1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
gsa special break uit 1984 gekocht / advies gevraagd
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 13 juni 2011 03:30 PM

Hieronder mijn eerste ervaringen met de GSA special break die ik deze week heb gekocht van de weduwe van de eerste eigenaar. Via internet kwam ik de auto op het spoor. Bij de eerste bezichtiging de motor laten lopen (jaar of vijf stilgestaan). Wonder boven wonder startte de auto vrij spontaan en werkte de hydrauliek vrijwel direct. Bij de auto genoeg onderdelen om een halve GSA te bouwen, zie ook het bericht van Melchior op het forum over de auto.

Na de aankoop heb ik de auto laten keuren, geen problemen. Banden niet nieuw maar wel goed profiel, uitlaat wel roestig maar luchtdicht. Verder werkte alles. Na de keuring voorzichtig naar huis gereden. Heerlijk geluid en ouderwets comfortabel. Thuis maar eens gaan wassen, poetsen (niet echt makkelijk met rouge delage) en stofzuigen.

Geen noemenswaarde roest aangetroffen, met dank aan de ML-behandeling die de auto blijkens een sticker in Beverwijk heeft gekregen. Technisch lijkt alles ook behoorlijk in orde. De plotseling permanent draaiende achterruitewisser heeft zichzelf weer tot de orde geroepen en opkomend geratel van de tellerkabel is ook weer verdwenen. Bij veel gas geven houdt de motor iets in. Wellicht vuil in de carburateur - ook dit wordt overigens gaandeweg minder.

Wat zijn mijn plannen? De motor eerst maar eens nieuwe olie, bougies, filters en riemen geven. Voor de zekerheid de benzineleidingen laten controleren. Ondertussen in de gaten houden of een oliepakkingen en -ringenrevisie nodig is. Tot nu toe nog geen druppel olie gezien, maar dat zegt geloof ik nog niet zoveel.
Dan, als er geen groot onheil naar boven komt, de investering doen om de voorstoelen te laten bekleden (de achterbank is dankzij een plaid nog nieuw). Op basis van verhalen op dit forum wil ik dit laten doen bij CJ te Culemborg.

Helaas ben ik niet al te handig dus zoek ik een betrouwbaar en betaalbaar GSA-reparatieadres. Door David Overberg van DORO werd mij Walter van Broekhoven in Utrecht aangeraden voor het werk aan de motor. Mijn eerste vraag is of iemand ervaringen met hem heeft en/of een andere garage kent (liefst midden NL) waar men nog weet hoe een GSA werkt. Andere GSA-adviezen zijn natuurlijk ook welkom, net als ideeen over het laten bekleden van de stoelen.

Hieronder een foto. Als nieuwkomer op dit forum zie ik nog geen mogelijkheid om meer dan een enkele kleine foto te plaatsen. Als iemand mij daar nog mee kan helpen volgen meer / grotere foto’s.

Alvast bedankt!!

JCT

Afbeelding Bijlagen
gsafrmm.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 13 juni 2011 06:25 PM
  [ # 1 ]

Prachtige auto, een mooie vondst! Die kleur staat ‘m ook erg goed.
Hij lijkt trouwens heel erg op een break die een tijdje geleden in Friesland te koop heeft gestaan, samen met een beige sedan. Ik was toen net te laat met reageren…

Als je geluk hebt dan is in het verleden de motor al eens drooggemaakt en hebben ze daarbij viton-ringen gebruikt. Ze begonnen meestal rond de ton al te lekken.
Gooi er in geen geval synthetische of semi-synthetische olie in! Alleen minerale olie gebruiken. Ververs meteen ook even de bakolie (zet er een bakje onder, het kan een knoeiboel worden vanwege de slecht bereikbare vulplug) en de LHM.
Pak meteen ook de benzineslangen (brandpreventie) en benzinefilters mee. Er zit een filter bij de tank. Als die verstopt zit krijg je vage klachten. Als er nog geen filter voor de carburateur zit dan is het aan te raden om die alsnog te plaatsen. Dat voorkomt vervuiling in de carburateur. Gebruik slangenklemmetjes om de boel vast te zetten. Die zitten er origineel niet omheen maar het is wel zo veilig.
Vergeet bij het vervangen van de bougies niet om de elektrode-afstand daarvan goed af te stellen. Af-fabriek is die afstand te klein en dan krijg je ook allerlei vage klachten.

Bij een GS/A kun je trouwens heel veel dingen zelf. Als je handig was met technische lego of meccano, dan kun je volgens mij ook een GS/A repareren. De techniek is vrij eenvoudig te doorgronden en met een goed handboek en de verschillende draadjes op dit forum kom je een heel eind. En het is nog erg leuk ook als het dan lukt.

Meerdere foto’s kun je plaatsen door ze extern te hosten, b.v. op je eigen ftp of flickr of zoiets, en dan de http-link tussen img-aanduidingen in je post te zetten. Als je op ‘plaats reactie’ klikt zie je de img-functie boven het tekstvak. Volgens mij wordt imageshack geblockt omdat het zo traag is maar dat weet ik zo even niet zeker.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 13 juni 2011 07:57 PM
  [ # 2 ]

Ligt een beetje aan waar je woont maar ik kan Ad brouwer in Vaassen adviezeren voor het sleutelen aan GSA’s.
Heeft veel ervaring met de GSA en de prijzen zijn prettig.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 13 juni 2011 10:38 PM
  [ # 3 ]
Midfriesland schreef:

Prachtige auto, een mooie vondst! Die kleur staat ‘m ook erg goed.
Hij lijkt trouwens heel erg op een break die een tijdje geleden in Friesland te koop heeft gestaan, samen met een beige sedan. Ik was toen net te laat met reageren…

Dat kan nooit deze auto zijn geweest. Deze komt rechtstreeks van de eerste eigenaar.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 14 juni 2011 12:50 AM
  [ # 4 ]

Misschien heeft ie in Frl gestald gestaan? Maar goed, maakt ook niet zoveel uit. Ik heb een andere mooie brek gevonden en deze glimmende rode heeft een trotse eigenaar die er zo te lezen goed voor zal zorgen.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Desperado
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 juni 2011 07:45 AM
  [ # 5 ]

God, wat een prachtige kleur!

Als je bereid zou zijn om wat naar het zuiden af te zakken zou ik je ‘Ton van Soest’ in Bosschenhoofd willen aanraden. Vraag naar RUDI, hij houdt zelfs van mijn GSA (en dat zegt al heel veel). Hij werkt met een sigaar in z’n mondhoek en op z’n dooie gemak, maar zo hoort het ook. En de prijzen zijn helemaal niet te gek.
Enfin, is mijn ervaring, toch…

Ger J Regtop
(seriewoordenaar)
~
Bier is nooit het antwoord.
Bier is de vraag.
Het antwoord, is JA
~
Citroen GSA-X3 (La Poubelle)
Citroen Saxo (mijn gebakje)
Hyundai Excel 1.5 automaat

Profiel  
 
Paul Oud
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 329
Geregistreerd: 27-10-2008

- GS/GSA GS Pallas
Gepost: 14 juni 2011 10:52 AM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 14 juni 2011 10:40 PM
  [ # 7 ]

Legaragiste ziet er op de website erg goed uit, met name de voorraad reserveonderdelen!

Vanmiddag de binnenstad van Utrecht ingereden om met Citroenman Walter van Broekhoven kennis te maken. Leuke werkplaats met veel XM’s en Xantia’s. Na wat heen en weer praten besluit ik de eerste werkzaamheden toch maar hier te laten doen. Van Broekhoven heeft lange tijd als GS/A-specialist gewerkt en weet duidelijk het een en ander van specifieke GS/A problemen. Hij weet zelfs een oplossing voor de bekende olielekkage, waarvoor de motor er niet uit hoeft! Mijn blok is vooralsnog droog, dus ik beperk het werk nu tot distributieriemen, filters, olie 3x en bougies (op de riemen na allemaal voorhanden in de doos met onderdelen die ik bij de auto kreeg). Als ik de auto daarvoor over twee weken naar Utrecht breng zal ik tbv het forum nog eens vragen hoe het zit met het lekkagewondermiddel, als het werkt lijkt het een mooie oplossing (te meer omdat de lekkage na ringenrevisie kennelijk vaak terugkomt).

Van Broekhoven was blij verrast door de roestvrije staat waarin de GSA onder en boven verkeert, met dank aan het Dinitrolstation in Beverwijk (vandaar de foto). Zelf wordt ik ook nogal erg vrolijk van het heerlijke geluid van de auto. Verder nog eens wat gepoetst op het dashboard en de satellieten. Na de eerdere ervaring met de achterruitewisser die niet meer stopte gebruik ik maar geen sopje meer in de beurt van het knoppenwerk, ik denk dat het ding door vocht op hol sloeg - en door te drogen vanzelf weer herstelde. Daarnaast moet je erg oppassen om met water niet de witte streepjes etc op de satellieten weg te poetsen… De GSA wil duidelijk vorstelijk en voorzichtig behandeld worden. Dat belooft nog wat. Tot hier -maar dat had iedereen vrees ik al door - ben ik erg tevreden.

PS Midfriesland moet ik idd teleurstellen, mijn GSA is de laatste vijf jaar (tot vorige week vrijdag) de garagebox in Uitgeest (West-Friesland?) niet uit geweest. Die eerdere GSA heb ik overigens ook voorbij zien komen maar toen durfde ik het nog niet aan. Als iemand weet waar die terecht is gekomen, houd ik mij aanbevolen om een ontmoeting te arrangeren.

Afbeelding Bijlagen
dinitrolfrm.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 15 juni 2011 11:38 AM
  [ # 8 ]

Die oplossing tegen het lekken is hier niet onbekend hoor. Het wordt geleverd door Chevronics in Engeland. Op hun site kun je er alles over lezen. Ook hier op het forum is er al genoeg over gezegd. Lees en oordeel zelf.

Overigens is het onzin dat de lekkage na reparatie terug komt. Als je Viton ringen gebruikt is het daarna voorgoed over. Mits er vakkundig gewerkt is natuurlijk.

Maar zolang er niks lekt zou ik het inderdaad mooi zo laten.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 15 juni 2011 11:46 AM
  [ # 9 ]

Chevronics is idd waar Van Broekhoven het over had.
Ik ga de draad op het forum opzoeken, voor het geval dat.

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 04 juli 2011 11:28 PM
  [ # 10 ]

Vandaag de GSA naar Van Broekhoven in Utrecht gebracht. De rit erheen was alweer heel fijn, enige dissonant een vage benzinegeur. Ik vermoed lekkage bij aansluiting vulpijp/tank en hoop dat de oorzaak wordt gevonden, rijden met benzinelek is natuurlijk niet de bedoeling. De GSA lijkt de warme zon erg fijn te vinden, de 120 wordt zonder aarzeling vrolijk gekruist. Bij Van Broekhoven bemoedigend gezelschap van een witte GS club break (model ‘78 - met bolle wieldoppen maar oude typeplaatjes- recent gespot op het forum), zie foto hieronder. Het is daar overigens GS/A week: toevallig drie soortgenoten onder behandeing.
Morgen worden de aandrijfriemen vervangen en verder olie, bougies, filters etc. Meeste onderdelen zaten - nog in originele Citroenverpakking - bij de auto. Eerst maar eens afwachten of en welk ander onheil nog opkomt…

Ben benieuwd en zal hier de afloop melden.

Afbeelding Bijlagen
gsavanbr.jpggsaonderdelen.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 04 juli 2011 11:59 PM
  [ # 11 ]

Ze gaat goed verzorgd worden, da’s duidelijk. knuffel
Had je tijdens het ritje een raampje open? Ik heb nog nooit in een GSA gereden die in dat geval niet naar benzine ging stinken… Meestal is de vulpijp bovenaan ingescheurd. Door het open raam ontstaat een trek van achteren naar voren met de stank als gevolg. Uiteraard kan vervangen van brandstofslangen beslist geen kwaad. Controleer ook even het overloopvaatje (rechthoekig geval naast de vulpijp), dat is ook vaak lek.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 05 juli 2011 08:44 PM
  [ # 12 ]

Her en der op het forum heb ik al gelezen over de diverse mogelijke oorzaken van benzinelucht. Bij mijn GSA lijkt het de benzinevulpijp te zijn: een restje gelekte benzine was zichtbaar rondom de aansluiting met de tank. Nu maar hopen dat dit op te lossen is en dat er geen andere problemen aan het licht komen. En daarna heerlijk verder zweven met de GSA…
PS vergat nog dat de HD-pomp vaak tikt, wellicht is de centrale bol daar debet aan ? Wonder boven wonder zat die ook in het onderdelenpakket dus die heb ik maar meegebracht. Later deze week hoor ik wel of vervanging nodig was.

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 05 juli 2011 10:19 PM
  [ # 13 ]

Snel tikken van de pomp duidt inderdaad vaak op een lege of kapotte centrale-/voorraadbol Mooie break trouwens!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
JCT
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 98
Geregistreerd: 08-06-2011

- 2CV 6special
- ID/DS Dspecial
- XM 2.0 16v SX
- 2CV 6Special
- 2CV AZ
Gepost: 06 juli 2011 10:16 PM
  [ # 14 ]

De GSA is weer klaar! Nou ja, bijna klaar…
De algehele controle, grote beurt en vervanging van de distributieriemen zijn prima verlopen. Inderdaad moest ook de centrale veerbol worden vervangen, maar ja die lag al klaar. Daarnaast is de conclusie van Van Broekhoven dat de auto kerngezond is. Geen verborgen roest aangetroffen behalve in de frontplaat achter de voorbumper, een plek waar volgens Van Br. ook Dinitrol niet bij kan komen. Op termijn dus die plaat vervangen. De LHM was (ook) donkerbruin en het systeem is daarom grondig doorgespoeld en de olie vervangen. Idem de motor en -versnellingsbakolie die na de vijfjarige stilstand dringend aan verversing toe was. Al met al 10,5 liter nieuwe olie.

Verdere analyse van de expert: de benzinevulpijp is gebarsten en moet worden vervangen. De motorsteunen moeten ook worden vernieuwd. Beide geen grote ingrepen maar toch nog niet gedaan: Van Broekhoven heeft de onderdelen niet en weet ook nog niet hoe eraan te komen.
Dus met de ververste GSA naar huis gereden. Nu op onderzoek naar de benodigde onderdelen en ondertussen de tank max. half vullen.
Het mag de pret niet drukken want de auto loopt nog fijner dan voorheen en veert ook nog weer wat soepeler (of is dat verbeelding??). Dat na de APK nu ook de grote beurt zonder drama is verlopen is toch ook wel erg goed nieuws. Niet te vroeg juichen natuurijk - nog maar een paar honderd km’s gereden en wie weet wat er nog naar boven komt.

Weet iemand of het GSA-clubmagazijn deze onderdelen (vulpijp en motorsteunen) heeft? Weken geleden heb ik mij al eens bij de club aangemeld maar nog geen reactie ontvangen. Of toch maar een telefoonrondje langs de eerder door mede-forum’ers aanbevolen specialisten?

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 06 juli 2011 10:28 PM
  [ # 15 ]

Benzine vulpijpen zijn een zeer schaars artikel. Het magazijn heeft ze waarschijnlijk niet in voorraad.
Gs vulpijp past niet. In de vulpijp van mijn auto zat ook een barst waarschijnlijk ontstaan door ruw tanken. Deze heb ik tijdelijk gerepareerd met autoruitenkit. Moet de barst niet te groot zijn uiteraard. Dat zit inmiddels al vele jaren. Hoe heb ik dat ontdekt…..., achterlicht verwijderen en met een zaklamp in de vulopening schijnen. Misschien een idee….....
Heb uw aanvraag binnengekregen, u ontvangt binnenkort een infopakketje.
Ben net terug van vakantie, vandaar.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook