Hebben jullie hier ook last van?
Tips?
De roest zit onder dat koperkleurige ronde onderdeel waar je de tuit van de benzineslang indoet.
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
toch even losschroeven en schoonmaken allemaal,
bij mij begon dat ook zo, en nu is het een groot gapend gat bij de tankdop, dat moet nog even bij geplolyesterplamuurdlaswerkextrablikeropschroeven zegmaar
Maar ik wil wel even benadrukken dat het echt héél lelijk kan worden als je er niet op let. als je het achterwiel er uit schroeft kun je er zo bij, de 3 schroefjes los, en je hebt zo de slang in je handen.
Zorg er wel voor dat je dat níet rokend doet
suc6!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Okee, gelukkig rook ik niet
Schoonmaken en ergens mee insmeren? Ik heb nog wel van dat spul dat roest omzet in een zwarte laag, en ik lees hier erg vaak iets over Owatrol?
Dat soort goedjes zijn er van verschillende merken en berusten op een chemisch proces, waarbij ijzeroxide inderdaad veranderd in een soort plastic achtig spul.
Een deel van dat proces kan je ook doen door het een aantal uur bloot te stellen aan fosforzuur. Fosfurzuur lost wèl oxiden op maar géén metalen. Het zit als voedingszuur in bijvoorbeeld cola, vandaar de mythe van cola als roestoplosser. Fosforzuur zit ook in vloeibare snelontkalker voor koffiezetter, strijkijzer, etc.
Ik gebruik het om kleine onderdelen en metselgereedschap weer blank te maken. Een fosforzuuroplossing van 1 tot 2 % is al voldoende om na een halve dag tot een nacht het gewenste effect te hebben. Naarmate je een sterkere oplossing gebruikt gaat het vanzelfsprekend sneller.
Na de reactie blijft een zwart laagje achter op de plaats waar roest was: De ijzeroxide is veranderd in ijzerfosfaat. Dat ijzerfosfaat is gemakkelijk af te wassen met water en een (tanden)borstel. Daaronder komt glanzend helder staal tevoorschijn.
Die koper/messing-achtige look van veel onderdelen aan de auto is overigens gepassiveerd verzinkt staal. Elektrisch verzinkt staal dat is nabehandeld met een of andere chroomoplossing.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
vandaar de mythe van cola als roestoplosser.
Werkt Cola nu wel of niet dan?
Jeroen
Ja, cola werkt, omdat er fosforzuur in zit. Het erodeert ook je tandglazuur. Het koolzuur bevordert een en ander ook nog een beetje.
`verum ipsum factum’
m’n breakje heeft het ook, ik ga er een andere tank mond in zetten…
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
ik heb hier nu ook last van,
maar hoe kom nu toch aan een ander tank-mond, ik zoek me een aap…
Totaal aantal Berichten: 27896
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat wordt lastig die zijn NFP (niet meer leverbaar).
Om het nog eenvoudiger te maken zijn er diverse uitvoeringen… Zo heeft een BX met extra tankje een andere dan een BX die geen extra tankje heeft.