Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Bij het omhoogkomen van de BX door middel van het verzetten van de rijstand duurde het altijd al lang voordat de voorkant omhoog wilde komen en ging dat gepaard met behoorlijk wat kraakjes. Als de achterkant van de auto volledig omhoog komt en het neusje staat met de snuit naar beneden en ik duw de hendel een paar keer naar voren en naar achter komt de voorkant ook. Dat dit een probleem is van de hoogteregelaar geloof ik wel en daar zal ik binnenkort ook wat aan gaan doen maar het gekraak van de voorpoten komt nu (na het vervangen de veerbollen) ook tijdens het rijden in bochten voor.
Heb al een heel busje telfonspray in die voorpoten leeggespoten maar dit helpt niet. Zojuist heb ik het nog en paar keer geprobeerd en het is duidelijk dat de rechtervoorpoot kraakt. De linker is lekker rustig.
Nu is mijn vraag of de volledige poot vervangen moet worden of zit het in een klein gedeelte van de veerpoot? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik een goede veerpoot (of dat juiste onderdeel) heb die ik eventueel kan proberen te monteren. Is daar toevallig ook een how-to of iets dergelijks van?
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
En dan nu wordt het nog erger.
Van die hele veerbollenbeurt merk ik niks! ‘t lijkt zelfs wel of het eerst beter veerde dan nu?
Banden lijken ook weer te trillen terwijl ze laatst uitgebalanceerd zijn, en twee vervangen. Morgen even naar laten kijken.
Motor houdt nog steeds in (ook met nieuwe bougiekabels) en bij gas los schudt ‘ie.
Naast dat de veerpoot ook kraakt en de hoogteregelaar waarschijnlijk ernstig verstopt zit lijkt het ook wel dat hij soms de ‘verhoogde rijstand’ pakt in plaats van de normale rijstand.
En dat de BX zo slecht schakelt wordt nu gewoon ronduit irritant!
Niemand die ideeën heeft?
Is dit de BX waard? Verkopen heeft geen zin heb ik al gemerkt. Zou deze BX in onderdelen wat opleveren?
Gr.
Bas
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Punaxio schreef:Van die hele veerbollenbeurt merk ik niks! ‘t lijkt zelfs wel of het eerst beter veerde dan nu?
[knip]
Naast dat de veerpoot ook kraakt en de hoogteregelaar waarschijnlijk ernstig verstopt zit lijkt het ook wel dat hij soms de ‘verhoogde rijstand’ pakt in plaats van de normale rijstand.
[knip]
Wat je beschrijft heb ik ook gehad en dat had niets met de hoogteregelaar te maken (vervangen maakte niets uit), maar alles met rotte veerpoten. Dat heeft me ook een octopus gekost omdat de retourstroom uiteindelijk te groot werd. Toen de veerpoten vervangen waren reed en veerde het weer als nieuw en klopte de rijhoogte ook weer, die eerder altijd te laag of te hoog was. Dat is op zich een klusje van niks als je ‘t zelf doet.
Punaxio schreef:Nu is mijn vraag of de volledige poot vervangen moet worden of zit het in een klein gedeelte van de veerpoot? En hoe kan ik er voor zorgen dat ik een goede veerpoot (of dat juiste onderdeel) heb die ik eventueel kan proberen te monteren. Is daar toevallig ook een how-to of iets dergelijks van?
Veerpoten kun je hier vast wel ergens vinden, op marktplaats komen ze ook regelmatig voorbij. Haal gewoon ‘s een voorwiel van je BX en kijk hoe het allemaal in elkaar zit. Onderaan de poot moet de fusee los (1 bout), bovenaan 3 bouten, 1 leiding en de veerbol moet eraf. En nog 2 retourslangetjes lostrekken, of beter: schuiven. Als je tweedehands veerpoten gebruikt (zoals waarschijnlijk), check dan of de veerpootretouren daarvan nog goed zijn of dat je ze van de oude poot over moet zetten. In dat laatste geval kan het handiger zijn om dat te doen terwijl je de nieuwe veerpoot nog niet hebt ingebouwd.
Oja, de hele veerpoot moet vervangen worden.
Zoals BeerPeet al zegt, het vervangen van de veerpoten stelt helemaal niks voor. Ik heb het al 6x gedaan bij mijn BX. De uitdaging zit in het vinden van goede veerpoten, bij mij is dat tot op heden niet gelukt, mijn BX veert ook bijzonder slecht, en de hoogte klopt ook niet: de neus ligt de eerste minuten veel te dicht op de grond.
deur63 schreef:Zoals BeerPeet al zegt, het vervangen van de veerpoten stelt helemaal niks voor. Ik heb het al 6x gedaan bij mijn BX.
Dat kon niet in één keer goed?
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
Ik kan me voorstellen dat 5 vd 6 setjes veerpoten net zo kraken als de veerpoten die nu onder mijn BX zitten dat je het weer opnieuw gaat proberen!
Ik dank u allen hartelijk voor uw reacties! Zal binnenkort eens op een sloopauto kijken hoe dat precies zit en proberen wat los te halen voordat ik het bij mijn eigen BX probeer.
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Als je maar 1 veerpoot zoekt kan ik je wel helpen aan een exemplaar met maar een paar maanden ervaring.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 12-05-2009
- BX 19TGi Routière
- XM 2.0i 16V SX
- Xantia 2.0i-16v Break
BasisBIX schreef:Als je maar 1 veerpoot zoekt kan ik je wel helpen aan een exemplaar met maar een paar maanden ervaring.
Quanta costa?
bearwil schreef:Veerpoten op Marktplaats:
Die bod van 10 euro is al van mij. Nog even wat heen en weer mailen wat betreft de prijs.
Nogmaals bedankt allen!
Huidige Citroëns:
Citroën Xantia 2.0i-16v Break 08-DX-HT
Citroën BX 1.9 TGI Routière 1992 FS-ZR-05
Citroën XM 2.0i-16v 1999 26-KDN-5
Citroën BX 16TGi Break 1991 ZV-77-PT
Citroën BX Biarritz 1989 XP-83-LH
Ex: AX (4x) BX (6x) Xantia (6x) C4 (1x) XM (3x) Xsara (1x) GSA (2x) C5 (1x)
Ik vond op de Citroën onderdelensite ook een reparatieset voor de veerpoot.
onderdelennummer 95650941 geeft ook wel resultaten in google.
Maar is zo’n set handiger te monteren in plaats van een tweedehand veerpoot? En is de veerpoot daarmee dan ook als nieuw?
Bij een tweedehands veerpoot weet je ook niet of ze nog goed zijn natuurlijk.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Punaxio heeft geen BX meer maar een AX, even om verwarring te voorkomen
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91