Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooi Jochem, dat nephout staat inderdaad prima!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Mogelijk heb je nog een plug in de cartepan zitten, aan de achterkant, daar kan een olietemp.sensor in. Een carterpan van aluminium (auto met airco) heeft dat wel, let dan wel op dat je met het verversen van de olie, c.a. een halve liter minder in gooit, inhoud van alu carterpan is kleiner.
De kindersluiting vind ik wel vedacht hoor, ga je binnenkort beschuit met muisjes trakteren
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Uhm, nee, wees niet bang, voorlopig nog lang geen beschuit met muisjes in huize Jochem & Alette En voor hoever ik weet heeft een stalen carterpan van een aircoloze t1 geen extra gat voor een sensor. Kan me ook niet herinneren dat ik die ooit ergens in m’n pannetje heb zien zitten.
Enne, wat vind je van m’n nephout, Sohail?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als er dan toch een alu carterpan onder gaat, kun je de uitdaging overwegen om er airco in te bouwen
Ehm ja dat nephout, is helaas niet echt mijn ding, ik wil het uit de HDI hebben
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Airco ga ik niet inbouwen, ik herhaal dat nog maar eens Ik heb geen zin om een andere HP-pomp met bijbehorende leidingen, een andere dynamo, een aircopomp en leidingen en dergelijke te moeten aanschaffen en installeren, wordt me domweg te duur en te complex.
Trouwens, gistermorgen heb ik bij GAOS in Emmeloord een nieuwe HD-leiding naar de voorpoot RV gehaald, en gelijk die voor LV ook meegenomen voor op reserve. Samen slechts €12,- ‘s Middags die er, met hulp van m’n vader, ingeknutseld. Wat een priegelwerk om die leiding achter het blok langs het schutbord, achter de kacheslangen en een hele tros HD-leidingen langs eruit en weer erin te krijgen…, Maar het is gelukt, en hij lijkt vooralsnog lekvrij te zijn!
Dit was het lekkagepunt, her en der veel LHM-vettigheid, en af en toe een druppel op de balk:
De sloper was motorloos, dus ik kon er goed bij en kon goed zien waar ik bij m’n eigen auto op moest letten:
Gelukkig niet in de volle zon op straat, maar comfortabel in de schuur van m’n ouders:
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Leuk dat je vader ook meehelpt!
Die van mij had twee linkerhanden…
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Die van mij gelukkig niet, en dat op z’n 69e! Erg blij dat ik zo’n pa heb, ik leer elke keer weer van hem
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Wat eem schijtklus zeg, maar nog wel te doen bij een 1.8i zonder airco.
Is de eerste foto ervoor of na montage van de nieuwe leiding?
Volgens mij zie ik de modificatie daar zitten, dat witte plastic buisje.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Idd een doable schijtklus. Alle detailfoto’s zijn van vóór demontage. Op beide RV-leidingen zaten geen witte buisjes, op beide LV-leidingen weer wel vreemd genoeg. Om er voor te zorgen dat de ‘nieuwe’ leiding vrij loopt van de carrosserie hebben we net zo’n beugeltje met rubbertje gebruikt als dat aan de veerpoot zit (op de bovenste foto linksbovenin) in plaats van zo’n naar hoekstukje.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Een rubberen beugeltje of stukje schuimrubber met een tyrap schijnt ook de officiele modificatie te zijn. Links heb je het probleem niet van het kapot schuren, het is alleen rechts.
Bij mijn 1.9D had de garage een koppelstuk tussen gezet, wat ook een schijtklus was ivm de airco leidingen, vervangen is hier geen optie, tenzij je de motor eruit haalt.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gisteren op de Xantia-meeting in De Meern heb ik een bijzonder accessoire op mijn auto gemonteerd, dat ik onlangs via eBay in Engeland heb gekocht:
Koplampbeschermers! Origineel Citroën-accessoire, aldus een Finse Xantia-website. Het artikelnummer komt ook voor in de Citroën database. Nou hebben die dingen weinig toegevoegde waarde (een ander lampglas is makkelijk voorhanden, een nieuw setje beschermers niet) maar ik vond het wel een leuke gadget.
Na afloop van de meeting ben ik naar Diemen gereden om daar een splinternieuwe radiator op te halen voor mijn Xantia. De nieuwe 83 graden thermostaat en de uitgespoten radiator geven wel een iets beter resultaat bij snelwegverkeer, maar nog steeds niet wat het wezen moet. Nog altijd bij warm weer rond de 95 graden of iets daarboven. En aangezien het type radiator voor mijn Xantia bij de dealer inmiddels niet meer leverbaar is (getuige de notatie ‘NFP’ in hun database) kon ik deze niet laten staan.
En ik kreeg er nog vijf liter originele Citroën koelvloeistof bij. Totale nieuwwaarde bij de dealer? Iets meer dan 300 euro. Wat heb ik er voor betaald? Zes tientjes! Binnenkort dus de radiator vervangen.
Daarbij vraag ik me het volgende af: ik wil ook graag het koelsysteem spoelen/reinigen. Nou lees ik op allerlei websites dat je dit kunt doen door het koelsysteem leeg te halen, te vullen met water of goedkope koelvloeistof en daarbij een in water opgelost vaatwassertablet of een dosis vaatwasserpoeder te doen, om door de ontvettende werking daarvan allerlei vuil en olieresten e.d. los te krijgen. Boeltje dichten, motor goed warm laten draaien (evt. ook door tijdelijk de thermostaat te verwijderen) of een stukje rijden, boel er weer uit en dan de verse, nieuwe koelvloeistof erin. Iemand ervaring hiermee of andere/betere suggesties? Er zijn ook speciale spoelmiddelen te koop, maar die zijn vaak duur en vrij agressief.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Leuk accessoire!
Citroen!
Ik zou het een en ander aan slangen loshalen en gewoon de tuinslang erin hangen..
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
De tuinslang met water zou ik niet doen, er blijft anders altijd wel water achter.
Zoiets is echt voor de zwaar vervuilde koelsystemen waar barsleak rommel enzo in heeft gezeten.
Gewoon de nieuwe radiateur monteren en grote kans dat het koelprobleem verholpen is, dit heb ik met mijn Xantia ook gehad.
Waarom de winst op de onderdelen niet deels gebruikt voor wat reinigingspul van Forte? Ik heb met verschillende produkten ervaring opgedaan en ben er enthousiast over: http://www.forte-nwe.com
Enne, ik heb geen aandelen in Forte!
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer