Totaal aantal Berichten: 4911
- C15 GV (Grand Volume)
Nadat de sproeier van mijn ruitenwisser (voorzijde) niet meer wilde sproeien, ben ik eens op onderzoek uitgegaan en heb ontdekt dat het slangetje dat naar mijn motorkap loopt niet lekker zit en door is gesleten/gescheurd en dus vervangen moet worden (repareren lijkt me niet heel zinvol en ook niet echt haalbaar)!
Voorzover ik kan beoordelen moet ik om het gehele slangetje los te kunnen halen, mijn voorscherm demonteren ! Zie ik dit goed? Lijkt me geen onmogelijke klus, maar wil even zeker weten dat ik niet aan iets begin dat niet nodig is
Kan ik zo’n slangetje bij de automaterialenzaak halen?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Als je er goed bij wil komen, moet inderdaad het scherm eraf, persoonlijk vind ik dat geen fijn klusje.
Het scherm zit met een puntlasje vast (los boren) en vastgekit.
Je kunt beter een stukje afsnijden en een koppelstuk met een stukje nieuwe slang eraan.
Totaal aantal Berichten: 3167
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Voorwiel eraf, wielkuip eruit zou volgens mij ook moeten kunnen. Minder werk, maar ook iets mindere toegang. Maar mij lijkt dat makkelijker.
Bovendien gaat het slangetje door het binnenscherm met een koppelverbinding. Dus van reservoir tot binnenscherm is 1, en van binnenscherm naar motorkap is 1. Om bij het koppelingetje te komen kun je ook langs je paravanplaat proberen te friemelen. Of gewoon doorknippen bij de scheur en een koppelingetje ertussen, zoals ZX1.4i al suggereert.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Wielkuip eruit heeft geen zin, dan kom je er ook niet bij, het slangetje loopt echt aan de binnenkant van het scherm. Gewoon afknippen en een koppelstukje is de snelste en meest makkelijke methode.
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Is ook.
we zijn inmiddels alweer een poosje verdder maar ik wil toch ff aanhaken .
bij mijn Xantia sproeit helemaal niks meer, ook niet de achterraAmsproeier, pompje werkt , maar niks water, waar moet ik zoeken ??? en kan ik er bij komen .
M.V.G
Louis & Roeleen
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Er lekt dan ook niks onder de auto weg tijdens het ‘sproeien’? Ook geen lek reservoir ofzo? Tank en pomp zitten achter de voorbumper, op de uitserste rechter voorhoek.
waAr het spul zit weet ik , heb de slangen los gehad van de pomp , maar kan ze allebei niet doorblazen , er lekt wel een heel klein beetje water daar , maar dat komt door het gerommel wat ik doe ,
dat ik die slangen niet kan doorblazen vind ik vreemd, en dat iik het pompje hoor wil natuurlijkook niet zeggen dat ie water pompt,ik heb al een los slangetje op de pomp gehad , maar het lijkt me dat er geen wAter uit komt.
M.V.G
Louis & Roeleen
Totaal aantal Berichten: 21
- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Als er met een los slangetje ook geen water uitspuit dan is de oorzaak wel duidelijk denk ik…
Pompje vervangen en klaar ...
Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI
daar lijkt het wel op, ik wil nog ff met een 2e persoon kijken wat er precies gebeurt, ik hoor het pompje wel….wat ik zo vreemd vind is dat ik losgemaakte slangetjes niet kan doorblazen .
M.V.G
Louis & Roeleen
Totaal aantal Berichten: 21
- Xantia 2.0 HDI Berline
- Xantia 2.0 HDI Berline
Hangt er van af langs welke kant je wil doorblazen.
Er zit mogelijk een anti-terugloop ventieltje tussen.
Als je van de kant van de sproeiers blaast kan dat geblokkeerd zijn.
Langs de kant van het pompje zou het moeten kunnen.
m.v.g.
Luc
Xantia Break 1.9 Turbodiesel
Xantia 2.0 HDI
van dat terugloopklepje dacht ik ook al , dus van onder geprobeert…..niks dus, van boven aanzuigen gaat ook niet.
dan vraag ik me af hoe het kan dat allebei de slangetjes dicht zitten, ik weet zo niet welke voor de voorruit zijn , ben van plan alles los te trekken en nieuwe te leggen , maar dat kan toch niet de bedoeling zijn , ook zit alles (de slangetjes ) vast .
M.V.G
Louis & Roeleen
Als het voor en achter niet sproeit, dan kan het bijna niet anders dan dat het pompje stuk is.
Ik heb dit wel vaker gezien, ook bij Renaults, waar een identiek pompje inzit.
Het pompje kan 2 kanten opdraaien, en heeft 2 aansluitingen, voor en achter sproeien.
Nieuw pompje kost c.a. 2 tientjes bij een automaterialenzaak, of 40 euro bij de dealer.
we gaan ,m dan maar vervangen , bedankt voor de tips .
M.V.G
Louis & Roeleen