flens van de middendemper, veel te groot. Einddemper is een (originele) van Walker, dat zit dus wel goed, de middendemper is van Bosal.
Om dit topic compleet te maken: Ophangpunten van de demper bijgebogen, probleem voorbij!
Thnx iedereen voor het meedenken.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Jij ben zo langzamerhand een uitlaten specialist geworden
Je snapt wel hoe blij ik was dat ik dit ophangpunt kon bijbuigen zonder de uitlaat eronder vandaan te halen….. dat was dan de 4e keer geworden
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1