Mijn BX 1.9 TZI break startte slecht. Er zit een bosch ECU in, en met de sleutel methode de ECU uitgelezen. Hier kwam code 14 uit. Temp sensor koelvloeistof. Deze vervangen door een nieuwe, draden doorgemeten en nog steeds code 14 en slecht starten. Omdat we nu toch aan de ecu begonnen te twijfelen, deze vervangen door een exemplaar uit een peugeot 205 GTI (met het zelfde nummer). Startproblemen zijn opgelost, alleen nog steeds een motor storing code. Nummers 42 en 52.
Nummer 42 is injectie circuit, en ik weet niet welk onderdeel ik dan aan moet denken.
Nummer 52 is de lambda sonde, heb echter geen idee hoe ik deze kan meten.
Weet iemand hoe ik de storingen van nummer 42 en 52 kan onderzoeken?
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Heb je ook al eens geprobeert de accu polen er een tijdje af te gooien dat hielp bij mijn 1900 tzi toen wel goed, dan kan hij even resetten
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Ik help mee met storing zoeken aangezien eigenaar paar dagen op pad is.
Vandaag ecu gereset. Hielp helaas niks.
Storings code die terug blijft komen is 42
Ook ontdekt dat de spoel contacten van het relais niet genoeg stroom krijgen. Ik meet 12V op de contactpunten in de stekker, maar zodra ik er een relais in druk (nieuwe) dan valt de spanning weg.
Lus ik de brandstof pomp rechtstreeks door dan start de auto zonder problemen. (maar die code 42 blijft wel)
Dit is geen handige oplossing omdat die pomp dan altijd aanstaat.
Ontsteking is er dus wel
Auto start met overbrugging van het relais, maar dan draait de pomp dus constant.
Iemand een idee wat het verband kan zijn?
Waar komt de voeding van het brandstof relais vandaan? Denk dat ik het probleem daar ergens moet zoeken.
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die voeding komt direct van het contactslot. M.i. hou je een paar mogelijke dingen over: slechte contacten (stekkers!!), defect relais, defect slot, slechte accu, slechte dynamo, slechte massa. Code 42 geeft waarschijnlijk aan dat de benzine-druk te laag is (storing injectie-circuit), hetgeen zou kloppen als de pomp niet lekker aangestuurd wordt. Meten = weten…
[edit] Pomp zelf kan ook stuk zijn, bedenk ik net. Of het benzinefilter zit dicht, kan ook nog.
Hilko16TZI schreef:Die voeding komt direct van het contactslot. M.i. hou je een paar mogelijke dingen over: slechte contacten (stekkers!!),
defect relais, Is nieuw en schakelt wel als ik de spoel rechtstreeks op de accu zet
defect slot, nog niet gechecked
slechte accu, nieuw, en de startmotor draait ook lekker vlot door
slechte dynamo, Nieuw, geeft ruim 13 volt tijdens draaien motor
slechte massa. Nog niet gechecked
Code 42 geeft waarschijnlijk aan dat de benzine-druk te laag is (storing injectie-circuit), hetgeen zou kloppen als de pomp niet lekker aangestuurd wordt. Meten = weten…Wordt deze druk gemeten bij de drukregelaar oid?[edit] Pomp zelf kan ook stuk zijn, bedenk ik net. Of het
benzinefilter zit dichtnieuw , kan ook nog.
Het relais zou iig 2 seconden bekrachtigd moeten zijn zodra ik het contact omdraai volgens mij om druk op te bouwen. Dit gebeurt helaas niet . Dus de pomp krijgt niet de kans om druk op te bouwen. Zit toch sterk te denken aan een slechte massa aangezien er wel 12v meetbaar is op de relais stekker in niet bekrachtigde toestand (dus zonder relais)
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Je zou met een externe drukmeter, aangesloten op de benzineleiding, de druk kunnen meten. Volgens mij moet dat voor een multi-point injectie BX 3 bar zijn. Eenvoudiger is misschien een proefje met een ander contactslot. Kun je dat vast uitsluiten. Hiervoor hoef je het bestaande slot niet uit te bouwen, maar alleen de witte en bruine stekker uit de zekeringkast te verwijderen en de stekkers van het andere slot er even in te stoppen.
Contactsloten van Citroëns staan niet bekend om hun levenslange goede werking…
Hoi hoi,
contact slot vervangen en het brandstof relais. Helaas geen verbetering. Zit eraan te denken om de bekabeling naar de computer en de startonderbreker uit te pluizen misschien dat het hierin kan zitten.
Het relais is massa geschakeld, en deze schakeling komt volgens mijn schema uit de computer. Deze massa schakelt niet zodra ik de sleutel omdraai. Geef ik het relais een eigen massa dan schakelt deze wel, alleen blijft hij continue pompen ook al draait de motor niet.
Iemand nog heldere ideeën?
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Al een andere ECU geprobeerd?
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008
- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Zie de startpost
GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91
na drie maanden klooien en sarcastisch frans praten tegen de auto, voelde zich waarschijnlijk in zn o’tje genomen heeft ie toch zn diepste geheim bloot gegeven…. een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu. Doorgelust met dun draadje naar de pin toe, aangesloten, starten, draaien… perfect! bedankt voor al jullie reacties
de oorzaak was ...... en het gevolg daarvan was dat er een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu zat?
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
japv schreef:Zie de startpost
Kijk maar onder jouw post
Totaal aantal Berichten: 6134
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bxthomasbx schreef:na drie maanden klooien en sarcastisch frans praten tegen de auto, voelde zich waarschijnlijk in zn o’tje genomen heeft ie toch zn diepste geheim bloot gegeven…. een doorgebrand koperspoor op de printplaat van de ecu. Doorgelust met dun draadje naar de pin toe, aangesloten, starten, draaien… perfect! bedankt voor al jullie reacties
Ik vroeg het nog… al een andere ECU geprobeerd?
Fijn dat het opgelost is nu!
We hadden er een andere ecu op gezet maar die bleek na demontage vol te zitten met bluspoeder Vandaar dat ie van die wazige storingen aangaf. Onderdelen op de sloop blijven altijd een gok.