Totaal aantal Berichten: 11739
- Xantia TD SX
In elk geval niet bij mijn 1a waar de tellerbak op de schaal van de toerenteller na gelijk is aan die op de foto’s in de post van Waterman. Maar van een 1b weet ik het niet eigenlijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb hier een tellerpaneel uit een Xantia 2.0 8V, type 1b, waar 3 grote lampjes in zitten.
De teller is een mechanisch aangedreven, het paneel is van Sagem.
Blijkbaar is het voornamelijk 1b en een Sagem paneel.
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Hmm, ik heb een Jaeger met kabelaangedreven teller en kan me niet herinneren dat er grotere lampjes inzaten. Ik heb ook een Jaeger met elektrisch aangestuurde snelheidsmeter uit een 1b TCT liggen, ik zal die eens zien of daar grotere lampjes in zitten.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
- Xantia TD SX
Zo, vandaag laten doen: twee nieuwe lappen rubber onder de Xantia. Michelin X Energy. De achterste twee naar voren gezet en het nieuwe rubber achterop. Is meteen het vage scheef sturen dat er wel/niet was over. Maar het zal mij benieuwen of dat zo blijft. Anders later nog even een rondje uitlijnen laten doen.
Derk
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
- Xantia TD SX
Vandaag, of nou ja, gisteren, met Geoarthc35 achter een sleurhut aan geweest. Over het hoe & wat zal ik morgen eens wat meer uit de doeken doen. In ieder geval is 660 km op een dag in de rondte kachelen met de Xantia nog steeds geen straf Wat marcheert dat toch monsterachtig, zo’n ouwe TD.
Goed, morgen (vandaag) even de foto’s van de camera naar het net regelen en dan meer nieuws over de sleurhutperikelen…
Derk
- Xantia TD SX
Sleurhutperikelen…
Zoals gezegd: gisteren met medeforummer Geoarthc35 naar een sleurhut wezen kijken: een Otten Speurder uit 1971. Het ding staat te geef in Zegveld, en volgens de advertentie ws het ding ‘absoluut waterdicht’. Op de foto’s zag het er allemala wel heel redelijk uit ook, en misschien was dit wel een betere move voor George dan het oplappen van zijn eigen Zwerver? Kortom, eropaf!
Dat was met de Xantia helemaal geen straf, met dat mooie weer een stuk sturen. Waarbij we het feilloos presteerden om wegens verkeerd adres te verdwalen in Meije - het randstedelijke nergens, maar wel een mooie omgeving. Jammer dat de KLM er er af en toe zo laag over meent te moeten scheren en er ligt daar een weggetje dat de term ‘fietspad’ amper waardig is, maar zo weggemoffeld achter Bodegraven is dat eigenlijk des te leuker.Je wilt er alleen geen landbouwverkeer tegenkomen.
Hoe dan ook, na een extra belletje hadden we betreffende absoluut waterdichte, slechts één slecht plekje, sleurhut al snel gevonden, en het was deze:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-AEA3R678.jpg[/img]
Dat zag er al wat minder uit dan op de blijkbaar al wat minder recente foto in de advertentie - en voor ons beide niet helemaal onverwacht nadat het ding anderhalf jaar in wer en wind buiten had gestaan en door een boer vrij lomp op dit parkeerplaatsje was geknikkerd, leidende tot klachten van omwonenden, kanoërs en de gemeente Woerden.
Waterdicht? Mwah:
Schimmelen deed het ding wel. Uiteindelijk durfden we het apparaat niet eens te manoeuvreren omdat je de handvatten zo van de caravan af trok (heel gaar, zwart geworden berken triplex met een polyesther huid). Op diverse grote stukken miste het houtwerk, of althans het was zo sponzig geworden dat het al vies voelde om aan de polyesther buitenkant te komen. Omdat we er niet op vertrouwden dat het hok op het chassis zou blijven staan, hebben we er maar van af gezien om ‘m naar Fryslân te verslepen. Maar als iemand in die buurt nog een goed chassis voor een aanhangertje zoekt - het stalen onderstel is op het neuswiel na nog wel intact… Het hok wat r op staat moet als verloren worden beschouwd. Tamelijk jammer, maar helaas.
Dus bleef dit het beeld. Geen Otten op de haak van de Xantia (dat had er trouwens niet eens verkeerd uitgezien, voor sleurhutbegrippen) - de thuisreis verliep des te vlotter. Hoe dan ook, aan de Xantia kun je dit soort acties wel toevertrouwen. Wat een berefijne reiswagen is dat toch, en het torretje vindt dit soort lange trips ook gewoon nog steeds leuk na meer dan 443.000 km
Het enige dat nuttig leek om te doen, na deze rit, is eens even de airco laten vullen. Maar goed, dat is ook het eind van de wereld niet natuurlijk.
- Xantia TD SX
Je kunt wat te doen hebben met zo’n Xantia hoor. Nu ook weer een k*tklus zeg…
Batterijtje van de AB moest vervangen worden
445k reeds gepasseerd; het geschatte jaarkilometrage komt op ongeveer 40k (nu net de 30k gepasseerd sinds 7 juli 2010). Binnenkort moet er maar weer eens verse olie op. Ook een verversingsbeurt LHM staat nu echt op de rol, mogelijk met preventief even een voorraadbolletje. Zal wel volgende maand worden, schat ik.
Derk
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
het zit ook niet mee met zo’n karakterbak.
Patrick
- Xantia TD SX
445700 - olie + filter, brandstoffilter en luchtfilter vervangen. Op naar het volgende beurtje
Derk
Interrieur filter vergeten, of heeft een 1a dat niet?
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nee, sowieso niet als ze geen airco hebben.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
als ik het mij wel herinner, uit de tijd dat deze auto nog van de vader van een actieveling hier was, heeft deze auto wat interieurvoorzieningen alles: airco, standkachel…
Dat dacht ik ook, zo een beetje full options.
- Xantia TD SX
Ja, klopt, deze heeft de meest merkwaardige voorzieningen. Dus bij een helemaal complete filterbeurt had die van het interieur ook gemoeten.
Maar het interieurfilter (hij staat wel in de boeken voor dit apparaat) heb ik nog even laten zitten. Ik krijg geen koppijn in de auto en meuren doet het ook niet (behalve als ik een sigaar opsteek ). Dus dat zien we bij het volgende beurtje wel weer; dat onderdeel kan prima naar behoeft vervangen worden. Anders, als het actieve aircogebruik weer losbarst, merk ik het snel genoeg en prak ik er dan één op. Ook geen wereldklus immers.
Overigens hebben jullie op zich wel gelijk - in mijn Japanner zat een filter dat kennelijk meer dan een ton gezeten had; die was letterlijk inktzwart geworden. Maar dat rook je dus ook wel
Derk
Die dingen zijn vrij snel vuil, dus elke beurt vervangen is aanbevolen.
Voor je het weet ben je verkouden en dat komt dan vaak door een vuil filter, de lucht gaat er namelijk altijd doorheen, ook als de airco uit staat.