Beste medeforumers,
Sinds een paar maanden zit ik zonder bx. Deze heb ik verkocht aan een kennis. Maar dit terzijde. Gisteren belde die kennis mij op met de mededeling dat de accu op was en dat de auto alleen startte door aan te duwen.Dus ik snel een accu gehaald en deze in de bx gezet. Gewoon polen los, accu los, nieuwe accu vast polen erop, starten en alles draait en doet maar aanslaan ho maar. Kan het zijn dat de ecu de weg kwijt is? Of zit er een zekering in de accu kabel die door het aansluiten kapot is gegaan. Ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Citroen Bx Deauville 1993
ik geef toe dat mijn probleem een beetje vaag is.
Vanavond maar eens kijken of ze vonkt en of ze sap krijgt.
Citroen Bx Deauville 1993
even een update:
auto start niet met startmotor, hij start wel met aanduwen….
en ook echt direct.
Citroen Bx Deauville 1993
Startmotor draait wel, ook op de juiste snelheid?
accu is vol, startmotor draait als een trein, brandstofpomp loopt
Ik verdenk het contactslot, omdat als je hem aanduwt het contactslot in een andere stand hebt dan wanneer je hem probeert te starten met startmotor. (is dit logisch?)
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 6137
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het zou best eens kunnen. Met een ander slot (hoef je nog niet eens in te bouwen om te kunnen proberen, alleen even stekkers op de zekeringkast wisselen) heb je dat zo uitgevonden.
nog iets, tijdens het starten slaat de brandstofwijzer helemaal naar nul. Is dit altijd zo? Het valt me nu ineens op..
dus de startmotor gaat draaien, en flop slaat de meter naar links uit.
Citroen Bx Deauville 1993
dit is altijd zo, volgens mij om de simpele reden dat de accu even alle stroom nodig heeft om te starten;
als het nog niet opgelost is; ik heb startproblemen de afgelopen dagen verholpen door de Bobine te vervangen, en de ontstekingscassette te vernieuwen, toen was het verholpen
wat ik geleerd heb de afgelopen dagen, zo werkt het zo’n beetje en in die volgorde zitten de dingen gemonteerd:
1. accu
2. bobine, maakt van de laagspanning van de accu, hoogspanning zodat de bougies kunnen vonken, een omgekeerde transformator
4. ontsteking
5. ontstekingsmodule/cassete (is een plaatje met een aansluiting die aan de zijkant van ontsteking geschroefd zit, zorgt dat de vonk tegelijkertijd plaatsvindt met het oomhoog gaan van de zuiger in de cilinder.)
5. vonkverdeler, hier wordt de stroom gesplitst naar de vier bougies
(6. vonkvervoeger, zorgt dat op hogere snelheid, de vonksnelheid aangepast wordt aan de zuigersnelheid, het haalt dus wat meer vermogen uit de motor)
7. bougies
als ik de middelen weer heb, zal ik eens zoen of ik er foto’s bij kan plaatsen, als dat wenselijk is…
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Check anders ook even je massa aansluitingen op de motor/bak en de carroserie.
Nou, het was inderdaad de ontstekingscassette. Raar dat zoiets kapot gaat. Ik heb het niet zelf opgelost maar de wegenwacht. Het was een bekend probleem met deze motor zei hij. Ook weer opgelost. Iedereen bedankt voor meedenken.
Citroen Bx Deauville 1993