Dat spul lost ook kalksteen op, niet aan te raden als je een oude radiateur heb welke nu dichtgehouden word door de kalkaanslag aan de binnenkant. Aangezien Jochem er toch een nieuwe in gaat zetten, kan hij dit spul prima gebruiken met de oude radiator, na het spoelen vervolgens de nieuwe radiator er in.
Eventueel een keer naspoelen met goedkope koelvloeistof van de action om alle resten eruit te krijgen en daarna afvullen met het originele spul van Citroen of SP14.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Makes clear sense, gaan we doen. Nou vermoed ik alleen dat de 5 literflessen koelvloeistof die ik bij de radiator heb overgenomen waarschijnlijk 5 flessen onverdunde antivries zijn. Het artikelnummer op de flessen (9979.78) wordt door Citroën als antivries omschreven in hun database. Kan ik dus alsnog 7 liter verse kwaliteits-KVS kopen…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Als dat pure antivries is, zou ik het laten voor wat het is en er SP14 in gooien.
Dat spul is niet goedkoop, maar wel erg goed en speciaal voor PSA motoren.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Tot nu toe gebruik ik KVS van Brega, het eigen merk van de Brezan. Kost €16,50 per 5 liter. Kroon SP14 kost ongeveer het dubbele volgens mij. Is dat Brega-spul zoveel minder dan?
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Geen idee wat de samenstelling van het Brega spul is, SP14 is echt anders dan de doorsnee kvs.
Zie Link, en dan download productblad.
De groep mensen waarmee ik sleutel, gebruiken het allemaal in onze Citroen en hebben er goede ervaring mee.
Als je een keer hier in de buurt ben, kan ik 2 kannetje SP14 voor je regelen, kost bij mijn leverancier in iedergeval minder dan wat je nu bij de Brezan voor Brega KVS betaald.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Helaas kom ik voorlopig niet in jouw regio. Ik zal thuis even de samenstelling van het Brega-spul posten.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Helaas, de samenstelling staat er niet op.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewone koelvloeistof van een goed merk zoals Brega voldoet echt prima hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik schrok al…
Ik heb altijd geleerd dat regelmatig verversen, tenminste ééns in de twee jaar, veel belangrijker is dan welk merk je erin propt. En ik neem dus ook altijd de goedkoopste die de onderdelen-boer heeft. De laatste keer was dat toevallig Valvoline, die hebben blijkbaar ook kvs.
Koelsysteem is inderdaad 1x per 2 jaar of om de 60K.
Het preventief vervangen van de thermostaat word aanbevolen.
In mijn TD zit nu gewone goedkope kvs, had geen zin om de relatief dure SP14 er in te gooien, dat bewaar ik voor in de HDI. Het verschil is niet heel groot, met SP14 blijft de motor iets koeler is mijn ervaring. Wat wel opmerkelijk is, dat het nauwelijk (zout)resten achterlaat bij een lekkage, daardoor zag ik de lekkage aan de radiateur pas vrij laat.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Ik heb mijn Xant nu 2½ jaar en dit wordt netjes de tweede KVS-wissel. Maar ja, hoe vorige eigenaren het al dan niet hebben gedaan is natuurlijk de vraag bij een auto met een niet volledig bekende onderhoudshistorie. Vandaar dus de vraag of er (betaalbare) manieren zijn om de boel (vooral in het blok zelf) wat schoner te krijgen. Ik had daarbij dus een aantal malen de truc met het opgeloste vaatwastablet gelezen en vroeg me af of daarmee hier ook ervaringen zijn. Of andere tips & trucs hieromtrent. Zo zou er, om het blok goed leeg te krijgen, ook nog een aftapplug achterop het blok zitten; is die heel belangrijk? En zo rijst bij mij ook de vraag of de 18 jaar oude koelslangen in mijn Xantia wel zo blij zullen zijn met een agressief flush-goedje. En nee, die slangen moeten nog maar even meegaan, alleen al het lange, vertakte stuk waar de kachelaansluiting in zit kost een slordige 280 euro nieuw…
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Dat is inderdaad de vraag, of de 18 jaar oude slangen tegen een agressief spoelmiddeltje kunnen. Gezien het feit dat ze nogal prijzig zijn, zou ik het er niet op wagen.
Overigens kan ik me nog herinneren dat ik tijdens de D-riem wissel, de pomp eruit gehaald heb, en dat het er daarbinnen best wel schoon was. Dat is al een indicatie dat het systeem van binnen best wel schoon is.
De aftapplug achterop heb ik nooit naar gezocht, heb geen idee of dat veel verschil uitmaakt.
Een ander foefje om er meer kvs uit te krijgen is doorblazen met perslucht, maar niet met de volle 8 bar van de compressor, 1,5 bar moet voldoende zijn. Verwijder hiervoor de thermostaat, aftapkraan open, radiateurdop dicht en via een ontluchtpunt blazen.
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Nog even terugkomend op het gekraak/geknoerp van de rechter voorwielophanging: de beschermhoes over de veerpoot in de wielkast zat zowel onder als boven los. Boeltje schoongemaakt en lekker dik ingespoten met universeel smeermiddel, hoes weer bevestigd met wat tiewraps. Na een paar dagen geen herrie meer, en tot nu toe ook niet meer teruggekeerd.
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Pfffff, dat was vroeg opstaan vanmorgen… Vandaag om 7 uur op weg voor een ritje van één uur en drie kwartier naar het Duitse Vreden, vlakbij Winterswijk net over de grens. Een lokale sloperij aldaar had namelijk een leuke sloper staan:
Een hele vermoeide en treurige 1.8i 16V uit 1997 met nog geen 180k op de teller, maar wel eentje met een heel interessante binnenkant:
Het interieur is een beetje smoezelig en heeft een goeie schoonmaakbeurt nodig en een beetje TLC met wat poetsmiddel en voor de wang van de bestuurdersstoel een beetje leerverf. Die vertoont namelijk een flinke slijtplek. De achterbankleuning heeft volgens de sloper een tijdlang neergeklapt gelegen, dus die is een beetje rimpelig, maar dat poetsen we wel weer soepeltjes, hoop ik. En wat niet in de advertentie stond maar pas bij aankomst bleek:
Koudelandenpakket, want koplampsproeiers, en dus ook stoelverwarming! Niet getest, maar dat zien we later wel. Al vrij vlot na aankomst begon het te regenen, de sloper was zo aardig om de auto daarom even overdekt te plaatsen:
En na anderhalf uur knutselen lag dit naast de auto, klaar om mee naar huis te gaan voor een hele vriendelijke prijs:
Het spul staat nu in de schuur om te worden schoongemaakt en opgekalefatert. Vanmiddag bij de schoenmaker om de hoek gelijk wat leerverf en poetsmiddel gekocht, de komende tijd dus weer wat poets- en knutselwerk te doen, wordt vervolgd
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat is heeel erg leuk!!
Alleen is dit niet elektrisch bediend, of zet je dat over?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”