13 van de 92
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
Gert z’n Digit oftewel “de karakterbak”..
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 april 2011 09:07 PM
  [ # 181 ]

Volgens mij denken de experts daar anders over…
WD 40 is dacht ik geen smeermiddel, maar een water dispenser, oftewel een water verdrijver.

Ook heb ik al diverse experts horen zeggen dat contactspray troep is en een isolerende laag achter laat. Iets wat je dus totaal niet wil op contacten Confused

Als de contacten schoon zijn zet ik ze zelf altijd in de vaseline, dat voorkomt corrosie en vocht bij de contacten en het is lekker dik.

Hopelijk kan iemand dit nog even aanvullen Wink

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 07 april 2011 09:11 PM
  [ # 182 ]

Graag, voordat ik contactspray erin spuit!  Confused

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 07 april 2011 09:13 PM
  [ # 183 ]

Voor het schoonmaken je kan natuurlijk altijd remreiniger gebruiken, dat is veel goedkoper en laat geen laag achter Wink

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 07 april 2011 10:50 PM
  [ # 184 ]

Helaas vandaag niet kunnen klussen, maarja sommige dingen zijn toch belangrijker dan klussen..
.
.
.
.
.
.
.
.

Maar goed, wel een update van het werk van gister:


De nieuwe benzineleiding gemonteerd en een kleine aanpassing qua plek van het benzinefilter.




Waarom ik de benzinefilter daar heb geplaatst en niet op de ouwe plaats? Omdat volgens de BX-rijders véél BX-en zijn afgebrand door een lekkende filter precies boven de bougies. Mocht hij lekken dan stroomt de benzine langs de motor omlaag. Boven de motorblok heb ik hem ook niet geplaats, want anders zou de benzine op de spruitstuk lekken.


Daarna tijd om de koelingsysteem aan te pakken:

Eerst de ontluchtingspunten en de aftapplug van de waterpomp zoeken:


Waarom heb je schilderstape gebruikt? Uhm om aan te geven waar ze zitten….  Rolling Eyes

Daarna de radiator afgetapt en de waterpomp afgetapt. Een douche werd me gelukkig bespaard!
Dan de aftapplug weer gemonteerd.. (in 2 pogingen, dopsleutel bleef hangen… Maar hij zit er goed op!)


En dan…...ladies and gentleman the radiator has left the Digit!:



Blij dat hij eruit is gezien de detail foto’s:


 

Maarre wat is dat van soort aanslag? Een slecht voorteken:


 


Omdat er nu toch wat meer ruimte was, even met RX5 de leidingwerk rond de drukregelaar gedaan en wat andere dingen..



Maar.. zodra ze weer mag rijden, maak ik bij Hegru een afspraak. Of ze dan de leidingwerk bij de motor willen vervangen. Ik weet namelijk niet hoe slecht de leidingwerk is..


Inmiddels wat meer spul van RX5 besteld..

 

 

En dan de sensor nog…. Tja inmiddels is de Citroëndealer aan het kijken of er nog een dealer in NL de sensor en kilometerkabel in voorrraad heeft. Dit is natuurlijk om de toekomst veillig te stellen want ze worden niet meer geleverd..

Nouja het houd je mooi bezig.. Morgen weer verder…

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 07 april 2011 11:01 PM
  [ # 185 ]

Hmm, zo leer je nog eens wat. Is het mij in het verleden kennelijk toch diverse malen verkeerd uitgelegd… Nou ja, goed bezig iig!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 07 april 2011 11:10 PM
  [ # 186 ]

Yes…

Net een bericht ontvangen van de dealer…

Er is een nieuwe sensor en kabel gevonden… gooi

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 07 april 2011 11:32 PM
  [ # 187 ]

XM moet ook passen, wat Coen zegt, een aansluiting afdoppen. Als je zo’n ding in een BX met normale teller zou willen gebruiken moet je ook het bovenste kabeldeel van een XM gebruiken. De stekkeraansluiting is volgens mij wel anders.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 april 2011 11:49 PM
  [ # 188 ]

Gert vrind zou je je motor niet eens reinigen, afhozen dus, dat werkt straks ook een stuk
prettiger. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 07 april 2011 11:52 PM
  [ # 189 ]

Enig idee hoe ik dat het beste kan aanpakken Wes? En nee ik wil niet met een hogedrukreiniger erop spuiten..

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 08 april 2011 01:54 AM
  [ # 190 ]

Ja de hogedrukreiniger is een optie, je moet idd wel de vitale onderdelen mijden.
Met remreiniger/wasbenzine en een kwast of motorreiniger, bij sommige wasboxen kan
je ook je motor afspuiten.

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 09 april 2011 12:47 PM
  [ # 191 ]

ah jij was de klant waarover ik vragen kreeg Wink ik dacht het al bij 159A blok Smile

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 april 2011 01:34 PM
  [ # 192 ]
eXpelliarMus schreef:

.. bij sommige wasboxen kan
je ook je motor afspuiten.

Ja en dat weer weg zien te komen als alles zeiknat is…. Gaat niet werken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 11 april 2011 09:35 PM
  [ # 193 ]

Zo, ik heb weer wat te “update” geloof ik!

.
.
.
.
.
.
.

Update 9-4

Vandaag de maagdelijke radiator gemonteerd in de Digit en afgevuld:


Daarna ontkwam de motor niet aan nieuwe olie en een filter..
Gelukkig ontkwam ik aan een frise oliedouche (nouja dat frisse zal wel tegen vallen) maar de bodem van de smeerput kreeg wel een kleine douche… Gelukkig kon ik héél wat opvangen in een bak, een slang met een trechter eraan werkt niet duss…...


Na dit kwam de onstekingshuis aan de beurt. Eerst aftekenen van de juiste plek daarna loshalen schoonmaken en de nieuwe O-ring erop zettten en terugzetten.



Daarna alle bougies-kabels, verdelerkap en bobine vervangen.

De mening is verdeeld over de higtech-bobine look! Het straalt niet echt jaren 80 uit aldus een mening Wink !


Update 9-4

En dan komt zaterdag ochtend, de laatste dingen teruggezet,ook de senor…. En dan starten ennnnnn géén kik! WTF Shocked 
Mmmmmmm toch maar de ouwe rotor eens terug zetten, en ja hoor ze doet het en gaf een duidelijke rookwolk af als teken dat ze er is (iets wat de buurt niet op prijs stelde met deze rookwolk en pa zeker niet)!

Als laatste puntjes op de i de motor laten lopen tot de fan aangaat, motor afzetten en de radiator bijvullen volgens de vraagbaak..

En op de oprit gezet:

Wat een verschil met vorig jaar zeg:


Update 10-4.

Zondagochtend de digit naar de garage gebracht, met als volgauto de Xsaar.. En dan merk je pas hoe fijn de Digit over de drempels gaat, terwijl je in de spiegels ziet hoe rustig de Xsaar erover gaat!  Laughing

En dit was de beunplek waar menig überbeun jaloers op is Laughing

Deze dag komt Coen (BASISBIX) mij meehelpen, eigenlijk was ik meer een hulpje die véél leerde vandaag!
Ik kan niks anders zeggen van super echt super bedankt Coen voor het (mee)klussen en uiteraadt de gezelligheid!


De eerste belangrijkste punt waren de remmen!

We merkte al gauw op dat de remschijven ondanks de vliegroest nog best wel goed uitzien!
Maar goed ik ben een beetje eigenwijs, dus eraf met de schijven en nieuwe erop achter en voor!

De achterste remklauwen hebben we gedemonteerd en schoongemaakt:


Daarna weer gemonteerd met nieuwe remblokken, waarvan er een zoekertje aangemaakt is. Hierdoor piepen de remblokken niet.

Ontluchten wielen erop en klaar is de achterkant:

(Jazeker ook nieuwe bandjes!)


Daarna de remmen voor vervangen en toen de proefrit gemaakt! Noudat ging perfect, Coen was verbaasd hoe goed de motor reageerde/loopte na 10jaar stil staan! Remmen nog eens getest, de hoogteregelaar voor en achter getest.. Prima!


Een klein smetje de snelheidsmeter deed het opeens niet meer, nadat ik het aan de praat kreeg zaterdagochtend…..(Grrrrrr)


Daarna de laatste dingetjes gedaan wat we konden doen:

-Bougies vervangen
-Andere ruitenwissermotor
-Een leen-knipperlichtschakelaar (die moet dus terug naar Coen, zodra ik een andere heb)
-Uhmm…. schakelaars wisselen zodat de ramen vóór dicht kunnen!
-Sensor nagelopen en gesmeerd (En hij doet het weer!)

Daarna de boel opgeruimd en nog wat wezen eten en nog wat leuke spulletjes van Coen overgenomen:


(14inch)


Update 11-4


D(igit)-Day Jaja, apk dag voor de Digit!


Laat ik gelijk eerlijk zijn Coen en ik wisten dat ze niet door de Apk komt met roest op de benzineleiding en een lekke stuurbekrachtiging…

Duss… is ze alleen afgekeurd op de leidingwerk, goh laat ik die net besteld hebben! Dus eind deze week zou ze weer een Apktje hebben.

Daarna eens een lijstje maken wat de volgende stappen zijn nr1 is in iedergeval de stuurbekrachtiging!


Vandaag ook een nieuwe (jaja je leest het goed) tellerkabel + sensor!


(Ik moet wel de sensor testen, ik heb hem namelijk perongeluk laten vallen…Grrrrrr)


Dus hopelijk vrijdag een vrolijke bericht!

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 11 april 2011 09:55 PM
  [ # 194 ]

Heel goed bezig Gert! Altijd leuk, al die nieuwe onderdeeltjes. Cool

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 11 april 2011 10:14 PM
  [ # 195 ]

Goed bezig!
Maar nu haal je Citromobile toch ook nog wel?

Jeroen

Profiel  
 
 
13 van de 92
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook