Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ons rode Xantia mormel heeft een koel probleem - de koelfan slaat niet meer aan.
Wat heb ik gedaan om storing te vinden:
30 amp zekering gecheckt (was OK) en zelfs vervangen.
thermostaat vervangen - systeem ontlucht. Geen soelaas.
Middelste (bruine zender) geruild.
Koelfan doorgemeten (is goed en loopt)
Bedrading van koelfan naar zekeringen box omgewisseld met die van andere auto.
Storing nu nog niet verholpen dus.
Nu weet ik het ff niet meer. Ik kan nog de grotere bedradingskabel omwisselen voor een andere kabelboom maar dat is ff wat meer werk.
Er zit een koelings diagnose stekker in de wagen naast de zekeringen onder de motorkap maar dat zal wel alleen door een grote goede citroen garage te gebruiken zijn? (niet de onze in elk geval, die kon ook geen tips geven)
Er is een ding wat me opviel.
Bij het loshalen van de bruine stekker op het thermostaat huis, ging (in een verder verleden) de fan altijd lopen. Dat doet ie nu niet meer. Duidt dit weer op een bedradings storing dan, vraag ik me af.
Zie ik nog wat over het hoofd hier?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Volgens mij zit het thermocontact dat de fan aanstuurt achterop je radiateur, aan de bestuurderskant. Daar zit-ie bij mijn 1.8 8V wel in elk geval. Die verdenk ik ervan stuk te zijn, mede gezien je eerdere bevindingen. Ding kost een paar tientjes en is in 10 minuten vervangen. Als je de oude met de ene hand er uit schroeft en met de andere hand de nieuwe er diect indraait ben je hooguit 100cc koelvloeistof kwijt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank je Japv. Helaas, dat thermocontact heb ik dus niet.
Ik heb jaren geleden een kapot draadje gehad bij het relais want in de ronde behuizing voor de radiateur zit. (bij mij dus)
Toen ik dat nog niet wist heb ik op advies inderdaad zo’n thermo contact gekocht, ligt hier nu nog. Ik denk dat de rechtsgestuurde xantia’s (voor de UK en IRL markt dus) deze niet meekregen. Ik heb dat ding wel in andere Nederlandse xantia’s gezien.
japv schreef:Volgens mij zit het thermocontact dat de fan aanstuurt achterop je radiateur, aan de bestuurderskant. Daar zit-ie bij mijn 1.8 8V wel in elk geval.
Niet als je een airco heb, dan is de aansturing van de fans verweven met de elektronica van de airco.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dat laatste zal bij mij dan ook wel het geval zijn.
Waar bij andere versies het thermocontact zit, zit bij mij een ijzeren vulplaatje.
Hoe het precies zit, weet ik ook niet, weet wel dat er een zogenaamde Bitron sensor is.
Verder is het zo dat de fans altijd op lage snelheid draaien bij een ingeschakelde airco.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Airco heb ik niet.
Inmiddels geconstateerd dat de rode draad op de stekker naar de koelfan voedt, uitkomt bij het zwarte relais naast de ecu.
Dus dit relais maar eens omgewisseld.
Wel handig, een losse draadboom om te zoeken.
Eigenlijk begin ik gewoon te twijfelen aan de nieuwe thermostaat. Die ga ik binnenkort maar weer eens even demonteren. Dat gezegd zijnde, zijn de meeste storingen die ik tot dusver had bij deze auto terug te voeren naar electr. probleempjes en dat vind ik persoonlijk gelijk de vervelendste.