Vergeten te posten, de motor verbruikt een beetje olie, omgerekend c.a. 1 L op de 10.000km.
Nu is dat heel acceptabel, alleen is het irritant dat het verschil tussen min/max 250ml is, je moet dus elke 2500 a 3000km een scheutje bijvullen.
Er zit nu Shell Helix-HX7 10W40 in, ik vraag me af of er ook 5W40 in mag, volgens de website van Shell mag er HELIX ULTRA 5W-40 in.
In dit boekje van Citroen zelf word zelfs 5w30 voor geschreven.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Inderdaad, dat boekje heb ik pas ook gevonden, 5W30 zou ook zuiniger zijn.
Vrijdag maar eens bij de dealer vragen, ik ben er dan toch.
Twee opmerkingen:
5W40 is volsynthetisch, 10W40 is half synthetisch. Ik herinner me dat er wordt afgeraden om zomaar van mineraal/half synthetisch naar volsynthetisch te gaan. Het schijnt beter te zijn om het in een paar stappen te doen via mengen. De reden is dat volsynthetische olie beter reinigt en daardoor vuil los weekt.
5W40 is dunner, dus de kans dat het olieverbruik toeneemt is aanwezig.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het verschil tussen 5w40 en 10w40 zit vooral in de viscositeit bij koude olie. Dat zal vrijwel geen invloed op het olieverbruik hebben denk ik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je hebt gelijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
sinds een 2 weken ben ik ook de trotse eigenaar van een Xantia HDI het is een break uit 10-2000.
De mijne was 90 PK maar is naar 117 gechipt. Ik gebruik dat vermogen niet om te scheuren maar het is gewoon zo lekker soepel. Er staat 270k op de teller en hij voelt nog heel fris aan. Het viel mij ook op de de tankdop niet met de cv dicht gaat dacht al dat het niet orgineel was maar lees nu dat het zo hoort zeg maar.
gr Harry
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Van harte met je HDI
Dat van die tankdop vind ik wel irritant, na zoveel tankbeurten aan een Xantia, opeens de sleutel te moeten gebruiken. Ik vraag me af of e.e.a. al voorbereid is voor een CV-motortje, het gaatje zit er wel, het motortje kost nieuw c.a. 35 euro.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
had ik hem maar uit mijn 17 jaar oude voorganger gehaald!
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Motortjes voor de CV op de benzineklep zijn ergens tijdens t2 weggelaten i.v.m. schijnbare storingsgevoeligheid door de plaats van het motortje. Geen idee of de bedrading nog wel aanwezig is gebleven, daarvoor zou je de wielkuip van je rechter achterwiel moeten demonteren en zien of er bovenin de leegte boven je wielkuip nog ergens een tweepolige stekker bungelt.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006
- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Rechts achter ligt in ieder geval de draad van de sturing van het kofferbakslot dus kan nooit een een groot probleem zijn om het aan te sluiten.
nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Neuh, is het ook niet, heb het zelf ook aangelegd in mijn Xantia. Maar als de stekker er al zou liggen, waarom dan moeilijk doen?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Er is wel meer weggelaten bij een T2, zoals het slot aan de bijrijderskant, had het niet eens gezien tot iemand hier op het forum mij er op wees.
Over de storingsgevoeligheid van de CV voor het tankklepje heb ik nooit wat over gehoord, mijn 1b met 360K en huidige TD met 340K, hebben er nooit last van gehad. Vraag me af of je het ook kan zien als je de bekleding aan de binnenkant van de koffebak verwijderd?
Ik zeg het niet graag maar inmiddels kan ik de conclusie trekken dat de 1b modellen (en waarschijnlijk ook 1a), kwalitatief de beste zijn.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik denk het niet, het zit tussen binnen- en buitenscherm in. Wellicht de aftakking van de bedrading (indien aanwezig), als je de C-stijlbeplating lostrekt?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Ik ga er wel over een jaartje naar kijken, voorlopig heeft de HDI vandaag zijn laatste kilometers gereden om een volle tank te halen. Van de week maar even schorsen, 2 diesels in de wegenbelasting is te veel van het goede, hier in Zuid-Holland is dat 2x 110 pleuro per maand